Gartner voorspelt dat supply chain markt blockchain moe wordt

Tegen 2023 zal 90% van de op blockchain gebaseerde supply chain initiatieven last hebben van ‘blockchain vermoeidheid’ wegens gebrek aan sterke use cases. Dat voorspelt onderzoeks- en adviesbureau Gartner op basis van onderzoek.

In een enquête naar de rol van technologie in de supply chain polste Gartner bij gebruikers naar hun behoeftes en verwachtingen op het vlak van technologie. Daaruit bleek dat slechts 19% van de respondenten blockchain een erg belangrijke technologie voor hun bedrijf vonden. En slechts 9% had er ook in geïnvesteerd. Dat komt vooral doordat blockchain-projecten in supply chain erg beperkt zijn en niet overeenstemmen met het aanvankelijke enthousiasme voor de toepassing van de technologie in supply chain management.
 
“Supply chain blockchain-projecten hebben vooral gefocust op het verifiëren van authenticiteit, het verbeteren van de traceerbaarheid en visibiliteit, en het vergroten van het vertrouwen in transacties”, aldus Alex Pradhan, senior principal research analyst bij Gartner. “Helaas is het meestal bij pilootprojecten gebleven door een combinatie van oorzaken. Zo was de technologie niet matuur, heerste er een gebrek aan standaarden, was de scope vaak veel te ambitieus en begreep men niet altijd hoe blockchain de supply chain kan of moet helpen. Dat zorgt er onvermijdelijk voor dat de markt blockchain moe wordt.”
 
Doordat blockchain nog in de kinderschoenen staat, is het voor ondernemingen bijna onmogelijk bruikbare use cases te onderkennen. Bedrijven zijn dan ook gedwongen verschillende pilots op te zetten en met vallen en opstaan te ontdekken wat er waarde zou kunnen creëren. Daarbij komt nog dat het vendor ecosysteem nog niet volledig ontwikkeld is en dat het moeite heeft om voet aan de grond te krijgen in de markt. Een bijkomende uitdaging is dat supply chain ondernemingen geen kant-en-klare blockchain-oplossing kunnen kopen.
 
“Zonder een levendige markt voor commerciële blockchain-applicaties weet het merendeel van de bedrijven niet hoe ze de oplossingen moeten beoordelen en benchmarken”, meent Alex Pradhan. “Bovendien bieden de providers tegenwoordig oplossingen die ingewikkelde hybrides zijn van conventionele blockchain-technologieën. Dat zorgt voor nog meer complexiteit en verwarring. Op die manier hebben ondernemingen nog meer moeite om geschikte supply chain use cases te herkennen.
 
Naarmate blockchain zich verder ontwikkelt in supply chains, waarschuwt Gartner ondernemingen niet over één nacht ijs te gaan en af te wachten tot het verschil duidelijk is tussen hype en de werkelijke mogelijkheden van blockchain. “De nadruk moet liggen op proof of concept, proefneming, en kleinschalige initiatieven die lessen opleveren, en niet op dure, risicovolle, strategische business value”, luidt het.

Recente nieuwsberichten

Arvato neemt distributiecentrum van Avon in het VK over

Arvato breidt zijn aanwezigheid in het Verenigd Koninkrijk verder uit. De logistiek en e-commerce dienstverlener kocht de vestiging van cosmeticabedrijf Avon in Corby, op zo’n 50 kilometer van Birmingham, en nam daarbij het warehousing en transportmanagement over voor de activiteiten van Avon in het VK. Sinds oktober 2022 staat Arvato al in voor de logistieke afhandeling van Avons activiteiten in Italië.

Schneider Electric transformeert wereldwijde logistiek met Manhattan Unified Supply Chain

Na twaalf jaar met een WMS van Manhattan te werken, heeft Schneider Electric, leverancier van diensten op het vlak van energiebeheer en industriële automatisering, besloten te upgraden naar Manhattan Active Warehouse Management en dat uit te breiden met Manhattan Active Transportation Management. De beslissing maakt deel uit van een bedrijfsbrede transformatiestrategie en moet het wereldwijde distributie- en transportnetwerk van Schneider Electric een boost geven.

Yusen Logistics Benelux rondt overname van Parts Express af

Leverancier van logistieke oplossingen Yusen Logistics (Benelux) heeft de overname afgerond van Parts Express, een bedrijf gespecialiseerd in dag- en nachtdistributie van auto-onderdelen in de Benelux.

Toyota brengt overgenomen bedrijven onder in TALG

Toyota Industries Corporation (TICO) heeft Toyota Automated Logistics Group (TALG) in het leven geroepen om er zijn dochteronderneming Toyota L&F in onder te brengen. Ook Bastian Solutions en Vanderlande – de bedrijven die Toyota in 2017 overnam – en Viastore – overgenomen in 2022 – maken deel uit van TALG. Met die beslissing wil Toyota zijn aanwezigheid als toonaangevende speler in automatiseringsprojecten wereldwijd vergroten en tegelijkertijd profiteren van de synergieën tussen de dochterbedrijven.

Still vertaalt ARIBIC-onderzoekresultaten naar digitale toepassingen voor intralogistiek

Recent werd het onderzoeksproject ARIBIC (Artificial Intelligence-Based Indoor Cartography) afgerond. Daarbij werden gegevens automatisch verzameld en gebruikt voor een live digital twin van een magazijn. Still, leverancier van intralogistieke oplossingen, trad daarbij op als projectleider en gaat de resultaten van het project nu vertalen naar marktklare producten.

Voorkom energieverliezen op de laadkaai

(Advertorial) Duurzaamheid staat tegenwoordig centraal bij de meeste bedrijven. Managers hebben niet alleen een morele verantwoordelijkheid, maar staan ook onder druk om hun CO2-uitstoot te minimaliseren en het energieverbruik terug te dringen.

Kuehne+Nagel breidt spare parts logistiek voor BMW uit

Als een belangrijke logistiek dienstverlener voor de auto-industrie beheert Kuehne+Nagel momenteel een 170.000m² groot centrum voor de verwerking en levering van auto-onderdelen in het Duitse Wallersdorf.

Nieuwe tarieven voor kilometerheffing vanaf 1 juli 2024

Vanaf maandag 1 juli 2024 gelden in Vlaanderen en Brussel nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing.

Righi Elettroservizi tackelt leveringsproblemen met AutoStore van Dematic

Dematic heeft de levering en installatie voltooid van een AutoStore-systeem voor Righi Elettroservizi SpA, een Italiaanse onderneming actief op het vlak van industriële automatisering, systeemintegratie en informatietechnologie.

Sonepar schakelt opnieuw Knapp in voor magazijnautomatisering

Sonepar is een toonaangevende groothandel in elektrische apparaten en componenten voor professionals zoals elektriciens. Het bedrijf beschikt over 2.400 vestigingen in 40 landen en heeft ongeveer 45.000 medewerkers in dienst. Om de verwerking van kleine onderdelen in zijn bestaande magazijn in Holzwickede bij Dortmund te automatiseren, heeft de groothandel zijn jarenlange partner Knapp de opdracht gegeven een automatiseringsoplossing te implementeren. Die oplossing zal bestaan uit shuttle-technologie, ergonomische goederen-naar-persoon werkstations en de KiSoft software-oplossing van Knapp. Met de oplossing kan Sonepar niet alleen de handling van kleine onderdelen automatiseren, ook kan de bezorgservice worden uitgebreid.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.