Garvis bouwt AI-platform verder uit na investering van 3,5 miljoen euro
Een jaar na de lancering van zijn AI-platform voor vraag- en voorraadplanning haalt de Belgische start-up Garvis 3,5 miljoen euro op om het platform verder uit te bouwen. Investeerders zijn de Britse investeringsfondsen Superseed en Scalebridge Capital en de Duitse groep Bosch Ventures.
De klassieke planningsmethodes – vaak nog Excel-spreadsheets – die prognoses maken op basis van data uit het verleden, zijn vandaag geen betrouwbare voorspellers mee. Vandaar dat Garvis een radicaal nieuwe planningsmethode ontwikkelde die gebruik maakt van realtime data, -inzichten en -risicoprofielen.
Het platform dat Garvis ontwikkelde, brengt alle relevante omgevingsfactoren in kaart. Het maakt gebruik van open-box AI om te reageren op wereldwijde fluctuaties in koopgedrag. Onverwachte veranderingen en schommelingen in het vraagpatroon worden vroeg herkend, zodat de planners hun prognoses snel kunnen aanpassen en de planningen altijd up-to-date blijven.
De planner blijft daarbij centraal staan, benadrukt Garvis-oprichter en CEO Piet Buyck. “De planner kan rechtstreeks communiceren met transparante artificiële intelligentie, via wat wij een bionische interface noemen. Hij gebruikt zijn ervaring om de realtime data automatisch om te zetten naar de meest nauwkeurige plannen. Zo kunnen ondernemingen hun voorraden optimaliseren, de beschikbare materialen efficiënter gebruiken en een betere dienstverlening aan hun klanten garanderen.”
Kenmerkend aan het platform is dat ook niet-specialisten er al na één dag mee aan de slag kunnen. “Het is onze missie om naast grote bedrijven ook kleine en middelgrote ondernemingen toegang te geven tot vraag- en voorraadplanning op basis van AI-technologie. Hun niveau van IT-maturiteit doet er niet toe”, aldus de CEO.
Om zijn voorspellende algoritmes voortdurend te optimaliseren, werkt Garvis samen met de Universiteit Antwerpen. Delaware ondersteunt als partner de verkoop van het platform.
Foto: Garvis – Piet Buyck