Fulfilment bij Ikea België
Van cash-and-carry naar duurzame omnichannelbenadering
Om tegemoet te komen aan de veranderende winkelnoden van zijn klanten, zet Ikea België sterk in op het omnichannelgebeuren. De voorbije jaren maakte de woonwinkel de shift van een ‘cash-and-carry’-winkel naar een breed pallet van online en offline aankoopmogelijkheden. Ikea bouwde daartoe zijn winkels deels om tot fulfilment centra en maakt werk van een doorgedreven elektrificatie. Hans Vandijck, fulfilment development & MCN manager legt uit hoe Ikea België die omnichannelbenadering structureel in zijn organisatie heeft ingebed.
Ikea België genereerde vorig boekjaar (2023) een recordomzet van 1,2 miljard euro. Het tekende daarbij een omzetstijging van 97 procent op voor zijn ‘click-and-collect’-verkoop en ziet ook de populariteit van thuisleveringen jaar na jaar groeien. De nieuwe ‘scan-and-go’-technologie, waarmee klanten producten met hun smartphone scannen en aan een aparte kassa afrekenen, heeft zijn weg gevonden naar vele tienduizenden klanten. Voor het boekjaar 2024 voorziet de onderneming daarenboven een budget van dertig miljoen euro voor haar verdere omnichanneltransformatie. Onder die tak valt onder meer laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in alle acht Belgische winkels en nieuwe oplossingen waarbij klanten tegen een kleine kostprijs producten buiten de openingsuren kunnen afhalen. Dat alles illustreert hoe Ikea België zijn klanten via verschillende kanalen wil benaderen.
Elektrificatie
Volgens Hans Vandijck legde Ikea België de voorbije jaren nadrukkelijk de focus op emissievrije ‘last mile’ leveringen. “Sindsdien hebben we in samenwerking met onze servicepartners onze elektrische vloot jaar na jaar uitgebreid”, gaat hij verder. “We realiseren vandaag ongeveer tweeduizend leveringen per dag, waarvan ongeveer een derde met elektrische wagens, en we beschikken over elektrische trucks van Scania en Volvo. Voor eind 2024 beogen we 85 procent van alle leveringen elektrisch uit te voeren.”
Ikea België werkt voor die transitie samen met zijn logistieke partner VPD, die zijn investeringen in elektrische voertuigen verder opkrikt. Tegelijk investeert de woonwinkel in eigen elektrische voertuigen. Samen met de voertuigen van zijn partners zal Ikea België tegen 2025 over een vloot van minimaal 140 elektrische voertuigen beschikken.
Winkel als fulfilment unit
Om die transitie te realiseren richt Ikea België zijn last mile logistiek dicht bij de klant in. “Vroeger verliep dat traject volledig gecentraliseerd”, vertelt Hans Vandijck. “We analyseerden onze levercadans en -densiteit. Op basis van die oefeningen bepaalden we waar en hoe we warehouses hoorden in te planten. Weinig verrassend bleken stedelijke gebieden het meest rendabel. Op die locaties openden we dan logistieke hubs.” Ikea België bouwde een stuk van de magazijnruimtes van zijn bestaande locaties om tot distributiecentra. “De vestigingen blijven fysieke winkels en belevingscentra voor klanten, maar tegelijkertijd willen we ze omvormen tot fulfilment units. Onze strategie bestaat erin dat we in onze bestaande vestigingen investeren en die volledig optimaliseren voordat we nieuwe units openen.”
Ikea België laat zijn goederen in zijn centrale hub leveren om ze daar te lossen en klaar te zetten voor verder transport. ’s Nachts en ’s ochtends vertrekken de goederen met trailers naar de lokale hubs, van waaruit de last mile logistiek plaatsvindt. Het aantal gereden kilometers is op die manier met veertig procent afgenomen.
Green Mobility Hub
Een belangrijke andere stap binnen het streven naar emissieloze leveringen is de inrichting van de WDP-site in Zellik als ‘Green Mobility Hub’. De site die Ikea-transporteur VPD gebruikt, beschikt over 1,5 megawattpiek aan zonnepanelen, 800kW/ 376kWh DC aan Li-ion (lithium-ion) accu-energieopslag, gewone laadpunten en DC-snelladers van 60kW en 150kW. “De energie die we overdag produceren, slaan we op in onze batterijen, om die ’s nachts aan te wenden voor het laden van onze voertuigen”, vertelt Hans Vandijck. “De snelladers gebruiken we vooral om onze bestelwagens tussen twee ritten door bij te laden. De keuze voor eigen laadinfrastructuur kwam er na een grondige analyse van de bestaande en toekomstige mogelijkheden. Zellik geniet daarbij een geknipte ligging omwille van de hoge volumes en densiteit.”
De investering in de zonnepanelen, batterijen en laadinfrastructuur nam WDP volledig voor zijn rekening. “In ruil sluiten we een langetermijnhuurovereenkomst af en garanderen we een minimumafname.”, vervolgt Hans Vandijck. “In feite fungeert WDP nu als een energieleverancier die het gebeuren volledig orkestreert. WDP bepaalt ook wat het aanvangt met de overtollige stroom die wij zelf niet gebruiken”, aldus Steven De Bruyn, CEO bij VPD. “De keuze voor elektrische leveringen vereiste de aanpassing van verschillende processen. We voerden restricties in binnen onze planningssoftware op basis van het laadvermogen van de voertuigen. De laadcapaciteit, de laadmomenten en af te leggen routes zijn cruciaal.”
100% zelfvoorzienend
Steven De Bruyn is opgetogen met de geboekte resultaten. “Zelfs tijdens een grijze en regenachtige maand maart waren we voor 88 procent van onze energienoden zelfvoorzienend. Het is de bedoeling op jaarbasis volledig zelfvoorzienend te zijn en de maanden met tekorten te compenseren met de overschotten op zonnige dagen. De exacte ROI van onze elektrische voertuigen valt op dit moment moeilijk te bepalen. Je gaat uit van verschillende assumpties, zoals een langere levensduur en lagere onderhoudskosten, maar pas na enkele jaren is een heldere inschatting mogelijk. Je klant moet er ook in willen meestappen, wat bij Ikea België het geval is. Meer nog, je mag het gerust een voortrekker noemen.”
KD
Inloggen/registreren
Om deze content te lezen, moet u zich inloggen.
Log in of registeer nu via onderstaande knop en krijg toegang tot deze inhoud.