Garvis lanceert bionisch AI-planningsplatform met centrale rol voor planner

Garvis, met hoofdkantoor in Antwerpen, werd in 2020 opgericht door Piet Buyck en Geert-Jan Van Den Bogaerde. De start-up, die nauw samenwerkt met de Universiteit Antwerpen, heeft een nieuw forecasting platform ontwikkeld waarbij de planner centraal staat.

Het nieuwe SaaS-platform stapt af van de voorraadprognoses die vertrekken van data uit het verleden en die veel te traag reageren op veranderingen in de wereld. Het bionische planningssysteem van Garvis combineert artificiële intelligentie met de inzichten van de planner. Zo staan de planners voortdurend in dialoog met de (artificiële) intelligentie van het systeem, maar nemen ze zelf de beslissingen. Machine learning zorgt ervoor dat de prognoses van Garvis steeds slimmer worden, dankzij de interacties met de gebruiker en de groeiende hoeveelheid beschikbare data.
 
Het platform is in staat een hele reeks realtime data binnen én buiten de eigen bedrijfsomgeving te analyseren, zoals online prijzen, point of sales data of sociale media. Bedoeling is planners en bedrijven snel en flexibel te laten inspelen op onverwachte wendingen en schommelingen in de vraag naar hun producten.
 
Een bionisch planningssysteem zou zorgen voor meer actuele en betrouwbare prognoses. Volgens een rapport van Boston Consulting Group zou het de foutenmarge bij de forecasts met 30% kunnen verminderen. Ook zou het zowel de omzet als de EBITDA van bedrijven een boost kunnen geven van 2 tot zelfs 4%.
 
Volgens oprichter en CEO Piet Buyck (foto) transformeert het platform de manier waarop planners vandaag vaak nog werken. “Het klassieke planningsproces is nog altijd sterk handmatig, het is beperkt in zijn capaciteiten en het is vooral tijdrovend. Blijkt dat 68% van alle bedrijven nog altijd met spreadsheets werkt. Als ze dan voor nieuwe technologie kiezen, laten ze een duur systeem bouwen dat maanden implementatie vraagt en dat al snel weer gedateerd is. Met het AI-platform van Garvis kunnen zowel kleine als grote bedrijven binnen één dag aan de slag, zonder complex implementatieproces.”

Recente nieuwsberichten

Montea breidt activiteiten uit naar Duitsland

Na België, Frankrijk en Nederland betreedt Montea, gespecialiseerd in logistiek vastgoed, nu ook de Duitse markt. De sterke groei van de logistieke sector in Europa en de toonaangevende Duitse economie zijn daarvoor de belangrijkste drijfveren.

Nieuwe tarieven kilometerheffing vanaf 1 juli 2020

Op 1 juli 2020 wijzigen de Vlaamse en Brusselse tarieven van de kilometerheffing voor vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC. In Vlaanderen en Brussel worden de tarieven geïndexeerd.

De Rocker Logistics stapt over op TMS van Elevate-IT

In de zomer van 2020 ruilt De Rocker Logistics, een logistieke partner van voedingsbedrijven onder geleide temperatuur, zijn thuisbasis in Kwatrecht-Wetteren in voor een nieuwe site van drie hectare in Zele. De nieuwe site in de industriezone Wijnveld bestaat uit een duurzaam magazijn met voorraadbeheersysteem, een crossdock platform met transportbeheersysteem en een kantorencomplex.

Descartes neemt Kontainers over

Descartes, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, neemt voor 12 miljoen euro Kontainers over, leverancier van digitale transportplatformen. De overname sluit aan bij de strategische doelstelling van Descartes om een compleet en wereldwijd toegankelijk Logistics Technology Platform te bouwen en te exploiteren.

Wehkamp sluit distributiecentrum in Maurik

Het Nederlandse online warenhuis Wehkamp gaat zijn distributiecentrum in Maurik sluiten. De sluiting komt er omdat de e-tailer twee locaties wil samenvoegen tot één distributiecentrum in Zwolle, waar alle activiteiten van het centrum in Maurik worden ondergebracht.

Migros bouwt schaalbaar omnichannel magazijn met Witron

Momenteel wordt een van de grootste distributiecentra van Zwitserland gebouwd in Neuendorf, enkele minuten ten zuiden van Bazel. Het Zwitserse Migros-Verteilbetrieb Neuendorf AG werkt samen met Witron aan de uitbreiding en modernisering van een magazijn voor diepvriesproducten, de automatisering van een handmatig non-food distributiecentrum en een omnichannel magazijnconcept waar interactie tussen winkelverkoop en e-commerce kan plaatsvinden.

Generix Group kondigt evoluties in supply chain execution aanbod aan

Generix Group, provider van collaboratieve SaaS-oplossingen voor de supply chain, komt met drie evoluties van zijn supply chain aanbod. Meer bepaald voor de magazijn- en transportactiviteiten en de realtime klanteninformatie. Volgende drie nieuwe functies zijn voortaan beschikbaar: Generix Data Power: een nieuwe generatie van prestatieanalyse van de supply chain operaties; WMS Piloting: versnelling van de operationele besluitvorming in het magazijn dankzij een realtime 360° visie op interne en externe operaties; Supply Chain Visibility (SCV): oplossing voor het monitoren van transportstromen om de supply chain onder controle te krijgen door alle operaties te digitaliseren.

Inzichtelijke, gebruiksvriendelijke oplossing voor voorraadbeheer maakt optimalisatie beschikbare voorraad mogelijk

Business Group Solina is gespecialiseerd in de ontwikkeling en productie van functionele levensmiddelenadditieven, sauzen, kruiden en aromatische melanges. Solina's aanzienlijke groei in de afgelopen jaren dwong het bedrijf om het voorraadbeheer nader te bekijken.

Mango steunt op TGW voor optimalisering serviceniveau

Als gevolg van de groei die moderetailer Mango de voorbije jaren kende, was het noodzakelijk geworden de supply chain te consolideren. Om de levertijden te optimaliseren en de logistieke kosten te verlagen, koos Mango ervoor een centrale hub te bouwen in de Catalaanse gemeente Lliça d´Amunt, in de buurt van Barcelona.

Hans Anders ziet voorraadbeheer geoptimaliseerd met RFID

Brillenwinkel Hans Anders heeft een oplossing in gebruik genomen waarmee het beheer van de winkelvoorraad wordt geoptimaliseerd. Daarvoor deed Hans Anders een beroep op ICT-dienstverlener CaptureTech. De oplossing is gebaseerd op Radio-Frequency Identification (RFID) en levert niet alleen een aanzienlijke tijdsbesparing op bij het inventariseren in de Hans Anders filialen, maar draagt ook bij aan een hogere servicegraad in de winkels.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.