Focus op samenhang
Unificatie vormt rode draad bij Manhattan Associates
De nieuwe CEO Eric Clark van Manhattan Associates, samen met senior product leader Brian Kinsella, CTO Sanjeev Siotia en EMEA SVP Henri Seroux (v.l.n.r.).
Onder het motto ‘New Horizons’ zette Manhattan Exchange 2025 in Antwerpen het vizier op expansie, snelheid en eenvoud. De jaarlijkse user conference van Manhattan Associates stond in het teken van samenbrengen van planning en executie, snellere implementaties en het pragmatisch inzetten van agentische AI. Met de kersverse CEO Eric Clark op het podium, samen met senior product leader Brian Kinsella, CTO Sanjeev Siotia en EMEA SVP Henri Seroux als vertrouwde stemmen, werd al snel duidelijk dat unificatie intussen is uitgegroeid tot operationele hefboom.
De voorbije jaren timmerde Manhattan Associates aan de fundamenten van zijn cloud-native Manhattan Active Platform, dat van ‘scratch’ werd ontwikkeld. Tijdens Manhattan Exchange 2025 werd Manhattan Active Supply Chain Planning uitgebreid voorgesteld als de nieuwste grote productpijler, naast de andere Manhattan Active-oplossingen: WM, TM, OMS en POS. Met daarbij ook nog een stroom aan features die moeten zorgen voor optimalisering op de werkvloer en op de weg. Verder speelt de ontwikkeling van agentische AI een belangrijke rol in de strategie van de organisatie.
Prioriteitenlijst
CEO Eric Clark, die eerder dit jaar in de voetsporen van Eddie Capel trad, zette de toon met zijn prioriteitenlijst: snelheid, eenvoud en expansie binnen het Manhattan Active Platform creëren. Een nauwe samenwerking tussen de verschillende oplossingen binnen het platform speelt daarbij een sleutelrol.
Eric Clark koppelde die strategie aan een hele reeks vernieuwingen op het cloud-native Manhattan Active Platform. Zo zijn er meer dan veertig vernieuwingen rond selfservice en dynamische personalisatie, meer dan zeventig verbeteringen op het vlak van voorraadbeheer en fulfilment en meer dan honderd nieuwe features voor efficiëntere ‘pick-pack-ship’-operaties en een hogere workforce-productiviteit.
“De rode draad bij alle innovaties is unificatie”, vertelt de CEO. “Voor ons vormt unificatie de basis voor eenvoud, en als dusdanig een directe injectie van operationele efficiëntie en veerkracht.”
Senior product leader Brian Kinsella toonde hoe bij inboundactiviteiten op een dynamische manier de juiste dockdeur wordt gekozen, op basis van de verwachte put-away-locaties in het WMS.
Planning en executie op hetzelfde ritme
De grootste inhoudelijke verschuiving binnen het platform is de introductie van de voorraadplanningsoplossing Manhattan Active Supply Chain Planning, die vorig jaar werd gelanceerd. De oplossing omvat enkele belangrijke bouwstenen: een forecast engine, een replenishment managementproces en een push allocation engine, aangevuld met Unified Business Planning. Die laatste gebruikt de vraagprognose niet alleen om de voorraadproductiviteit te verbeteren, maar koppelt die ook aan arbeid en transport. Bedrijven kunnen zo een ‘rolling forecast’ tot 52 weken vooruit opstellen van het nodige aantal FTE’s per jobfunctie in het distributiecentrum en een projectie van de nodige transportcapaciteit per ‘lane’ en per vervoerder. Die input kan dan worden gebruikt in gesprekken met vervoerders, om betere tarieven en gegarandeerde transportcapaciteit te verkrijgen. Intussen is Pet Supplies als eerste klant met de oplossing live gegaan en zouden er tegen eind 2025 nog enkele volgen.
“De meerwaarde zit niet alleen in de snelheid waarmee Active Supply Chain Planning kan plannen en herplannen”, zegt Eric Clark. “Doordat planning en executie op één cloudplatform draaien, kan Manhattan de optimalisering van voorraad, arbeid en transport in één enkel plan (her)bekijken, gebaseerd op wat er op dat moment effectief in de distributiecentra en in het netwerk gebeurt. Dat zorgt voor minder frictie in de keten. Dat maakt het verschil met veel klassieke planningspakketten, die vaak niet weten wat er werkelijk op de vloer en op de weg gebeurt.”
Vat vol innovaties
Ook binnen de bestaande oplossingen introduceerde Manhattan innovaties die aanleunen bij het unificatieconcept. Aan WMS-zijde verbindt de nieuwe feature Shipping Orchestration het transportplan met de laad- en losactiviteiten. Planners kunnen daarmee op een visuele manier de verschepingen sturen over dockdeuren en werktijden. Tegelijk starten work-release-taken vanuit replenishment over picking tot staging, zodat het geplande vertrekmoment ook daadwerkelijk wordt gehaald. “Dat klinkt vanzelfsprekend, maar in de praktijk maakt die manier van werken het verschil tussen een mooi plan en een haalbare uitvoering”, meent Brian Kinsella.
Ook Yard Management is niet langer een losse schakel. Brian Kinsella toonde hoe bij inboundactiviteiten op een dynamische manier de juiste dockdeur wordt gekozen, op basis van de verwachte put-away-locaties in het WMS. Daarbij worden gewoon de put-away API’s van het WMS aangeroepen, iets wat zonder unified software moeilijk of omslachtig is. Dat bespaart heel wat loop- en rijafstand.
Wat outbound betreft, draait de unificatie het traditionele denken om. Normaal gezien plant een WMS op basis van orderregels, volume en gewicht, met ruime veiligheidsmarges. Door voor de transportplanning te simuleren hoe orderregels vertaald zullen worden naar verscheepbare items (rekening houdend met de verschillende pickzones en pickpaden) plant het TMS nu op basis van wat er in de praktijk aan de kade zal verschijnen. Dat moet resulteren in een betere benutting van trailers en minder verrassingen aan het dok. Bovendien kunnen orderwijzigingen worden meegenomen tot op het moment dat de pallets de trailer op gaan. “Op die manier sluiten we ons TMS naadloos aan op de innovaties binnen ons WMS. Door te plannen op het niveau van de verzendeenheden, baseren we ons op de operationele werkelijkheid in plaats van op aannames”, licht Eric Clark toe.
Aan de commercezijde vormt Enterprise Promise & Fulfill (EPF) Manhattans antwoord op de huidige B2B-complexiteit. “Distributeurs en groothandelaars willen in wezen hetzelfde als hun direct-to-consumer-collega’s: een bedrijfsbreed beeld van de voorraden, dynamische leverbeloften en een slimme orkestratie over DC’s, winkels en marktplaatsen heen”, klinkt het. “Daar spelen we met EPF op in. EPF werkt native samen met Active WM en Manhattan TM en haakt aan op de belangrijke ERP’s van deze wereld. Deze nieuwe oplossing draait intussen al bij verschillende klanten.”
Het idee van ‘customer-controlled fulfilment’ komt ook terug in de manier waarop de software van Manhattan wijzigingen toelaat tot laat in het proces en in de API’s, die meer duurzame leveropties ondersteunen, zoals ‘één dag later leveren’.
Op het vlak van Unified Commerce vormen Fulfillment Insights, Postgame Spotlight en Service Insights samen Manhattans nieuwe operational excellence-trio. Met Fulfillment Insights krijgen retailers een live benchmark van omnichannelprestaties, zoals click-to-ship, click-to-deliver, afhaaltijden in de winkel en no-show-ratio, afgezet tegen geanonimiseerde, actuele data uit het Manhattan-ecosysteem. Op die manier wordt ‘Wat is goed?’ ook concreet. De analysetool Postgame Spotlight gaat een laag dieper: ze identificeert waar organisaties achterblijven en koppelt daar gerichte optimaliseringsvoorstellen aan, van extra voorraad in specifieke regio’s tot het bijsturen van de fulfilmentcapaciteit. Service Insights richt zich tot slot op de post-purchase beleving over het contactcenter en digitale kanalen heen, met dezelfde benchmark-aanpak en concrete verbetersuggesties.
Sanjeev Siotia, CTO bij Manhattan Associates: “Agentische AI is geen vervanger van vakmanschap, maar wel een versneller van productiviteit.”
Uitrol van agentische AI
Artificiële intelligentie was in Antwerpen geen gimmick, maar een evolutie langs twee sporen. “Enerzijds is er het bekende pad. Zo verweven we al jarenlang machine learning in onze forecasting. Zonder machine learning zouden we forecasting nooit op het huidige niveau krijgen”, vertelt CTO Sanjeev Siotia. “Anderzijds is er het nieuwe spoor van agentische AI, die de bestaande microservices van Manhattan orkestreert. Met Manhattan Active Maven hebben we een generatieve AI-agent gecreëerd die meer eenvoud in de operaties moet brengen, door onze teams sneller inzicht te geven en acties over systemen en partners heen te coördineren. Het nieuwe vlaggenschip in dit domein is de Agent Foundry. Daarmee kunnen bedrijven kant-en-klare agents inzetten, eigen agents bouwen of ze laten ontwikkelen door Manhattan of partners.”
Tijdens de presentatie van Sanjeev Siotia kwamen enkele concrete cases aan bod: een label-agent die de tijd voor verzendlabels en documenten met tachtig procent reduceert, een integratie-agent die material handling equipment-specificaties autonoom omzet naar integratieconnecties, en zelfs een agent die andere agents bouwt. “Agents werken het best met een specifieke focus, maar ze kunnen ook samenwerken om grotere doelen te bereiken, bijvoorbeeld een load planning agent die samenwerkt met category product agent. Dankzij het gebruik van gestandaardiseerde protocollen kunnen ze ook met agents van andere leveranciers communiceren”, aldus de CTO.
Cruciaal bij het gebruik van agents is het vertrouwensmodel. “Agents ageren via dezelfde Manhattan API’s waar onze klanten al jaren gebruik van maken”, vervolgt Sanjeev Siotia. “Zo mag je van AI-assistenten contentrijke, rolgebonden antwoorden verwachten op vragen als ‘Wat doe ik als een picklocatie leeg is?’ Die kennis komt dus nog steeds vanuit de bedrijven, maar wordt nu via agentische AI veel toegankelijker gemaakt.”
Op de vraag of organisaties dan niet te afhankelijk worden van AI, antwoordt Henri Seroux ontkennend: “Integendeel, organisaties worden net autonomer doordat kennis beter deelbaar wordt. Teams die vroeger afhankelijk waren van enkele experts, zien hun kennisniveau verbreden door agentische AI’s en tools die configuraties en optimalisering inzichtelijk maken.” Of zoals Sanjeev Siotia het samenvat: “Agentische AI is geen vervanger van vakmanschap, maar wel een versneller van productiviteit.”
Snelheid en eenvoud op strategisch niveau
De innovaties binnen het platform – in combinatie met een sterk partnerecosysteem – moeten de snelheid, eenvoud en expansie opdrijven. “Als implementaties sneller live gaan, betekent dat voor bedrijven een snellere ROI en dus ook een grotere markt die we kunnen aanspreken”, klinkt het. Eric Clark verwijst daarbij naar implementaties waarbij voor klanten tientallen DC’s per jaar worden uitgerold. “Dat tempo is alleen haalbaar wanneer configuraties en ontwikkelingen op een gecentraliseerde en geautomatiseerde manier gebeuren”, vertelt hij. “Bovendien nadert een eerste grote vernieuwingsgolf van Manhattan Active Warehouse. Toen klanten die oplossing kochten, hadden we nog geen Active Supply Chain Planning of AI-agents. Voor hen kunnen die oplossingen nu nieuwe deuren openen.”
Verder wil Manhattan Associates nog meer inzetten op het begeleiden van on premise-klanten naar de cloud. “De innovatiekloof tussen bedrijven die nog on premise werken en bedrijven die op het cloudgebaseerde Active-platform zitten, groeit zienderogen, zeker nu AI zich snel ontwikkelt binnen het Active-platform. Daarom willen we ervoor zorgen dat al onze klanten op termijn overschakelen en op die manier het maximum uit onze oplossingen kunnen halen”, besluit de CEO.
TC
Inloggen/registreren
Om deze content te lezen, moet u zich inloggen.
Log in of registeer nu via onderstaande knop en krijg toegang tot deze inhoud.