Groepsaankopen voor transporteurs
Kostenbesparing door gezamenlijke aankoop van trucks en diesel
Het Antwerps Transportforum (AT) wordt steeds ambitieuzer in zijn strategie om dankzij groepsaankopen reële kostenreducties naar zijn leden te brengen. Het initiatief is klein begonnen met eenvoudige producten en diensten, maar weldra zullen transporteurs uit de Antwerpse regio bij een drietal leveranciers diesel aan een dagprijs kunnen kopen via de website van het platform. Nieuwe trucks werden ook al op het forum aangeboden. Dankzij commerciële afspraken voor een grote groep van bedrijven die samen meer dan 6000 voertuigen laten rijden, kunnen ook kleine transportbedrijven van aantrekkelijke volumekortingen genieten.
Die groepsaankopen kunnen voor sommige producten aanzienlijke kortingen opleveren. Zo kon de aankoopprijs voor een eenvoudig product als bolt seals om containers te verzegelen dalen van 38 cent per stuk naar 24 cent voor alle leden van het Antwerps Transportforum. Dat is een korting van 46 procent.
“Dankzij de gezamenlijke aankopen kunnen we prijzen bedingen die anders alleen zijn weggelegd voor de zeer grote bedrijven uit de sector”, zegt Yves Haud’huyze, COO van Transport Joosen en bestuurslid van het Antwerps Transportforum.
Het initiatief in Antwerpen is gestart nadat een aantal transporteurs hadden vastgesteld dat ze van een zelfde leverancier wel heel erg verschillende prijzen kregen voorgeschoteld. Daarop namen ze samen contact om meteen de laagste prijs voor iedereen te kunnen realiseren.
Yves Haud’huyze: “Zoiets kan uiteraard alleen maar als er een geest van samenwerking in de groep heerst. We zijn elkaars concurrenten, maar we beseffen heel goed dat niemand er beter van wordt als we elkaar blijven pijn doen door telkens weer onder de prijs te duiken om koste wat het kost een opdracht binnen te halen. We beseffen intussen dat we veel beter kunnen samenwerken om de kosten naar beneden te brengen en op die manier de marge voor iedereen te verbeteren.”
Het forum heeft intussen 102 leden, allemaal transportbedrijven uit het Antwerpse. Ook in West-Vlaanderen bestaat met het West-Vlaams Transport Forum (WTF) een soortgelijke organisatie. Dergelijke samenwerkingsverbanden passen ook bij eerdere initiatieven die in dezelfde groep van transporteurs zijn gestart. Eurotranscon, bijvoorbeeld, is een website waarin transporteurs onderling ritten kunnen uitwisselen en die werd opgericht door Kurt Joosen van Transport Joosen. Doel was heen- en terugritten beter te plannen om te vermijden dat vrachtwagens leeg moeten rijden. Ook het terugbrengen van lege containers naar de rederij of een depot kan op die manier worden uitgevoerd door trucks die toch al in de buurt zijn.
Prijzen vragen
Het zijn de bestuursleden van het Antwerps Transportforum die zelf initiatief nemen om een nieuw product gezamenlijk aan te kopen.
Yves Haud’huyze: “Gewoonlijk is een van ons bezig met een bepaalde aankoop in zijn eigen bedrijf en bespreekt dan de prijsofferte in de groep. Met een aantal van ons proberen we dan samen nog meer offertes bij andere leveranciers te verkrijgen. Zeker als we uiteindelijk vragen een prijs op te geven voor een groep van bedrijven met samen meer dan 6000 voertuigen, wordt het erg interessant. Heel vaak zien we dat het niet meer de lokale salesverantwoordelijken zijn die dan op gesprek komen, maar veeleer de Europese verkoopdirecteurs. We stellen ons voor dat ook de zeer grote transporteurs op die manier worden behandeld.”
Daarbij hanteert AT een aanpak om te vermijden dat sommige leveranciers een voorkeursbehandeling zouden krijgen. Bedoeling is dat de keuze door een viertal bestuursleden wordt gemaakt en door het voltallige bestuur wordt bevestigd.
Toch houdt AT een slag om de arm. “Het is niet omdat we een product aan een mooie prijs aanbieden, dat alle leden ook meteen toehappen”, weet Yves Haud’huyze. “Niet iedereen koopt en dat is ieders goed recht. Er kunnen allerlei redenen zijn om dat niet te doen, bijvoorbeeld een bestaande relatie of een leverancier die extra diensten aanbiedt. Zoals gezegd starten we weldra met diesel, maar dat aanbod is alleen geschikt voor bedrijven die een tankstation op hun terrein hebben. Daarom kunnen wij met ons bedrijf Transport Joosen zelf niet aan die aankoop deelnemen. Daarnaast moeten de leden rechtstreeks bij de leverancier bestellen. Als forum komen wij daarin niet tussen. Het enige wat we doen, is over de prijs onderhandelen.”
Een van de mooie realisaties van AT is de opleiding in het kader van de Code 95, die inhoudt dat vrachtwagenchauffeurs regelmatig opnieuw een opleiding moeten volgen om te mogen blijven rijden. In grote bedrijven worden die lessen vaak in huis gegeven. Maar AT heeft een gemeenschappelijke opleiding aangekocht bij Atrium waardoor zelfstandige chauffeurs of chauffeurs uit kleinere bedrijven nu tegen een schappelijke prijs gezamenlijk lessen kunnen volgen.
Daarnaast heeft AT ook al een aankoop voor vrachtwagenbanden gelanceerd. Yves Haud’huyze: “Dat is natuurlijk al een veel ingewikkelder product omdat er zoveel variaties mogelijk zijn. We hebben ons daarom ook geconcentreerd op één model van banden die in promotie waren.”
Ook de vrachtwagenconstructeurs willen graag via AT verkopen. “Maar dat ligt nog moeilijk”, zegt Yves Haud’huyze. “De meeste transporteurs zijn trouw aan een bepaald merk en zullen niet snel overschakelen. We hebben al een promotie gelanceerd met wagens die einde reeks zijn, maar nog niet voor nieuwe modellen. Wat we wel doen, is onze evenementen door de vrachtwagenmerken laten sponsoren. Zo kunnen ze elk om beurten hun toonzaal als locatie ter beschikking stellen. Op ons grootste evenement waren er 300 aanwezigen.”
De leveranciers zijn zelf ook vragende partij om op die manier zaken te doen. “Wij lanceren die aanbiedingen gewoonlijk op een van onze driemaandelijkse vergaderingen, waar doorgaans een tweehonderdtal mensen op af komen. Ook de mailing die daarbij hoort, gaat rechtstreeks naar de verantwoordelijken in de transportbedrijven, meestal de zaakvoerders zelf. Dat is voor die commerciële bedrijven een heel efficiënte manier van werken”, vertelt Yves Haud’huyze.
Geen federatie
De groepering werd helemaal in het begin met argusogen bekeken en kreeg zelfs verweten dat ze nog een bijkomende federatie zouden beginnen.
Yves Haud’huyze: “Maar dat wilden we helemaal niet. De stichtende leden waren toevallig lid van dezelfde federatie. We hebben het verwijt ernstig genomen en meteen getracht de neutraliteit te bewaren. We hebben contact gezocht met transporteurs uit de andere federaties. Op die manier hebben we nu leden uit de drie bestaande beroepsverenigingen. We willen bewust niet in het vaarwater van hun werking treden en houden daarom afstand. Maar we zien wel dat de traditionele verenigingen die commerciële dienstverlening rond samen aankopen niet of slechts heel beperkt aanbieden. Wij merken net dat er een grote behoefte is – vooral bij de heel kleine transportbedrijven – om dankzij die gemeenschappelijk aankopen kostenbesparingen te realiseren. Daarom zijn we ermee begonnen en doen we er alles aan om dat nog uit te breiden. Daarbij blijven we wel waken over de goede banden met de federaties en andere spelers. Wij zullen bijvoorbeeld geen groepsaankoop voor sociaal secretariaten lanceren, net omdat de federaties die dienstverlening al aanbieden. Ook het drukken van CMR’s willen we niet aanbieden, omdat dat van oudsher een service van de federaties is. Dat neemt niet weg dat individuele bedrijven natuurlijk wel zelf kunnen beslissen voor die diensten met een andere dienstverlener in zee te gaan. Alleen doen wij het niet in groep.”
Ook informatie
Een aantal bestedingen van de transporteurs komen in aanmerking voor ondersteuning vanuit het sociaal fonds van de sector.
Yves Haud’huyze: “Onder andere de opleidingen voor Code 95 geven recht op een subsidie. Wij wijzen onze leden daar op, want vaak zijn ze niet op de hoogte van die maatregelen waardoor ze in het verleden heel wat geld hebben laten liggen. Wij beschouwen het als onze plicht om alle mogelijke subsidies en ondersteuningen onder de aandacht van onze leden te brengen.”
Kader: Haven ’s nachts open?
In samenspraak met een aantal terminaloperatoren zullen enkele kades in de Antwerpse haven ook ’s nachts opengaan voor de wegtransporteurs. Het gaat dan om locaties bij grote spelers als DP World, MSC en PSA. Op die manier wil de sector een resem containers al in de loop van de nacht kunnen vervoeren in de hoop overdag minder stil te staan en, wie weet, zelfs de files te verminderen. Het gaat om een akkoord tussen havenbedrijven en transporteurs met de steun van het Havenbestuur. Er wordt nu gesproken over een bijkomend voordeel voor de transporteurs zoals een verminderde bijdrage voor het gebruik van de Liefkenshoektunnel in de loop van de nacht.
Yves Haud’huyze: “Die gesprekken zijn nu aan de gang in een sfeer van samenwerking om de grote mobiliteitsproblemen in en rond de haven aan te pakken. Maar we wachten nog op concrete afspraken. Maar ook dan nog zullen we de medewerking van de douane-instanties, de redererijen en andere organisatie moeten krijgen. Het blijft dus nog even afwachten of we de verwachte efficiëntieverbetering ook echt kunnen realiseren.”