Fysiek Internet getest in haven Antwerpen en Zeebrugge

Verwacht wordt dat het transport over de weg tegen 2030 met zo’n 40% zal toenemen. Als die extra 40% effectief op de weg belandt, wordt de situatie op de Vlaamse wegen onhoudbaar.

Daarom werken VIL, Imec en VUB Mobi samen aan het project PILL (Physical Internet Living Lab), waarbij de mogelijkheden van het Fysieke Internet (PI) voor de transportsector worden onderzocht. Het project zal een prototype uitbouwen van het IT-systeem waarmee een haven in de toekomst deel kan uitmaken van het PI.
 
In de huidige manier van werken gebruikt elk bedrijf een eigen systeem om goederen te transporteren, waardoor de capaciteit niet ten volle wordt benut, menen de drie projectpartners. ‘Physical Internet’ of Fysiek Internet biedt nieuwe mogelijkheden om logistieke processen anders te organiseren. “Het Fysieke Internet is een next-gen concept in de logistiek dat gebaseerd is op het digitale internet. Op dezelfde manier als een e-mail de volledige netwerkcapaciteit gebruikt om van zender naar ontvanger te gaan, zouden goederen de volledige capaciteit van de infrastructuur moeten gebruiken”, aldus Tomas Ambra, onderzoeksleider Logistiek bij Imec EDiT.
 
Nieuwe opportuniteiten
Het Fysieke Internet wil de onderbenutting van de capaciteit en andere inefficiënties verbeteren door transportnetwerken met elkaar te verbinden. Zo kunnen goederen optimaal van oorsprong naar bestemming worden vervoerd. De bedoeling is tot een geïntegreerde oplossing te komen waarbij je verschillende transportmodaliteiten flexibel inzet in een netwerk, en dat op basis van realtime informatie. Dat maakt synchromodaal transport mogelijk, een vorm van multimodaal transport waarbij het niet uitmaakt welke transportmiddelen worden gebruikt, zolang de lading maar op het afgesproken tijdstip op de plek van bestemming aankomt. Logistieke ketens worden daardoor efficiënter en meer duurzaam.
 
“Het PI opent de deur naar talloze nieuwe logistieke businessmodellen waarin een overkoepelend IT-systeem aan logistiek dienstverleners mogelijkheden toont op het vlak van samenwerking en het efficiënter inzetten van beschikbaar personeel, assets en transportcapaciteit”, legt Liesbeth Geysels, algemeen directeur van VIL, uit. “Zo kan het ertoe bijdragen dat de logistieke kosten afnemen, de logistieke sector duurzamer wordt en de servicegraad verhoogt.”
 
Levende proeftuin
PILL is een project dat erop gericht is zowel een bijdrage te leveren aan de academische wereld als aan de toegepaste kennis. Daarom wordt er ook gewerkt met Living Labs aangezien die methode een evenwicht houdt tussen praktijkgericht en academisch onderzoek.
 
In het Living Lab wordt een eerste IT-prototype uitgetest voor de haven van Antwerpen en Zeebrugge. De haven en omliggend terrein vormen volgens de projectpartners een perfecte testomgeving voor het Fysieke Internet omdat het zoveel bedrijven verenigt, elk in hun eigen silo en elk met hun eigen systeem. Het Fysieke Internet zou al die processen met elkaar kunnen verbinden.
Meer dan 20 grote spelers in de sector hebben alvast hun medewerking toegezegd. “Cruciaal”, klinkt het, “want zo kunnen de voorgestelde interventies en de IT-architectuur gevalideerd worden door bedrijven die hier later mee aan de slag willen gaan.”
 
In een eerste aanloop wil het PILL-project zich focussen op een beperkt ecosysteem voor de havens. Vanaf 2023 zou het de bedoeling zijn verder uit te rollen in Vlaanderen, Europa en uiteindelijk de hele wereld.
 
Het project wordt ondersteund door het Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO). Projectdeelnemers zijn Air Cargo Belgium, ALICE, De Vlaamse Waterweg, Dockflow, DP World, Federal Public Service Finance, GS1, Lanark, Lineas, Microsoft, MOW, NxtPort, Procter&Gamble, POM West-Vlaanderen, Port of Antwerp, Port of Zeebrugge, PSA, Rombit, Sensolus, The Beacon, Tri-Vizor en Ubidata.

Foto: Jan Paulussen via Pixabay

Recente nieuwsberichten

Zetes pleit voor ecovriendelijke bezorging van online bestellingen

De sluiting van de winkels heeft de logistieke keten in ons land grondig verstoord. Online winkels namen tijdens de lockdownperiode een steeds hogere vlucht. Tegelijk eisen consumenten ook snellere, nauwkeurigere en stiptere leveringen. In een nieuw onderzoeksrapport geeft logistiek dienstverlener Zetes evenwel aan dat 20% van de pakketten niet bij de eerste poging worden geleverd, met een sterke impact op kosten en ook het milieu.

4 voordelen van CHEP voor uw e-commerce

De voorbije maanden is gebleken dat een flexibele supply chain essentieel is voor e-commerce om te kunnen reageren op onverwachte veranderingen in de markt. Met CHEP bent u zeker van kwalitatieve pallets, waar en wanneer u ze nodig hebt. Transporteer uw producten naar online retailers op blauwe pallets zonder palletruil, retourtransporten en verborgen kosten.

Hoe verstuurt u duurzaam en flexibel naar online retailers?

U verstuurt producten naar fysieke en online retailers? Wij begrijpen dat dat best complex kan zijn. Vertragingen, retours, product- en verpakkingsschade kunt u missen als kiespijn. Bovendien speelt ook duurzaamheid een  grote rol bij het succes van e-commerce.

Heylen Warehouses breidt T-Port Logistic Campus verder uit

Gezien het booming effect van e-commerce in coronatijden, ondervindt Heylen Warehouses dat meer klanten zoeken naar ruimte die meteen beschikbaar is om de overcapaciteit van de aanvoer van producten te kunnen verwerken. Daarom heeft de logistiek vastgoedontwikkelaar besloten te starten met de derde bouwfase van de logistieke campus T-Port Logistic Campus op XL Business Park Twente in het Nederlandse Almelo.

BRIXadvice lanceert online platform voor optimalisering van opslag

BRIXadvice, een onafhankelijk advies- en interimmanagementbureau gespecialiseerd in logistiek en supply chain diensten, heeft een online ‘sharing’ platform gecreëerd om bedrijven te helpen hun opslagcapaciteit te optimaliseren. BRIXshare, zoals het platform heet, brengt partijen die nood hebben aan tijdelijke opslagcapaciteit samen met partijen met een tijdelijk overschot aan opslagcapaciteit.

Igus introduceert gratis online simulatie van robots

Om robots gemakkelijk te kunnen programmeren, heeft Igus een besturingssoftware ontwikkeld voor zijn Low Cost automatiseringsoplossingen: Igus robot control. De software is gratis en licentievrij online beschikbaar en moet gebruikers een gemakkelijke introductie bieden tot de wereld van de automatisering.

Westfort Vleesproducten installeert nieuwe intralogistiek van Inther

De realisatie van het slimste vleesbedrijf van Westfort Vleesproducten krijgt steeds meer vorm. Begin maart 2020 is Inther Group on-site gestart met de installatie en bouw van de nieuwe intralogistiek. De huidige locatie in het Nederlandse IJsselstein wordt uitgebreid met een centrale verwerkingslocatie en geïntegreerde invries- en vriesopslag met een oppervlakte van 38.000m².

POM West-Vlaanderen en VIL blazen duurzame logistieke nieuw leven in

De uitbraak van het Covid-19 virus heeft geleid tot een terugval in de acties om de supply chain te verduurzamen. Daardoor wordt er momenteel vooral een beroep gedaan op wegtransport, zo meldt POM West-Vlaanderen. Correct cijferwerk moet overtuigen om opnieuw meer in te zetten op transport via binnenvaart en/of spoor.

H.Essers en Group Machiels werken samen in Port of Limburg

Group Machiels en H.Essers, twee Limburgse familiebedrijven, gaan samenwerken om op de voormalige Ford-terreinen een containerterminal uit te bouwen met een capaciteit van 350.000 TEU/jaar. Daarbij ligt de focus specifiek op de connectie tussen de Haven van Antwerpen en het Limburgse Hinterland via het Albertkanaal: Port of Limburg.

Corona treft ook Nederlandse binnenvaart

Door de coronacrisis is het goederenvervoer over water fors afgenomen. Dat blijkt uit een onderzoeksrapport van Topsector Logistiek, dat in april en mei 2020 interviews liet afnemen bij 25 Nederlandse binnenvaartverladers. De binnenvaart verloor al terrein in het vervoer van minerale brandstoffen, maar door de coronacrisis is dat nog erger geworden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.