Grote ondernemingen zetten de toon
Onderzoek naar adoptie van generatieve AI
Niet alleen enkelingen experimenteren volop met generatieve artificiële intelligentie zoals ChatGPT en DALL-E. De technologie biedt ook bedrijven steeds meer interessante opportuniteiten. Zo is het mogelijk er de operationele efficiëntie mee te verhogen, mits de technologie goed in de organisatie is ingebed en op de specifieke behoeften is afgestemd. Uit onderzoek van Reuters blijkt alvast dat vooral (heel) grote bedrijven de technologie al op een gestructureerde manier omarmen.
In korte tijd is generatieve artificiële intelligentie (AI) een buzzwoord geworden. Uiteraard heeft de razend populaire chatbot ChatGPT van OpenAI daarin een belangrijk aandeel, maar ook andere spelers in het domein winnen snel terrein. Net als andere vormen van artificiële intelligentie, baseert generatieve AI zich op data uit het verleden om nieuwe content te genereren. Het kan daarbij gaan om tekst, beelden of zelfs computercode. De technologie evolueert erg snel. Denk maar aan GPT-4, die – beter dan ChatGPT – realtime en up-to-date informatie kan afhandelen en nog meer relevante antwoorden in een dynamische context kan bieden.
Om na te gaan in welke mate generatieve AI de gelederen van organisaties al versterkt, voerde Reuters in oktober 2023 een uitgebreid onderzoek. Voor die ‘Generative AI Opporunity Survey 2023’ werden meer dan 4.100 respondenten bevraagd met zicht op de generatieve AI-strategie van hun bedrijf. Een groot deel van de respondenten (72%) maakt deel uit van het topmanagement, de ‘board’ of het senior management. Ongeveer 62% van hen is operationeel in de VS, 41% in Europa, 25% in Azië en 16% in MENA (Midden-Oosten en Noord-Afrika). Bijna een derde van de respondenten (28%) werkt voor een organisatie met 1.000 tot 10.000 medewerkers. Die grote bedrijven – die toonaangevend bleken in het onderzoek – noemt Reuters de ‘big business cohort’.
‘Big business cohort’ neemt de lead
De onderzoekers focusten op de mate waarin generatieve AI al op een gestructureerde manier in de organisaties is ingebed. Het spreekt voor zich dat daar de nodige inspanningen en kosten bij komen kijken. Die zijn afhankelijk van verschillende factoren, zoals de omvang van het bedrijf, de complexiteit van de AI-toepassing, de sector en de specifieke doelstellingen. Dan denken we bijvoorbeeld aan onderzoek en ontwikkeling door experts, data sourcing en -verwerking, de nodige software-infrastructuur, opleidingen, maar ook kosten die gepaard gaan met risicobeheer en het garanderen van de data privacy bij het gebruik van AI-technologieën.
Op het moment van het onderzoek bleek al een grote meerderheid van de bedrijven (76%) generatieve AI te gebruiken of voor het komende jaar plannen in die richting te hebben. De adoptie lag nog een stuk hoger binnen de ‘big business cohort’ (84%). “Wat vooral opvalt, is dat grotere organisaties vaker grotere teams mobiliseren om generatieve AI in de organisatie uit te rollen”, vertelt Liam Stoker, marktanalist bij Reuters. “Zo heeft 29% van de big business cohort al minstens honderd medewerkers in huis die zich engageren op het vlak van generatieve AI, terwijl het gemiddelde ongeveer 10% bedraagt. Daaruit kunnen we afleiden dat grote bedrijven al een flinke stap voor staan op het vlak van de integratie van generatieve AI.”
Verschillen op basis van functie en sector
Er werd ook gevraagd binnen welke divisies al teams worden gemobiliseerd om generatieve AI uit te rollen en/of over de organisatie te verspreiden (zie figuur 1). Niet zo verwonderlijk is dat IT, softwareontwikkeling, data analytics en cyber security het vaakst werden genoemd. Daarna volgt marketing, met in zijn kielzog operations, maintenance en automatisering en daarnaast R&D en productontwikkeling. Ook customer service, sales en e-commerce zijn al vrij vaak met de technologie aan de slag. In afdelingen zoals productie, supply chain, procurement en logistiek wordt generatieve AI voorlopig nog iets minder vaak ingezet.
De onderzoekers gingen ook na in welke sectoren generatieve AI vandaag het sterkst op de voorgrond treedt (zie figuur 2). Daarbij werd gepolst of de investeringen eerder laag (minder dan 1 miljoen dollar per jaar), gemiddeld (tussen 1 en 10 miljoen dollar per jaar) of hoog (meer dan 10 miljoen dollar per jaar) waren.
Liam Stoker: “Enkele zeer grote ondernemingen investeerden al 10 miljoen dollar per jaar in de technologie, maar zij behoren eerder tot de uitzonderingen. Wel is de big business cohort duidelijk meer vertegenwoordigd in de categorie boven de 1 miljoen dollar (44%) tegenover het gemiddelde in die categorie (14%). Dat impliceert dat de investeringen in 86% van de gevallen onder het miljoen dollar blijven. Wel zijn er enkele sectoren waar er duidelijk meer bedrijven dan gemiddeld in de technologie investeren. Dat zijn met name de healthcare- en farmaceuticasector, waar respectievelijk 29% en 25% van de bedrijven al meer dan 1 miljoen dollar in generatieve AI pompten.”
Verwachte evolutie
Op de vraag hoe organisaties verwachten dat hun investeringen in generatieve AI zullen evolueren, gaan de meeste bedrijven (64%) uit van een matige groei van ten hoogste 20% voor de komende drie jaar. Ongeveer een kwart van de respondenten (26%) voorspelt een stijging tussen de 21 en 40% en een minderheid van 10% verwacht een zeer grote stijging van meer dan 40%. Opnieuw viel op dat de big business cohort veel vaker dan kleinere bedrijven uitgingen van een hoge of zeer hoge groei. Daaruit kunnen we afleiden dat de gemiddelde organisatie toch iets meer terughoudend is in de verdere adoptie van de technologie.
Tot slot polste Reuters naar wie volgens de respondenten de meest toonaangevende leveranciers van oplossingen voor generatieve AI zijn. Daarbij werden Microsoft, OpenAI, Google en AWS veruit het meest genoemd (zie figuur 3).
L. Stoker: Maar er passeerden nog heel wat andere namen de revue, wat erop wijst dat veel leveranciers hun graantje in de markt trachten mee pikken. Ook presenteren al heel wat spelers meer nichegerichte en sectorspecifieke oplossingen, denk maar aan Siemens en C3 voor industriële applicaties. We vermoeden dan ook dat organisaties steeds meer naar zulke oplossingen gaan kijken voor hun specifieke toepassingen.”
Kortom, het zijn vooral de grotere bedrijven die het pad naar een bredere adoptie van generatieve AI effenen. Zij zijn bereid nu al grote sommen in generatieve AI te investeren en uitgebreide teams rond de technologie te verzamelen.
“Sinds het onderzoek zijn we alweer enkele maanden verder, dus we mogen ervan uitgaan dat vandaag nog meer bedrijven een tandje bijsteken op het vlak van generatieve AI, met de big business cohort voorop”, besluit Liam Stoker. “We verwachten in elk geval dat de technologie de komende twee à drie jaar in een stroomverstelling zal terechtkomen. Momenteel zijn er enkele functies en sectoren die er qua gebruik van de technologie bovenuit steken, maar we verwachten dat generatieve AI verder zal uitdeinen over meer domeinen. Aangezien de ontwikkelingen erg snel gaan, is het in elk geval aan te raden de evoluties op de voet te volgen. Zeker als de technologie op kruissnelheid raakt binnen de functie en de sector waarin je als bedrijf actief bent, is het belangrijk tijdig mee op de trein te springen.”
TC
Premium
Deze inhoud is enkel leesbaar voor ingelogde Value Chain abonnees.
Heeft u een abonnement op het Value Chain informatiepakket? Meldt u aan via onderstaande knop en lees het gewenste artikel of magazine online.