Green supply chains stromen door zeehavensector
In samenwerking met de Universiteit Antwerpen, het VIL en de Erasmus Universiteit UPT (Urban, Port & Transport Economics) heeft ING België zijn zevende studie over de logistieke en maritieme sector gepubliceerd. Dit jaar vormde de duurzaamheid van toeleveringsketens het centrale thema.
De studie, waarbij 650 bedrijven uit de logistieke keten van zeehavens in de Rijndelta en het Scheldedistrict betrokken werden, bracht een aantal pijnpunten aan het licht die het verminderen van de ecologische voetafdruk in de toeleveringsketen stokken in de wielen kunnen steken. Zo zijn er nog steeds bedrijven die niemand verantwoordelijk gesteld hebben voor het groene luik. Gelukkig komt er wel een gemeenschappelijke bereidheid naar voren om de verantwoordelijkheden te delen en een ecologische distributieketen op te zetten. Een positief signaal is alvast dat het hoger management doorgaans de verantwoordelijkheid voor de vergroening draagt, zeker in grotere bedrijven. Twee derde van de bevraagden meent ook dat een groene mindset ook geld kan opbrengen, wat initiatieven kan stimuleren.
Om bedrijven hierbij te ondersteunen hebben de onderzoekers in de studie een reeks aanbevelingen voorgesteld om de green supply chains van zeehavens nog te versterken. In het volgende nummer van Business Logistics gaan we dieper in op de resultaten en de aanbevelingen die deze studie naar voren schuift.