Geautomatiseerde en conventionele opslag op één site
Eutraco integreert magazijnautomatisering in groeistrategie

Serge Gregoir, CEO van Eutraco: “Intussen hebben we al heel wat conventionele magazijnen gebouwd. We zijn ook vastbesloten dat te blijven doen, maar dat neemt niet weg dat we vaker voor geautomatiseerde operaties moeten gaan als dat voor bepaalde klanten en hun operaties opportuniteiten biedt.”
Op het bedrijventerrein Krommebeekpark in het West-Vlaamse Roeselare verrijst momenteel het eerste geautomatiseerde hoogbouwmagazijn van Eutraco. Deze investering van 50 miljoen euro vertegenwoordigt volgens de logistiek dienstverlener een belangrijke vervolgstap in de groei van het bedrijf. Tijdens de eerste kolomzetting maakte CEO Serge Gregoir tijd voor een gesprek over de rol van de nieuwe site binnen de snelle expansie van Eutraco.
Eutraco beschikt over vestigingen op verschillende strategische locaties in ons land, met name binnen de gouden driehoek Brussel, Antwerpen, Gent. Ook in Roeselare, waar het hoofdkantoor is gevestigd, heeft de logistiek dienstverlener al warehouseruimte. Daar komt nu een nieuwkomer bij.
Het nieuwe magazijn van Eutraco komt in het Krommebeekpark te staan, op een terrein van 3,5 hectare. “Als je het met veel andere sites vergelijkt, is dit relatief bescheiden, maar als je rekening houdt met de ruimte die het geautomatiseerde hoogbouwgedeelte ons biedt, krijgen we hier een opslagcapaciteit van het hoogste niveau binnen de groep”, vertelt Serge Gregoir. “Het hoogbouwgedeelte heeft een vrije binnenhoogte van 24 à 25 meter en beslaat een oppervlakte van 12.000 vierkante meter. Het geautomatiseerde palletmagazijn biedt ruimte aan liefst 39.000 pallets. Daarnaast is er 5.000 vierkante meter conventioneel magazijn voorzien, waar 6.000 pallets terechtkunnen. We vinden het belangrijk dat we goederen zowel op een geautomatiseerde als op een conventionele manier op één site kunnen verwerken, naargelang de aard van de producten en de operaties. In totaal biedt het magazijn ruimte voor ongeveer 45.000 pallets.”
Voor de opslag en het bijhorende transport van pallets in het hoogbouwgedeelte maakt Eutraco gebruik van kranen en shuttles van Körber Supply Chain. De rekken zijn een realisatie van Stow Group en voor de bouw van het magazijn zorgde de combinatie MG Real Estate en Willy Naessens Industriebouw.
Het nieuwe magazijn zal verschillende klanten in de regio bedienen, waaronder Paulig Poco Loco, een van de grootste klanten van Eutraco in de regio. De tortillafabrikant zal veruit het grootste volume in het gebouw voor zijn rekening nemen. Paulig Poco Loco werd ook nauw bij het project betrokken. Bijgevolg is al vanaf dag één een hoge vullingsgraad gegarandeerd.
Serge Gregoir: “Bij deze realisatie hebben we er uitzonderlijk voor gekozen binnen bestaande partnerships te denken. Dat heeft natuurlijk te maken met de sterke automatisering van dit pand. Normaal gezien bouwen we logistieke sites eerder ‘op risico’ op strategische locaties, zonder dat we daar al concrete klanten voor hebben.”
Net als zijn eerste koolstofneutrale magazijn in Willebroek, wordt ook dit warehouse van Eutraco volledig klimaatneutraal. Daarvoor zorgen onder meer zonnepanelen op het dak, warmtepompen en industriële batterijen. Bovendien zal alle pendelverkeer van en naar de klanten uitsluitend elektrisch verlopen. Tegen eind 2024 moet de civiele techniek rond zijn, in mei 2025 zal de magazijnautomatisering naar verwachting in werking treden. Per dag zal de palletshuttle-oplossing maximaal 7.000 pallets kunnen in- en uitslaan.
Verder zullen voor de nieuwe vestiging een twintigtal nieuwe medewerkers worden aangeworven. Het personeelbestand van Eutraco is het afgelopen jaar trouwens sterk gegroeid. Alleen al in de eerste maanden van 2024 kwamen er 160 nieuwe medewerkers aan boord. Dat brengt de teller vandaag op 463 mensen die voor het bedrijf werken.
“First we take Roeselare, then we take Europe …”
Het magazijn in het Krommebeekpark vormt een belangrijke stap in de transformatie van Eutraco van transporteur naar een logistiek dienstverlener die van vele markten thuis is. Die transitie van het bedrijf, dat meer dan 55 jaar geleden in Roeselare werd opgericht, kwam in 2017 in een stroomversnelling terecht toen Serge Gregoir als externe CEO aan boord kwam. Hij had al een indrukwekkend logistiek parcours afgelegd, onder meer bij DHL, waar hij op zijn achttiende als uitzendkracht aan de slag was gegaan en in tien jaar tijd was opgeklommen tot managing director UK. Bij Eutraco voelde hij zich al snel op zijn plaats. In 2020 volgde een management buy-out, waarbij Serge Gregoir het bedrijf kocht van Bart en Marij Pattyn.
Op dat moment stond Eutraco op een belangrijk kruispunt. “Liefst 93 procent van de omzet bestond toen uit transportactiviteiten, een klein deel was warehousing”, vertelt Serge Gregoir. “Ofwel konden we focussen op schaalvergroting binnen de transportbranche, ofwel konden we ons gaan specialiseren. We hebben toen resoluut voor het pad van logistieke ontzorging gekozen, waarbij we onze klanten lokaal helpen met alle facetten van hun logistiek en transport.”
Dat maakt dat de kernactiviteit van Eutraco tegenwoordig uit warehousing bestaat. Die activiteit wordt aangevuld met transportdiensten. Daarnaast beschikt Eutraco nog over een luchtvrachtdivisie, een zeevrachtdivisie en een eigen douaneagentschap. “Bij die logistieke ontzorging is ook IT erg belangrijk”, weet Serge Gregoir. “We profileren ons als een ‘totaalontzorger’, maar onder de motorkap zijn we nog steeds een erg transactioneel bedrijf: orders van punt A naar B brengen, goederen verpakken en verzenden, noem maar op. Als je je op dat vlak wilt onderscheiden, is IT cruciaal. Daarom hebben we vorig jaar onze softwarepartner Selas, een kleine onderneming in de Kempen, overgenomen. Dat was een logische keuze aangezien we al zeer intensief samenwerkten. Zo hebben we nu ons eigen WMS, TMS en eigen systemen voor luchtvracht, zeevracht en douaneactiviteiten. Ook die systemen creëren toegevoegde waarde voor klanten.”
Eutraco koestert de ambitie uit te groeten tot de derde logistieke dienstverlener in zijn segment. “Momenteel behoren we al tot de top tien”, aldus Serge Gregoir. “We zijn ervan overtuigd dat we tegen eind 2025 in de buurt van een vijfde plaats zullen zitten. Daarbij willen we wel bij onze core business, ‘general cargo’, blijven. Binnen dat segment gaan we breed: voeding, verpakking, constructie, FMCG, DIY, e.d. Vandaag hebben we ongeveer 800 klanten in uiteenlopende sectoren.”
Momenteel heeft de logistiek dienstverlener 400.000 vierkante meter magazijnruimte ter beschikking op dertien locaties. Tegen eind 2024 moet dat 500.000 vierkante meter worden en het is de bedoeling in 2025 de kaap van een miljoen vierkante meter te bereiken.
S. Gregoir: “In eerste instantie zijn onze pijlen nog steeds op locaties in België gericht, met West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen en Antwerpen als speerpuntmarkten. Zo hebben we recent nog onze site in Gent uitgebreid. Parallel daarmee zijn we evenwel ook buiten de landsgrenzen de mogelijkheden aan het verkennen. Ondertussen hebben we al de eerste stappen in Noord-Frankrijk gezet, met een kantoor in Lille en een site in Calais. Van daar uit willen we stelselmatig verder groeien in Europa.”

Het geautomatiseerde palletmagazijn biedt ruimte aan 39.000 pallets. Daarnaast is er 5.000 vierkante meter conventioneel magazijn voorzien, waar 6.000 pallets terechtkunnen.
Blueprint voor verdere magazijnautomatisering
In eigen land vormt het project in Roeselare op verschillende fronten een belangrijke stap. “We hebben onze wortels in Roeselare, maar voor de rest hebben we hier de voorbije jaren weinig gedaan”, meent de CEO. “We hebben vooral gefocust op magazijnuitbreiding in Willebroek, Puurs, Antwerpen en Gent. We zijn dan ook verheugd dat we de kans krijgen om in het Krommebeekpark zo’n grootschalig project neer te zetten. Ook bijzonder is dat we dit pand volledig met eigen middelen realiseren. Normaal kiezen we er altijd voor om onze panden te huren.”
Uiteraard zorgt ook de sterke automatisering voor een uniek kantje aan het project. “Intussen hebben we al heel wat conventionele magazijnen gebouwd. We zijn ook vastbesloten dat te blijven doen, maar dat neemt niet weg dat we vaker voor geautomatiseerde operaties moeten gaan als dat voor bepaalde klanten en hun operaties opportuniteiten biedt”, legt Serge Gregoir uit. “De voedingsindustrie in deze regio, bijvoorbeeld, vroeg al langer wanneer wij de stap zouden zetten, maar we hebben het juiste moment afgewacht. De voorbije jaren zijn de automatiseringsoplossingen gelukkig sterk geëvolueerd en ook voor logistiek dienstverleners steeds interessanter geworden. Zo was het voor ons natuurlijk belangrijk dat we vanuit het palletmagazijn snel en vlot meerdere klanten zouden kunnen bedienen. Dankzij de automatische hoogbouw kunnen we op een beperkte oppervlakte een indrukwekkend volume opslaan. Bovendien zorgt automatisering ervoor dat onze operaties meer inflatiebestendig worden. Een geautomatiseerde oplossing is erg voorspelbaar, zowel op het vlak van service als op het vlak van de kosten op lange termijn. Zo kunnen we goed voorspellen wat palletopslag tegen pakweg 2025 zal kosten. Het spreekt voor zich dat dat een groot voordeel is.”
Het geautomatiseerde hoogbouwmagazijn zal dienen als blueprint voor toekomstige automatiseringsinitiatieven binnen de groep. “Dankzij deze investeringen en de opgedane kennis zullen we in de toekomst dezelfde oplossing naar andere locaties kunnen ‘copy-pasten’”, blikt Serge Gregoir vooruit. “Daarbij denk ik in de eerste plaats aan onze activiteiten in Willebroek, waar we ook veel goederen behandelen die goed met zo’n automatiseringsoplossing zouden matchen.”
TC
Inloggen/registreren
Om deze content te lezen, moet u zich inloggen.
Log in of registeer nu via onderstaande knop en krijg toegang tot deze inhoud.