Gebrek aan visibiliteit in omni-channel retail leidt tot verlies

Recent onderzoek door Sapio Research in opdracht van Zetes en in samenwerking met Zebra Technologies, toont hoe klanten reageren op tegenvallers en hoe retailers volgens hen moeten reageren in alle kanalen.

Klanten hebben maar weinig geduld en verwachten een snelle en efficiënte ervaring. Zo wil het merendeel van de klanten (70%) niet langer dan vijf minuten wachten in een winkel om te weten of een artikel al dan niet op voorraad is; 30% zelfs niet langer dan twee minuten. Ook online gedraagt de klant zich zo. Bij levensmiddelen zou 26% van de respondenten op zoek gaan naar een alternatief of iets vergelijkbaars online als een gewenst artikel niet voorradig is; bij de kopers van interieurartikelen en van modeartikelen zou respectievelijk 30% en 31% naar een andere website gaan of de hele bestelling annuleren. De financiële gevolgen zijn navenant: interieurwinkels verliezen tot 33% en modewinkels 31% van hun omzet als artikelen niet op voorraad zijn.
 
Bovendien zou meer dan driekwart (78%) van de klanten mogelijks niet terugkeren bij een retailer als een levering tot drie keer toe te laat of onvolledig is en accepteert een derde (31%) slechts één te late of onvolledige levering. Als klanten de '3 strikes and out'-regel toepassen in één kanaal, dan is de kans groot dat hetzelfde gebeurt in elk kanaal, met alle gevolgen van dien voor de klantervaring en dus ook voor de merkentrouw.
 
Die klantenverwachtingen tonen het belang aan van gedegen supply chain-modellen die één voorraadoverzicht combineren met nauwkeurige visibiliteit in realtime met proactief monitoren. Hoewel retailers het zelf ook prioritair vinden één voorraadoverzicht te creëren (81% vindt dat van groot of cruciaal belang), heeft tot op vandaag slechts 36% van de retailers die doelstelling bereikt.
 
Het onderzoek toont verder aan dat nog geen derde van de retailers de klanten voorziet van correcte voorraadniveaus van de producten in alle winkellocaties en 45% voorziet zelfs helemaal geen voorraadniveaus.
Ook maakt slechts 20% van de retailers gebruik van geautomatiseerde systemen die in realtime geüpdatet worden en maar 19% van het winkelpersoneel kan de productbeschikbaarheid via een mobiel apparaat controleren.
Meer dan de helft (58%) van de klanten koopt minder snel bij een retailer als het een ingewikkeld proces is om artikelen te retourneren.
 
“Retailers richten zich heel erg op het verbeteren van de klantervaring, maar het gebrek aan realtimevisibiliteit binnen de supply chain vormt een grote beperking en zou meer problemen en meer omzetverlies kunnen veroorzaken dan velen beseffen”, waarschuwen ze bij Zetes. “In de nieuwe strijd met de concurrent zullen efficiënte manieren om meer winst te realiseren in supply chains en volledige visibiliteit in de hele supply chain het grote verschil maken in 2017 en van grote invloed zijn op de klantentrouw in de toekomst."

Recente nieuwsberichten

Linde lanceert nieuwe reeks elektrische heftrucks van 1 tot 2 ton

Linde Material Handling heeft zijn vloot met hefcapaciteiten van 1 tot 2 ton volledig vernieuwd. Het gaat in totaal om liefst 26 nieuwe drie- en vierwielmodellen.

Optimaliseer je warehouse met waardevolle inzichten!

(Advertorial) Ontdek de grootste uitdagingen waar warehouses vandaag te maken hebben en hoe je deze kunt overwinnen met innovatieve oplossingen! Ons nieuwste artikel belicht drie belangrijke problemen en biedt praktische strategieën met behulp van een warehouse management systeem. Leer hoe je de flexibiliteit kunt verhogen, duurzamer kunt opereren en automatisering naadloos kunt integreren in je processen. Mis deze waardevolle inzichten niet!

Veiliger laden en lossen begint bij uw business plan (+ 3 tips!)

(Advertorial) In ons vorige artikel reageerden we op een verslag over de Monitor Arbeidsongevallen 2023 (van de Arbeidsinspectie). Wederom bleek de sector logistiek negatief te scoren als het gaat om het aantal ongevallen en een veilige werkomgeving.

Codeless moderniseert legacy software

(Advertorial) Codeless heeft talrijke klantcases waarin bedrijven hun software succesvol hebben gemoderniseerd. Met de Slim Software Nabouwen methode vernieuwen we verouderde software, zonder toegang tot de broncode en met minimale verstoring van uw processen. Dit alles doen we tegen een vaste prijs, zodat u precies weet waar u aan toe bent.

Montea investeert voor het eerst in Haven van Antwerpen

Montea, ontwikkelend belegger in logistiek vastgoed, investeert in een eerste site in de haven van Antwerpen. Het gaat om ruim 20.000 vierkante meter magazijnruimte in bedrijvenpark Luithagen die Montea wil renoveren en verduurzamen.

Agidens neemt Spaanse sectorgenoot AUGI over

Het Belgische Agidens, gespecialiseerd in industriële procesautomatisering, heeft het Spaanse Automatismes Girona (AUGI) overgenomen. Het bedrijf met hoofdzetel in het Catalaanse Girona is gespecialiseerd in industriële automatisering voor de papier- en metaalindustrie en levert complexe controlesystemen, motion control en bordenbouw. AUGI bedient klanten in zowel de proces- als de discrete industrie in Europa en Zuid-Amerika.

Cordeel Group lanceert maatconcept voor magazijn van de toekomst

Het Belgische familiale bouwbedrijf Cordeel Group introduceert Nexus Logistics: een nieuw maatconcept voor logistieke magazijnen. Daarin brengt het bedrijf zijn kennis en ervaring uit verschillende domeinen samen in een totaalpakket dat circulair en duurzaam is en mee moet evolueren met de klant.

Vanderlande kondigt overname Siemens Logistics aan

Vanderlande, aanbieder van logistieke procesautomatisering voor de warehousing-, luchthaven- en pakketsector, heeft een overeenkomst getekend voor de overname van Siemens Logistics van de huidige eigenaar Siemens. Siemens Logistics levert waardetoevoegende bagage- en goederenafhandeling en digitale oplossingen voor luchthavenoperaties.

Europal Packaging opent House of Circular Packaging in Kortrijk

Europal Packaging, een one-stop-shop producent van papiergebaseerde verpakkingen met vestigingen in Blandain, Moeskroen en Kortrijk, heeft geïnvesteerd in een permanent state-of-the-art belevingscentrum en academy, waar leren, ervaren en verbinden – zowel online als offline – centraal staan. Onder de noemer ‘House of Circular Packaging’ is meer dan een derde van het hoofdkantoor in Kortrijk omgebouwd tot een mix van fysieke en digitale ervaringen, aangevuld met een auditorium en inspiratieruimtes voor diverse workshops. Ook de verbinding met de productielocaties is verzekerd.

Kardex Mlog moderniseert bij Würth in Zwitserland

Würth International, wereldwijd handelaar in bevestigings- en montagematerialen, heeft Kardex Mlog opdracht gegeven het hoogbouwmagazijn in het logistieke centrum Landquart (Zwitserland) te moderniseren. Daarbij gaat het om de twee magazijnkranen van Kardex Mlog die er al sinds 2008 hun diensten bewijzen. Enkele machinecomponenten worden inmiddels echter niet langer door de fabrikant gemaakt en zijn daarom niet meer verkrijgbaar. Om de beschikbaarheid van de kranen ook in de toekomst te waarborgen, moeten ze worden aangepast aan de laatste technische ontwikkelingen. De opdracht moet in zeer korte tijd tussen oktober en december 2025 worden uitgevoerd en afgerond zonder onderbreking van de operationele activiteiten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.