Hamat vergroot bulkopslag met 28 meter hoog kranenmagazijn

Met het inhijsen van twee palletkranen nadert het nieuwe hoogbouwmagazijn van Hamat zijn voltooiing. De nieuwbouw moet de mattenfabrikant uit het Nederlandse Genemuiden toelaten de ruimte voor zijn bulkvoorraad flink te vergroten. Het hoogbouwmagazijn van 28 meter hoog biedt plaats aan 16.700 europallets. Voor de complete inrichting, inclusief twee wisselrijdende kranen, conveyors en besturingssoftware, tekent Lalesse Europe. Het hoogbouwmagazijn wordt eind augustus opgeleverd, net op tijd voor de start van het hoogseizoen van Hamat. Immers, met name in de winter is de vraag naar deurmatten extra groot.

De reden voor de bouw van het nieuwe hoogbouwmagazijn was ruimtegebrek. Het snelgroeiende Hamat beschikte in Genemuiden over een magazijn met ruimte voor 12.000 pallets, maar was door de toenemende vraag gedwongen om extern ruimte in te huren. “Bovendien is de markt veranderd”, verklaart bedrijfsleider Bernhard van Dalfsen. “Klanten die vandaag bestellen, willen morgen al geleverd krijgen. Dat kan alleen als wij genoeg op voorraad leggen.” Op het moment dat Hamat de, beslissing moest nemen, had het bedrijf in Genemuiden nog maar een klein stuk grond over. Een compact opslagconcept was dus noodzakelijk. “De keuze voor hoogbouw is ook gemaakt met het oog op de toekomst. We zochten een oplossing waarmee we 20 tot 30 jaar vooruit konden. Met de combinatie van een hoog pand en een kranenmagazijn hebben we die oplossing gevonden”, stelt Van Dalfsen.
 
In het pand is ruimte voor 4 gangen, waarin twee wisselrijdende kranen de pallets dubbeldiep wegzetten. Een stelsel van conveyors verzorgt de aan- en afvoer van pallets. Bij inslag plaatsen de heftruckchauffeurs van Hamat de pallets met eindproducten op een opzetpunt, waarna een traversewagen ze over de gangen verdeelt. Bij uitslag wordt het omgekeerde proces gevolgd. Samen bieden de twee 28 meter hoge palletkranen meer dan genoeg capaciteit voor het hoogseizoen, als op piekdagen 600 pallets per dag moeten worden in- en uitgeslagen.

Recente nieuwsberichten

Contargo investeert in Gas-to-Liquids voor binnenschepen

Uiterlijk tegen eind juni 2023 zullen alle binnenschepen van het Europese logistieke containernetwerk Contargo North France overgestapt zijn op GTL (Gas-to-Liquids) als brandstof. Die brandstof moet zorgen voor aanzienlijk minder uitstoot van schadelijke stoffen en lawaai.

Cidev Group optimaliseert picking-verificatie en voorraadnauwkeurigheid met ZetesMedea

Cidev Group Ltd, een van de toonaangevende distributeurs van elektronische componenten in Israël, implementeert ZetesMedea om de logistieke uitvoering in het distributiecentrum te stroomlijnen. De oplossing, die de Zetes ImageID-technologie bevat, maakt een snelle en simultane identificatie van een groot aantal barcodes van verschillende componentenfabrikanten mogelijk, terwijl de data direct worden omgezet naar de configuratie van het catalogussysteem van Cidev.

Datalogic sluit aan bij Euronext Tech Leaders

Datalogic S.p.A., leverancier van automatische gegevensregistratie en industriële automatisering, sluit zich aan bij Euronext Tech Leaders, het nieuwe initiatief gewijd aan snelgroeiende en toonaangevende technologiebedrijven. Het tech-ecosysteem van Euronext brengt meer dan 700 technologiebedrijven, die genoteerd staan op de Euronext-markten, samen met meer dan 660 alumni van zijn pre-IPO-programma’s en een grote internationale investeerdersbasis die de groeiprofielen van technologiebedrijven financiert.

Radial verhuisd naar nieuw fulfilmentcenter in Groningen

Radial, een aanbieder van b2c e-commerce orderfulfilmentoplossingen die deel uitmaakt van Bpostgroup, heeft zijn – te klein geworden – bestaande magazijn overgeheveld naar een modern fulfilmentcenter in het Nederlandse Groningen. Het magazijn van 26.000m² moet ervoor zorgen dat de ordervoorbereiding voor webwinkels zo efficiënt en effectief mogelijk verloopt.

Magazijnautomatisering leidt tot meer plezier op de werkvloer

(Advertorial) Magazijnautomatisering werd voorheen al snel gezien als dreiging van ontslagen, maar is inmiddels omarmd als de toekomst. Het automatiseren van bepaalde magazijnwerkzaamheden zorgt ervoor dat werknemers veel beter en efficiënter hun werk kunnen doen.

3 manieren waarop semiautomatische orderpicktrucks u voordeel opleveren

(Advertorial) Indien uw onderneming gebruik maakt van orderpicktrucks, zal het u vast ook al zijn opgevallen: bij orderpicken gaat enorm veel tijd naar het wandelen van en naar de truck, en naar het telkens opnieuw op- en afstappen om deze in beweging te zetten.

Ceva Logistics test waterstofcel-truck samen met Toyota Motor Europe

Third party logistics provider Ceva Logistics gaat een van de eerste heavy-duty waterstof brandstofcel (Hydrogen Full Cell – HFC) trucks op de markt testen in samenwerking met Toyota Motor Europe (TME). Het prototype truck, ontworpen voor TME door de Nederlandse fabrikant VDL Groep, zal gedurende een testperiode van vijf jaar worden ingezet tussen vestigingen van TME en moet op die manier de supply chain van TME koolstofvrij maken en tegelijkertijd nuttige informatie leveren over de prestaties van HFC.

Cabka introduceert Pallet Box 2.0 voor levensmiddelen, agrarische producten en afvalbeheer

Cabka, gespecialiseerd in transportverpakkingen van gerecycleerd plastic, lanceert de Pallet Box 2.0. Het betreft een plastic ladingdrager met een intern volume van 1400 liter, die moet zorgen voor een verbeterde hanteerbaarheid en een hogere duurzaamheid.

UPS Supply Chain Solutions Europe zet biobrandstofvrachtwagens in

In zijn wereldwijde streven naar ‘net zero’ transport en het verkleinen van zijn ecologische voetafdruk, breidt UPS Supply Chain Solutions (SCS) zijn Europese vloot uit met vier nieuwe HVO100 biobrandstofvrachtwagens. De nieuwe vrachtwagens zijn bestemd voor direct gebruik in de Benelux en zijn gestationeerd in Nederland.

Vernieuwd klantenportaal van DP World vereenvoudigt het boeken van tijdslots voor containerbehandeling

E-World 1700, het online klantenportaal van DP World, werd voorzien van een aantal nieuwe functies die het boeken van een afspraak voor containerbehandeling eenvoudiger en sneller moeten maken. Een eerste nieuwigheid is dat vrachtwagendispatchers voortaan automatisch alle afspraakopties te zien krijgen, waarna ze meteen hun keuze kunnen maken en daardoor snel en efficiënter kunnen plannen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.