Hamat vergroot bulkopslag met 28 meter hoog kranenmagazijn

Met het inhijsen van twee palletkranen nadert het nieuwe hoogbouwmagazijn van Hamat zijn voltooiing. De nieuwbouw moet de mattenfabrikant uit het Nederlandse Genemuiden toelaten de ruimte voor zijn bulkvoorraad flink te vergroten. Het hoogbouwmagazijn van 28 meter hoog biedt plaats aan 16.700 europallets. Voor de complete inrichting, inclusief twee wisselrijdende kranen, conveyors en besturingssoftware, tekent Lalesse Europe. Het hoogbouwmagazijn wordt eind augustus opgeleverd, net op tijd voor de start van het hoogseizoen van Hamat. Immers, met name in de winter is de vraag naar deurmatten extra groot.

De reden voor de bouw van het nieuwe hoogbouwmagazijn was ruimtegebrek. Het snelgroeiende Hamat beschikte in Genemuiden over een magazijn met ruimte voor 12.000 pallets, maar was door de toenemende vraag gedwongen om extern ruimte in te huren. “Bovendien is de markt veranderd”, verklaart bedrijfsleider Bernhard van Dalfsen. “Klanten die vandaag bestellen, willen morgen al geleverd krijgen. Dat kan alleen als wij genoeg op voorraad leggen.” Op het moment dat Hamat de, beslissing moest nemen, had het bedrijf in Genemuiden nog maar een klein stuk grond over. Een compact opslagconcept was dus noodzakelijk. “De keuze voor hoogbouw is ook gemaakt met het oog op de toekomst. We zochten een oplossing waarmee we 20 tot 30 jaar vooruit konden. Met de combinatie van een hoog pand en een kranenmagazijn hebben we die oplossing gevonden”, stelt Van Dalfsen.
 
In het pand is ruimte voor 4 gangen, waarin twee wisselrijdende kranen de pallets dubbeldiep wegzetten. Een stelsel van conveyors verzorgt de aan- en afvoer van pallets. Bij inslag plaatsen de heftruckchauffeurs van Hamat de pallets met eindproducten op een opzetpunt, waarna een traversewagen ze over de gangen verdeelt. Bij uitslag wordt het omgekeerde proces gevolgd. Samen bieden de twee 28 meter hoge palletkranen meer dan genoeg capaciteit voor het hoogseizoen, als op piekdagen 600 pallets per dag moeten worden in- en uitgeslagen.

Recente nieuwsberichten

Schneider Electric transformeert wereldwijde logistiek met Manhattan Unified Supply Chain

Na twaalf jaar met een WMS van Manhattan te werken, heeft Schneider Electric, leverancier van diensten op het vlak van energiebeheer en industriële automatisering, besloten te upgraden naar Manhattan Active Warehouse Management en dat uit te breiden met Manhattan Active Transportation Management. De beslissing maakt deel uit van een bedrijfsbrede transformatiestrategie en moet het wereldwijde distributie- en transportnetwerk van Schneider Electric een boost geven.

Yusen Logistics Benelux rondt overname van Parts Express af

Leverancier van logistieke oplossingen Yusen Logistics (Benelux) heeft de overname afgerond van Parts Express, een bedrijf gespecialiseerd in dag- en nachtdistributie van auto-onderdelen in de Benelux.

Toyota brengt overgenomen bedrijven onder in TALG

Toyota Industries Corporation (TICO) heeft Toyota Automated Logistics Group (TALG) in het leven geroepen om er zijn dochteronderneming Toyota L&F in onder te brengen. Ook Bastian Solutions en Vanderlande – de bedrijven die Toyota in 2017 overnam – en Viastore – overgenomen in 2022 – maken deel uit van TALG. Met die beslissing wil Toyota zijn aanwezigheid als toonaangevende speler in automatiseringsprojecten wereldwijd vergroten en tegelijkertijd profiteren van de synergieën tussen de dochterbedrijven.

Still vertaalt ARIBIC-onderzoekresultaten naar digitale toepassingen voor intralogistiek

Recent werd het onderzoeksproject ARIBIC (Artificial Intelligence-Based Indoor Cartography) afgerond. Daarbij werden gegevens automatisch verzameld en gebruikt voor een live digital twin van een magazijn. Still, leverancier van intralogistieke oplossingen, trad daarbij op als projectleider en gaat de resultaten van het project nu vertalen naar marktklare producten.

Voorkom energieverliezen op de laadkaai

(Advertorial) Duurzaamheid staat tegenwoordig centraal bij de meeste bedrijven. Managers hebben niet alleen een morele verantwoordelijkheid, maar staan ook onder druk om hun CO2-uitstoot te minimaliseren en het energieverbruik terug te dringen.

Kuehne+Nagel breidt spare parts logistiek voor BMW uit

Als een belangrijke logistiek dienstverlener voor de auto-industrie beheert Kuehne+Nagel momenteel een 170.000m² groot centrum voor de verwerking en levering van auto-onderdelen in het Duitse Wallersdorf.

Nieuwe tarieven voor kilometerheffing vanaf 1 juli 2024

Vanaf maandag 1 juli 2024 gelden in Vlaanderen en Brussel nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing.

Righi Elettroservizi tackelt leveringsproblemen met AutoStore van Dematic

Dematic heeft de levering en installatie voltooid van een AutoStore-systeem voor Righi Elettroservizi SpA, een Italiaanse onderneming actief op het vlak van industriële automatisering, systeemintegratie en informatietechnologie.

Sonepar schakelt opnieuw Knapp in voor magazijnautomatisering

Sonepar is een toonaangevende groothandel in elektrische apparaten en componenten voor professionals zoals elektriciens. Het bedrijf beschikt over 2.400 vestigingen in 40 landen en heeft ongeveer 45.000 medewerkers in dienst. Om de verwerking van kleine onderdelen in zijn bestaande magazijn in Holzwickede bij Dortmund te automatiseren, heeft de groothandel zijn jarenlange partner Knapp de opdracht gegeven een automatiseringsoplossing te implementeren. Die oplossing zal bestaan uit shuttle-technologie, ergonomische goederen-naar-persoon werkstations en de KiSoft software-oplossing van Knapp. Met de oplossing kan Sonepar niet alleen de handling van kleine onderdelen automatiseren, ook kan de bezorgservice worden uitgebreid.

Hardis Group opent vestiging in Italië

Hardis Group, de Franse ontwikkelaar en leverancier van de logistieke software suite Reflex en dienstverlener/aanbieder van de CRM-oplossingen van Salesforce via zijn dochteronderneming Cloudity, heeft een meerderheidsbelang verworven in Hardis Italia. Dat bedrijf is opgericht in 1995 en was jarenlang integratiepartner voor het logistieke softwaresysteem Reflex. De deal sluit aan bij de internationale groeistrategie van Hardis Group en resulteert in de oprichting van een nieuwe Italiaanse vestiging in Milaan. Het nieuws volgt op eerdere vergelijkbare stappen in Spanje (2017), Nederland (2018) en Polen (2021).

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.