Havi België zet AddVolt plug-in batterij in voor duurzame koeling in distributie

Havi België verzorgt de logistieke dienstverlening voor McDonald’s, Lunchgarden en Le Pain Quotidien. De onderneming heeft onlangs het eerste voertuig dat volledig is uitgerust met Carrier elektrische koeling, aangedreven door AddVolt batterijen, aan zijn vloot toegevoegd. Het batterijsysteem van hightech start-up AddVolt is op de aanhanger van de Havi vrachtwagencombinatie gemonteerd. Daardoor kan het systeem het koelsysteem continu voeden, ook wanneer de aanhanger van de bakwagen is losgekoppeld. Dat moet maximale kwaliteit en versheid garanderen bij het transport van temperatuurgevoelige goederen.

Havi België voert dagelijks met meerdere voertuigen geconditioneerde leveringen uit in stedelijke centra. Met de flexibele vrachtwagencombinatie kan de aanhanger aan de rand van de binnenstad worden ontkoppeld, zodat enkel de kleinere bakwagen de dichtere stedelijke gebieden binnenrijdt. Na afloop van de leveringen in het centrum van de stad haalt de bakwagen de aanhanger weer op voor leveringen aan meer landelijk gelegen locaties, zonder dat de chauffeur naar het distributiecentrum hoeft terug te keren. De belangrijkste voordelen van die vrachtwagenconfiguratie zijn minder verloren kilometers, een kleinere CO2-voetafdruk en minder congestie in de stad.
 
De koelmachine op de aanhanger wordt traditioneel aangedreven door een dieselgenerator om deze van stroom te voorzien wanneer hij is afgekoppeld van de bakwagen. Die dieselgenerator veroorzaakt echter meer vervuiling dan de truck zelf en zorgt bovendien voor geluidsoverlast.
Het AddVolt Plug-in systeem maakt gebruik van lithium-ion batterijen om de koelinstallatie aan te drijven en is dus een vervanging van de dieselgenerator en dieseltank. De batterij kan worden herladen via het elektriciteitsnet in elk distributiecentrum of met energie uit Carriers Eco-drive oplossing. Daarmee biedt AddVolt volledig autonome duurzame koeling om de integriteit van de koudeketen te bewaken. Het digitale platform My AddVolt maakt het mogelijk de koelketen overal en altijd te controleren door vlootbeheerders toegang te geven tot real-time gegevens, informatie over de prestaties van de batterijen en koelinstallatie en genereert besparingsrapporten.
 
De AddVolt batterij werd geïnstalleerd door de Belgische partner van AddVolt, Van Dyck Repair & Projects, die Havi gedurende de hele levensduur van de apparatuur zal ondersteunen. Het batterijsysteem is volledig geïntegreerd met de transportkoelingen van Carrier om zowel een vries- als een gekoelde zone in de aanhanger en bakwagen te creëren. Voor Havi is dit de eerste van drie batterijsystemen die in 2020 op nieuwe vrachtwagencombinaties in gebruik zullen worden genomen.
 
Door te kiezen voor 100% elektrische koeling aangedreven door AddVolt batterijen, zou Havi België meer dan 12 ton CO2-uitstoot per jaar per voertuig reduceren, waardoor minstens 6.000 liter diesel wordt bespaard en de impact van geluidsoverlast op de locaties van de klanten en de nabijgelegen woningen wordt verminderd.

Recente nieuwsberichten

50 uiteenzettingen over alle aspecten van Supply Chain Management

Voor elk wat wils dus want naast de keynotes die iedereen moeten aanspreken zijn er tientallen presentaties – vaak cases – die we verticaal kunnen indelen: digitalisering, alle aspecten van forecasting, planning en inventory management, warehouse management en transport management.

Verregaande samenwerking Boa Concept en Easy Systems

Easy Systems Benelux, aanbieder van handlingsystemen voor intralogistiek en productie, en het Franse Boa Concept, gespecialiseerd in robot- en softwareoplossingen voor intralogistiek, maken bekend dat ze een samenwerkingsakkoord hebben getekend. Daarbij zal Boa Concept een belang van 70% in Easy Systems verwerven. De definitieve afronding van de overname, die volledig in contanten zal worden betaald, wordt tegen het einde van het eerste kwartaal van 2024 verwacht.

“We zijn nog maar nauwelijks begonnen met automatiseren”

Verwacht wordt dat de markt voor magazijnautomatisering tussen nu en 2027 jaarlijks met circa vijftien procent blijft groeien. Volgens Jan Heijblom, sinds vorige zomer aan de slag bij Exotec als senior sales executive voor de Benelux, komt die groei niet zomaar uit de lucht vallen. Met meer dan twintig jaar ervaring in verschillende internationale sales- en managementfuncties binnen de robotica-, supply chain- en warehousemanagementsector, deelt Jan Heijblom zijn inzichten in de trends die de groei van magazijnautomatisering in 2024 zullen beïnvloeden.

Modexpress optimaliseert orderverificatie met ZetesMedea RFID

Modexpress in Helmond is een familiebedrijf, gespecialiseerd in de wereldwijde logistieke dienstverlening voor modebedrijven. Daarvoor beschikt het bedrijf over zeven magazijnen in Nederland, met een totale oppervlakte van 165.000m², twee buitenlandse kantoren in Marokko en dagelijks een zestigtal vrachtwagens onderweg naar klanten. In piekperiodes groeit het aantal medewerkers tijdelijk van zo’n 500 tot ruim 800. Jaarlijks verwerkt Modexpress zo’n 20 miljoen producten in ongeveer 4 miljoen verpakkingen, terwijl het ongeveer 6,5 miljoen producten op voorraad heeft liggen.

Huur van logistiek vastgoed stijgt wereldwijd volgens Prologis Logistics Rent Index

Voor het zevende jaar presenteert Prologis zijn Logistics Rent Index. Dat onderzoek belicht de huurontwikkelingen met betrekking tot de logistieke vastgoedmarkt in Noord-Amerika, Europa, Azië, en Latijns-Amerika.

Nieuw crossdock-magazijn voor Hamann International Logistics in Wetteren

Hamann International Logistics heeft een nieuw crossdock-magazijn geopend aan de Vantegemstraat in Wetteren. Daarmee wil de logistiek dienstverlener inspelen op de sterke stijging van internationale groepage-activiteiten en de toegenomen vraag naar opslag en handling van goederen.

Venipak Commerce komt met omnichanneloplossing voor e-commerce in Benelux

Volgens onderzoek van Venipak Commerce – aanbieder van logistieke e-commerce oplossingen voor distributeurs, leveranciers en fabrikanten – koopt 74% van alle internetgebruikers in de Benelux-regio goederen online. Dat zou 10% meer zijn dan het Europese gemiddelde. Met de toenemende druk om gelijke tred te houden met de groeiende eisen van klanten, gaat Venipak Commerce daarom een nieuwe omnichannel-oplossing aanbieden om e-commerce fulfilment te transformeren, de verkoop te stimuleren en de operationele efficiëntie en klantervaring te verbeteren.

Panattoni betreedt de Belgische markt

Sinds Carl Panattoni 37 jaar geleden het bedrijf oprichtte, is Panattoni uitgegroeid tot een toonaangevende ontwikkelaar van industrieel en logistiek vastgoed. In eerste instantie lag de focus op de VS en Canada, vanaf 2005 kwamen ook het Verenigde Koninkrijk en Europa er bij. Nu wil de organisatie ook de eerste stappen in ons land zetten. “Uiteraard kan België als centrale hub niet in het plaatje ontbreken”, meent Robert Dobrzycki, CEO en mede-eigenaar van Panattoni Europa, VK en India. “Zeker de aanwezigheid van belangrijke havens en de uitstekende verbinding naar grote Europese markten als Duitsland, Frankrijk en het VK zijn belangrijke troeven. Door duurzame vastgoedoplossingen te ontwikkelen die aansluiten op de specifieke noden van de markt, willen we bijdragen tot de verdere ontwikkeling en verduurzaming van de Belgische infrastructuur.”

Consafe Logistics breidt uit naar België

Om zijn groeiende aantal Europese klanten lokaal te kunnen ondersteunen, breidt WMS-leverancier Consafe Logistics uit naar België. Daarbij is Guido Vangenechten (foto) aangesteld als country manager.

H.Essers start met bouw Markiezaat Container Terminal in Bergen op Zoom

H.Essers kan eindelijk beginnen aan de bouw van de langverwachte containerterminal op de kop van het Noordland in Bergen op Zoom, vlak over de Belgische grens. De terminal, tot nu toe bekend als de ‘Markiezaat Container Terminal’, betekent niet alleen een mijlpaal in de groeiambities van de logistiek dienstverlener, maar moet ook zorgen voor betere en duurzamere logistiek in de hele Brabantse en Antwerpse regio. Nu ook de omgevingsvergunning is afgeleverd, heeft H.Essers alle nodige vergunningen op zak en start het bedrijf met de voorbereidende werkzaamheden. Wat de uiteindelijke afmetingen van de terminal zullen worden, is nog niet bekend. Dat is voor H.Essers afhankelijk van de goedkeuring van de EU-subsidieaanvraag.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.