H.Essers compenseert CO2-uitstoot met HVO insetting-concept

Logistiek dienstverlener H.Essers lanceert het ‘HVO insetting’-concept, waarbij bedrijven de CO2-voetafdruk van hun transporten rechtstreeks kunnen verminderen. De emissies worden niet extern gecompenseerd (offsetting), maar intern door de inzet van HVO (hydrotreated vegetable oil), een milieuvriendelijke biodiesel op basis van afval.

Meer en meer bedrijven willen hun supply chain klimaatvriendelijker maken en streven ernaar de CO2-uitstoot van hun transporten met een bepaald percentage te verminderen. “Bij ‘offsetting’ betalen ze een meerprijs om die uitstoot te laten compenseren, bijvoorbeeld via het aanplanten van bomen, het investeren in windmolens, enz.”, aldus de Genkse logistiek dienstverlener. “Bij ‘insetting’ worden de emissies van hun transporten zelf verminderd, via een nieuwe methode van interne compensatie.”
 
De basis van het ‘insetting’-concept is de inzet van HVO, een biodiesel van de tweede generatie. Die wordt gemaakt uit afvalstoffen en vetten uit de voedingsindustrie (dus niet uit voedingsgewassen zoals koolzaad- of palmolie). “Het is vandaag de meest duurzame brandstof voor dieselvoertuigen op de markt, met tot 90% minder uitstoot van CO2, 30% minder fijnstof en 9% minder stikstofoxides (NOx) in vergelijking met gewone diesel”, aldus H.Essers. “De CO2 besparing is zelfs 100% als je kijkt naar het verbruik van aan de pomp (‘tank to wheel’).” HVO is een zogenaamd ‘drop-in’ product, wat betekent dat de brandstof in vrijwel elke moderne vrachtwagen kan worden getankt, zonder dat aanpassingen aan de motor nodig zijn.
 
Omdat HVO in Europa nog maar beperkt beschikbaar is in publieke tankstations, ontwikkelde H.Essers het HVO insetting-concept. HVO wordt in een eigen tankstation in Tessenderlo getankt, maar niet noodzakelijk voor de transporten van de klant zelf. Op transparante wijze wordt voor elke transportopdracht berekend hoeveel diesel werd verbruikt. Dat volume wordt intern gecompenseerd met transporten waarbij HVO wel wordt gebruikt. Met dit systeem is het ook mogelijk rekening te houden met de terugritten die gereden worden voor klanten die niet aan het insetting-programma deelnemen. Kenmerkend is dat dankzij het zogenaamde ‘mass balancing’ principe de transporten van de insetting-klant gedecarboniseerd worden door directe allocatie van HVO transporten in het eigen H.Essers netwerk.
“De klant kan beslissen of hij 25%, 50%, 75% of 100% van het dieselverbruik van zijn transporten wil decarboniseren. Hij kan ook dat percentage laten variëren per afzonderlijk traject”, aldus de logistiek dienstverlener.
 
De vermindering van de CO2-uitstoot wordt berekend aan de hand van de GLEC-methodologie van het Global Logistics Emission Council. H.Essers rapporteert per kwartaal aan de klant de hoeveelheid gebruikte HVO en zowel de ‘well to wheel’- als de ‘tank to wheel’-vermindering van de CO2-emissies. Om een volledige transparantie te waarborgen voert Deloitte jaarlijks een zogenaamde ‘assurance audit’ uit. Zowel de opzet en processen bij H.Essers als de contractuele afspraken met de klant worden aan die externe controle onderworpen.
 
In eerste instantie lanceert H.Essers het insetting-concept voor de transporten met volle vrachtwagens (FTL) en de ‘dedicated’ transporten. “Bovendien biedt dit concept de mogelijkheid om onvermijdbare voor- en natransporten van intermodaal vervoer te compenseren. Voorlopig blijven de transporten van groepage- en deelladingen buiten het programma omdat het manueel alloceren nog te complex en te arbeidsintensief is”, besluit H.Essers.
Foto: H.Essers

Recente nieuwsberichten

François Théry nieuwe CFO bij Generix Group

Softwareleverancier Generix Group heeft François Théry aangesteld als chief financial officer. Daarmee volgt hij Ludovic Luzza op die nu general manager is van Generix Group North America. De Fransman François Théry (foto) begon als accountant bij Mazars in de industriële sector en was vervolgens hoofd van de consolidatie en rapportering bij de Roullier Group, gespecialiseerd in de agrosector.

Reisorganisatie Dufry digitaliseert inventarisatie met Zetes voor realtime visibility

Dufry is een toonaangevende reisretailer met wereldwijd 2,5 miljard potentiële klanten. Onder de merknaam World Duty Free biedt de organisatie in het Verenigd Koninkrijk reisproducten in 112 winkels in 43 steden. Om aan de eisen van de moderne retailsector te kunnen voldoen, had Dufry behoefte aan een flexibele, geautomatiseerde oplossing voor een nauwkeurige voorraadtelling.

DHL tekent opnieuw huurcontract met Prologis op Brucargo

Door de toename van zijn luchttransportactiviteiten wilde DHL Express zijn aanwezigheid op Brucargo, de vrachtzone op Brussels International Airport, uitbreiden. Daarom heeft de dienstverlener een langetermijncontract getekend met logistiek vastgoedaanbieder Prologis voor de huur van een distributiecentrum dat gelegen is naast de bestaande faciliteiten van DHL.

Jungheinrich bouwt nieuwe fabriek in Tsjechië

Leverancier van intralogistieke oplossingen Jungheinrich breidt zijn productienetwerk uit met een nieuwe fabriek in Chomutov (Tsjechië). Deze elfde Jungheinrich-fabriek zal vanaf 2023 voornamelijk instaan voor de productie van de reachtrucks van Jungheinrich.

Slimstock wint Nederlandse Logistiek Prijs 2021

De 35e Nederlandse Logistiek Prijs is gegaan naar Slimstock. De prijs wordt elk jaar uitgereikt door de Vereniging Logistiek Management (vLm), die daarmee een logistiek bedrijf beloont dat met succes een innovatief project in het vakgebied heeft uitgevoerd.

Swissterminal transformeert Ottmarsheim tot spoorweghub voor de Elzas met nieuwe verbinding naar Antwerpse haven

De Zwitserse logistiek dienstverlener Swissterminal AG breidt zijn Schweizerzug-spoorwegportfolio uit met een nieuwe verbinding tussen Antwerpen en Ottmarsheim, gelegen aan de Rijn. De nieuwe service start vanaf 1 januari 2022 met drie rechtstreekse retourtransporten per week, elk met de snelste nachtverbinding tussen de zeehaven en de Elzas.

CO2-uitstoot binnenvaart lager dan gedacht

In Nederland heeft de Europese binnenvaartcoöperatie NPRC, bestaande uit 140 binnenvaartondernemers, samen met de Topsector Logistiek en 15 leden (uit verschillende scheepsklassen) een pilot uitgevoerd naar het inzichtelijk maken van uitstootgegevens van binnenvaartschepen.

Nicolas Picquerey vervoegt directiecomité van Generix Group

Generix Group, leverancier van collaboratieve SaaS-software voor de supply chain, industrie en retail ecosystemen, heeft Nicolas Picquerey aangesteld als consulting director. In die functie zal hij de Consulting entiteit van de groep oprichten en beheren.

Distrilog Group opent uitbreiding depot Olen

In 2013 streek Distrilog Group met een magazijn en bijhorende crossdocking hub in de Kempense regio neer. Recent opende de logistiek dienstverlener een uitbreiding van het depot met 9.000m². In januari 2021 startten de grondwerken voor de uitbreiding van het magazijn aan de Hagelberg 12 in Olen, nabij Geel.

Nederlandse start-up Dockr ook actief in België

De Nederlandse start-up Docker biedt bedrijven en ondernemers een oplossing om makkelijker, sneller en duurzamer in de binnensteden te kunnen leveren. Dat doen ze met flexibele contracten voor elektrische voertuigen met voldoende laadruimte volgens het all-in principe.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.