Gebrek aan visibiliteit in omni-channel retail leidt tot verlies

Recent onderzoek door Sapio Research in opdracht van Zetes en in samenwerking met Zebra Technologies, toont hoe klanten reageren op tegenvallers en hoe retailers volgens hen moeten reageren in alle kanalen.

Klanten hebben maar weinig geduld en verwachten een snelle en efficiënte ervaring. Zo wil het merendeel van de klanten (70%) niet langer dan vijf minuten wachten in een winkel om te weten of een artikel al dan niet op voorraad is; 30% zelfs niet langer dan twee minuten. Ook online gedraagt de klant zich zo. Bij levensmiddelen zou 26% van de respondenten op zoek gaan naar een alternatief of iets vergelijkbaars online als een gewenst artikel niet voorradig is; bij de kopers van interieurartikelen en van modeartikelen zou respectievelijk 30% en 31% naar een andere website gaan of de hele bestelling annuleren. De financiële gevolgen zijn navenant: interieurwinkels verliezen tot 33% en modewinkels 31% van hun omzet als artikelen niet op voorraad zijn.
 
Bovendien zou meer dan driekwart (78%) van de klanten mogelijks niet terugkeren bij een retailer als een levering tot drie keer toe te laat of onvolledig is en accepteert een derde (31%) slechts één te late of onvolledige levering. Als klanten de '3 strikes and out'-regel toepassen in één kanaal, dan is de kans groot dat hetzelfde gebeurt in elk kanaal, met alle gevolgen van dien voor de klantervaring en dus ook voor de merkentrouw.
 
Die klantenverwachtingen tonen het belang aan van gedegen supply chain-modellen die één voorraadoverzicht combineren met nauwkeurige visibiliteit in realtime met proactief monitoren. Hoewel retailers het zelf ook prioritair vinden één voorraadoverzicht te creëren (81% vindt dat van groot of cruciaal belang), heeft tot op vandaag slechts 36% van de retailers die doelstelling bereikt.
 
Het onderzoek toont verder aan dat nog geen derde van de retailers de klanten voorziet van correcte voorraadniveaus van de producten in alle winkellocaties en 45% voorziet zelfs helemaal geen voorraadniveaus.
Ook maakt slechts 20% van de retailers gebruik van geautomatiseerde systemen die in realtime geüpdatet worden en maar 19% van het winkelpersoneel kan de productbeschikbaarheid via een mobiel apparaat controleren.
Meer dan de helft (58%) van de klanten koopt minder snel bij een retailer als het een ingewikkeld proces is om artikelen te retourneren.
 
“Retailers richten zich heel erg op het verbeteren van de klantervaring, maar het gebrek aan realtimevisibiliteit binnen de supply chain vormt een grote beperking en zou meer problemen en meer omzetverlies kunnen veroorzaken dan velen beseffen”, waarschuwen ze bij Zetes. “In de nieuwe strijd met de concurrent zullen efficiënte manieren om meer winst te realiseren in supply chains en volledige visibiliteit in de hele supply chain het grote verschil maken in 2017 en van grote invloed zijn op de klantentrouw in de toekomst."

Recente nieuwsberichten

Pieter Van den Broecke benoemd tot EMEA leader Supply Chain Commerce Strategies bij Manhattan Associates

Manhattan Associates heeft Pieter Van den Broecke (foto) benoemd tot EMEA leader Supply Chain Commerce Strategies. Pieter Van den Broecke is al meer dan vijftien jaar verbonden aan het technologiebedrijf als managing director Benelux, Denemarken, Duitsland en Oost-Europa.

Niels Stenfeldt nieuwe CEO van 9altitudes

9altitudes, een Europese digitale transformatiepartner gespecialiseerd in Microsoft Dynamics en PTC-oplossingen, heeft Niels Stenfeldt benoemd tot nieuwe chief executive officer. Deze strategische leiderschapsoverdracht kadert in de expansie- en innovatiestrategie van 9altitudes, gesteund door Waterland Private Equity.

AG Solution treedt toe tot Siemens Xcelerator

AG Solution, integrator van automatiseringssystemen en oplossingen voor o.m. procescontrole, gegevensbeheer en MES/MOM, is de nieuwste Belgische servicepartner van het digitale businessplatform Siemens Xcelerator.

Webinar: Fabels en Feiten over WMS, WES en WCS

(Advertorial) Benieuwd naar de verschillen tussen WMS, WES en WCS?
In dit webinar ontrafelen we misverstanden en geven we heldere uitleg over hun rol in magazijnautomatisering.

Coles investeert in technologie van Witron voor nieuw DC

De Australische supermarktketen Coles heeft zijn tweede ‘Automated Distribution Centre’ (ADC) geopend in Kemps Creek, op zo’n veertig kilometer ten westen van Sidney. Systeemintegrator Witron leverde de technologie voor deze totale investering van 1 miljard Australische dollar in technologie en innovatie. Dit is de tweede van twee Witron-faciliteiten die Coles heeft geopend en maakt deel uit van de grootste kapitaalinvestering in de 110-jarige geschiedenis van het bedrijf.

Duitse retailer Rewe opent geavanceerd DC met automatisering van Swisslog

Afgelopen zomer werd het meest geavanceerde logistieke centrum van de Rewe Group tot nu toe geopend. De Duitse supermarktketen investeerde zowat 250 miljoen euro in het nieuwe gebouw. In de eerste fase biedt het logistieke centrum 49.500m² ruimte voor 20.000 artikelen uit het assortiment droge goederen. Op piekdagen kunnen tot 286.000 pakketten per dag het distributiecentrum via 53 outbound dockdeuren verlaten. Een van de redenen voor die hoge efficiëntie is dat 50% van de opslag- en pickprocessen in RE D 39 volledig geautomatiseerd verloopt. Voor de automatisering werkte Rewe nauw samen met technologiepartner Swisslog.

Kappahl Group automatiseert nieuw logistiek centrum met Fastpick van Vanderlande

De Scandinavische moderetailer Kappahl Group heeft Vanderlande gekozen om een nieuw logistiek centrum te automatiseren dat zal worden gevestigd in de buurt van Göteborg in Zweden. Beide bedrijven hebben een contract getekend voor de installatie van de Fastpick-oplossing van Vanderlande in het 34.000m² grote centrum, dat naar verwachting in juni 2026 in gebruik zal worden genomen.

Nieuw warehouse van Dachser in Waddinxveen is operationeel

Logistiek dienstverlener Dachser heeft in Waddinxveen, Nederland, een nieuw warehouse in gebruik genomen. Het gebouw, dat volledig op contractlogistiek is gericht, vergroot de opslagcapaciteit van Dachser met 6.900m² en biedt ruimte voor zo’n 10.000 pallets. Daarmee komt de totale opslagcapaciteit van Dachser in Waddinxveen op 55.000 palletplaatsen.

P&O Ferries vergroot vrachtcapaciteit op Noordzee met uitbreiding vloot

P&O Ferries breidt zijn vloot uit met het Longstone-schip, waarmee de vrachtcapaciteit op de routes tussen Tilbury nabij Londen en de P&O-hub in Zeebrugge significant toeneemt. Het ro-ro vrachtschip, gecharterd voor een langdurige periode, zal P&O Ferries in staat stellen meer vracht te vervoeren binnen zijn Noordzee-netwerk, waardoor klanten meer capaciteit en flexibiliteit krijgen. Eind 2025 zal P&O Ferries ook het zusterschip van de Longstone aan zijn vloot toevoegen.

Brady Corporation lijft Gravotech in

Gravotech, een internationale fabrikant en leverancier van graveer-, markeer- en traceerbaarheidsoplossingen voor personalisatie, identificatie en signalisatie, maakt voortaan integraal deel uit van Brady Corporation, een internationale fabrikant en aanbieder van totaaloplossingen voor het identificeren en beschermen van mensen, producten en plaatsen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.