Inloggen/registreren

Om deze content te lezen, moet u zich inloggen.

Log in of registeer nu via onderstaande knop en krijg toegang tot deze inhoud.

Gewapend voor de toekomst

Takeda trekt digitalisering en duurzaamheid door naar magazijn

Laurent Vanhoutte, head of Supply Chain bij Takeda België: “We mogen ons op de borst kloppen. Met een grote verscheidenheid aan producten en een wereldwijde afzetmarkt is er aan complexiteit geen gebrek.”

Op amper twee jaar tijd realiseerde het biofarmaceutische bedrijf Takeda een nagelnieuw magazijn op zijn site in het Henegouwse Lessines. Het ‘one-stop’ logistieke gebouw trekt volop de kaart van CO2-neutraliteit en digitalisering. “De energiecrisis en verstoringen van wereldwijde toeleveringsketens weerhielden er ons niet van onze plannen binnen de vooropgestelde deadlines te realiseren. Dat stemt me uiteraard zeer tevreden”, licht Laurent Vanhoutte, head of Supply Chain bij de Belgische vestiging toe.

Vandaag is Takeda een van de tien grootste farmaceutische bedrijven in België. Het biedt patiënten een breed portfolio van producten voor de bestrijding van onder meer ontstekingsziektes en zeldzame ziektes en therapieën binnen domeinen als oncologie en neurowetenschap. De officiële opening van het nieuwe magazijn vond op 18 april 2024 plaats. De Waalse politici tekenden in grote getale present om de waarde van de site voor het zuidelijke landsgedeelte te duiden. De Belgische afdeling van het Japanse Takeda mogen we dan ook gerust een zwaargewicht voor de Waalse economie noemen: de site in Lessines stelt meer dan 1.200 mensen te werk. De producten bereiken jaarlijks meer dan 250.000 patiënten in tachtig landen.

Factory of the Future

Het magazijn kadert binnen een investeringsproject dat Takeda bij de lancering op bijna 300 miljoen euro heeft geraamd. Het omvat een nieuwe, ultramoderne productiefaciliteit voor de ontwikkeling van uit plasma afgeleide therapieën voor mensen met zeldzame en complexe chronische ziekten. Het magazijn beantwoordt aan enkele hoge verwachtingen. Takeda kreeg in 2022 al de titel van Factory of the Future toegemeten. Het heeft die erkenning onder meer te danken aan het gebruik van ‘augmented reality’ om de verpakkingsapparatuur af te stellen en de inspanningen op het vlak van waterreductie.

De focus op digitalisering en duurzaamheid trekt het bedrijf nu door naar zijn magazijn. In zijn officiële communicatie noemt Takeda het veelbelovend “een keerpunt in de evolutie van de wereldwijde logistiek en een nieuwe standaard voor ecologische duurzaamheid en innovatie”. “De keuze voor een eigen warehouse op deze site past op zich al binnen ons duurzaamheidsstreven”, legt Laurent Vanhoutte uit. “Tot voor kort deden we een beroep op externe opslagcapaciteit. Door die activiteiten op onze site te centraliseren, elimineren we jaarlijks 330.000 kilometer aan vrachtwagenritten en reduceren we jaarlijks tot 1.700 ton CO2. Het magazijn sluit aan bij ons streven naar een netto-nuluitstoot van broeikasgassen tegen 2030 voor de volledige site.”

Verregaande automatisering

Het magazijn heeft een oppervlakte van 6.700 vierkante meter, goed voor een opslagcapaciteit van bijna 12.000 pallets. De afhandeling van alle inkomende, opslag- en uitgaande activiteiten verloopt in verschillende temperatuurzones, terwijl op de bovenste verdieping een gebied is gereserveerd voor logistieke diensten zoals picken, ordervoorbereiding en consolidatie. Verspreid over de diverse afdelingen concentreren zich uiteenlopende vormen van automatisering. “Manuele handelingen en menselijke fouten elimineren leidt tot verhoogde productiviteit, kostenbesparingen, gemoedsrust bij de medewerkers en tevredenheid bij klanten”, stelt de farmagigant.

Het private 5G-netwerk moet zorgen voor de nodige connectiviteit en bedrijfszekerheid. Een van die innovaties is de voorraadinventarisatie met behulp van drones. Het is een technologie die onder meer ook Ikea in zijn magazijnen aanwendt. Daarnaast maakt Takeda gebruik van AMR’s van de Nederlandse producent Nipper. Die autonome mobiele robots heffen lasten tot 1.200 kilogram en bewegen zich vlot door smalle ruimtes. Aan de hand van lichtsignalen bepalen medewerkers de status van de AMR en de richting waarin de robot rijdt. De AMR geeft met de verkeerslichtkleuren groen, oranje en rood de afstand tot magazijnmedewerkers aan. Kruist een obstakel het pad van de AMR, dan gaat hij automatisch een alternatieve route volgen.

Foto 2

Takeda maakt gebruik van AMR’s van de Nederlandse producent Nipper. Ze heffen lasten tot 1.200 kilogram en bewegen zich vlot door smalle ruimtes.

RFID met temperatuurmonitoring


Om de goederenstromen nauwgezet op te volgen en de logistieke flows te stroomlijnen, doet Takeda een beroep op RFID-technologie. De dataloggers meten, in combinatie met sensoren, de temperatuur van de producten tijdens de opslag en het transport. De metingen worden vanaf RFID-uitleespunten in het magazijn voor korte of langere tijd in de tag opgeslagen en verzonden naar een centrale server en het WMS.

Laurent Vanhoutte: “Elke pallet beschikt over een chip met automatische temperatuurregistratie. Op die manier vermijden we veel manuele metingen en beschikken we altijd over de meest accurate gegevens. Aangezien onze producten vaak zeer temperatuurkritisch zijn, boeken we langs die weg een grote efficiëntiewinst.”

Automatische liften moeten vlotte interne transportstromen garanderen, onder meer richting de pickingstations op de bovenste verdieping. “Waar de magazijnmedewerker de goederen vroeger zelf moest verzamelen, komen ze nu automatisch zijn richting uit. Dat biedt een groot voordeel op het vlak van efficiëntie en ergonomie”, verduidelijkt Laurent Vanhoutte.

Wereldwijde disrupties

De bouw van het magazijn vond niet onder het meest gunstige gesternte plaats. “We beleefden ondertussen de energiecrisis en wereldwijde ketenverstoringen bemoeilijkten de aanlevering van materialen. Er was ook de hoge inflatie”, blikt de supply chain verantwoordelijke terug. “Dat alles leidde tot enige vertraging, maar weerhield ons er niet van onze planning op twee jaar tijd te realiseren. We mogen ons daarvoor op de borst kloppen. Met een grote verscheidenheid aan producten en een wereldwijde afzetmarkt is er aan complexiteit immers geen gebrek.”

Laurent Vanhoutte stelt dat het vertrekken van een blanco blad veel mogelijkheden met zich meebracht. “We konden de meest optimale technologieën voor onze setting kiezen. Sommige vormen van automatisering introduceerden we eerder al elders binnen de groep, terwijl we andere technologieën hier voor het eerst toepassen. Het aantal repetitieve taken is fors teruggeschroefd, waardoor onze mensen zich nog meer focussen op handelingen met een toegevoegde waarde. Om die transitie te maken, hebben we ook ingezet op veranderingsmanagement. Onze workflows in het magazijn zien er nu eenmaal anders uit. Dan is het goed om de medewerkers daar maximaal over in te lichten en hen te enthousiasmeren. We zorgden ook voor de nodige opleidingen om de nieuwe werkwijze te integreren.”

Volgens Laurent Vanhoutte wapent het nieuwe magazijn Takeda voor de toekomst. “Het is voorzien op een mooie groei en biedt de nodige buffervoorraad om pieken of disrupties op te vangen”, zegt hij tot slot.

Foto 3 Reserve

Overheidsrol in duurzame logistiek

In de marge van de opening van het nieuwe magazijn vonden twee debatten plaats over duurzame logistiek in België en de rol van de politiek daarin. Monica De Jonghe, bestuurder-directeur-generaal van het Verbond van Belgische Ondernemingen, wees op de noodzaak aan omkadering en investeringen om vervoer via de lucht, het spoor, het water en de weg te verduurzamen. Ze benadrukte ook de behoefte aan een langetermijnvisie op het vlak van duurzame brandstoffen en elektrificatie. Tot slot wees ze op de noodzaak om de drie handicaps (loonkosten, energiekosten en administratieve lasten) op politiek niveau aan te pakken. “Dat is essentieel om de logistiek in België te houden en te versterken”, klonk het. Tineke Van Ginniken van de Port of Antwerp-Bruges en Maxime Demeure namens Brussels Airport Company pleitten eveneens voor een geïntegreerde benadering en de nodige facilitering van overheidswege.

KD

Inloggen/registreren

Om deze content te lezen, moet u zich inloggen.

Log in of registeer nu via onderstaande knop en krijg toegang tot deze inhoud.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.