Hans Anders ziet voorraadbeheer geoptimaliseerd met RFID
Brillenwinkel Hans Anders heeft een oplossing in gebruik genomen waarmee het beheer van de winkelvoorraad wordt geoptimaliseerd. Daarvoor deed Hans Anders een beroep op ICT-dienstverlener CaptureTech. De oplossing is gebaseerd op Radio-Frequency Identification (RFID) en levert niet alleen een aanzienlijke tijdsbesparing op bij het inventariseren in de Hans Anders filialen, maar draagt ook bij aan een hogere servicegraad in de winkels.
Vroeger werden de voorraden in de winkels van Hans Anders eenmaal per jaar geïnventariseerd omdat het om een erg tijdrovende klus met hoge kosten ging. De inventarisatie moest buiten de openingstijden van de winkels worden gedaan en kostte al snel een hele dag met meerdere medewerkers. Daar kwam bij dat de monturen van Hans Anders niet van een label waren voorzien. Enkel aan de binnenzijde van het montuur stond een artikelnummer, waardoor de brilmonturen uit de displays moesten worden gehaald om ze te kunnen identificeren.
In samenwerking met Hans Anders zocht CaptureTech naar een oplossing om tijd te besparen bij de inventarisatie. Zo worden alle monturen voortaan voorzien van een RFID-label met daarop het model, artikelnummer en eventueel de prijs. Ook wordt de chip in het label voorzien van een code, die ieder montuur uniek maakt.
Door alle brillen van een label te voorzien en gebruik te maken van een RFID-handheld is het inventariseren van een winkel binnen enkele minuten gedaan. Bovendien kunnen de winkels nu tijdens de openingstijden worden geïnventariseerd. De winkelmedewerkers melden de RFID-handheld aan en vertellen in welke winkel er wordt geïnventariseerd om vervolgens langs alle monturen te swipen. Zodra alle monturen zijn gelezen, kan de gebruiker optioneel nog opmerkingen invoeren. De geïnventariseerde data worden direct verwerkt in het ERP-systeem van Hans Anders.
Foto: Hans Anders