Floriway en Everspring gaan samen voor een kortere en meer duurzame sierteeltketen

Floriway is een logistiek dienstverlener in de sierteeltlogistiek en een joint venture van De Winter Logistics, Van Zaal Transport en Wematrans. Everspring (voorheen Flora Logistics) biedt een online groothandelsmarktplaats die kwekers en retailers rechtsreeks met elkaar verbindt. Beide dienstverleners bundelen nu hun krachten om het voor kwekers mogelijk te maken hun verse planten of bloemen rechtstreeks naar consumenten te sturen in meer dan vijftien Europese landen. Daarmee zetten de bedrijven in op volumebundeling, efficiëntie en inkoopkracht binnen de sierteeltketen.

Floriway en Everspring creëren logistieke hubs waar kwekers zelf of via hun vervoerder verse bloemen en planten kunnen afgeven – via bestaande logistieke stromen – en van waaruit ‘last mile’ vervoerders in één keer alle pakketten kunnen ophalen om deze vervolgens vers en snel bij consumenten te kunnen bezorgen. Op het veilingterrein van Royal FloraHolland is momenteel al zo’n verzamelpunt ingericht.
Eric de Winter, commercieel directeur bij Floriway: “Op veilinglocaties zoals Royal FloraHolland organiseren wij het gehele interne logistieke proces voor Floriway. Waar voorheen de klok altijd een leidende rol speelde, zijn kwekers nu juist veel meer op directe handel gericht, maar het rechtstreeks leveren aan consumenten is voor kwekers een behoorlijke uitdaging. Samen met Everspring maken wij het voor kwekers makkelijk om hun producten via een centrale hub af te sturen naar consumenten. Kwekers kunnen hun pakketten voor consumenten meesturen met hun huidige transport richting de veiling. Vervolgens zorgen wij voor het interne verkeer op de veiling en kunnen vervoerders zoals DPD (dat op dit moment als logistiek dienstverlener al bij Floriway en Everspring is aangesloten) alles eenvoudig op één plek ophalen en via fijnmazige distributie bij de consument afleveren.”

Sierteelt is het nummer 3 exportproduct van Nederland. Traditioneel gezien kopen exporteurs producten in bij kwekers en verkopen het vervolgens door naar eindbestemmingen in het buitenland. Dat is soms behoorlijk omslachtig en ingewikkeld.
Bas den Hoed, CEO bij Everspring: “Met Everspring bieden we niet alleen een marktplaats, maar we verzorgen ook het logistieke proces samen met Floriway. Zij regelen de hele interne logistiek voor Floriway op de veiling en dus lag daar een grote kans voor Everspring om onze groothandelsmarktplaats kracht bij te zetten. Met onze logistieke hubs bieden we een enorm voordeel voor kwekers, want we maken gebruik van de aanvoerstromen die er al zijn. Zo creëren we minder vervoersbewegingen en grotere vervoersstromen.”
“Een kweker maakt sowieso kosten voor het transport van zijn/haar reguliere afzet naar de veiling. Nu kunnen kwekers op datzelfde transport hun pakketten voor consumenten meesturen”, klinkt het nog.

Floriway en Everspring verwachten dat de afzet via het Europese pakketnetwerk in de toekomst alleen maar groter wordt. Dan hebben ze het over levering aan consumenten, maar ook aan kleinere winkels zoals concept stores die voor exporteurs vaak minder interessant zijn vanwege de omvang. Daarom gaan beide partners in de toekomst meer verzamelhubs opzetten. “Zeker met het oog op buitenlands transport, is het logisch dat er ook op andere plekken in Europa kan worden verzameld”, aldus de partners.

Foto: Bas den Hoed, Everspring (links) en Eric de Winter (Floriway)

Recente nieuwsberichten

Opnieuw commerciële transporten op de Lovaart

Eind september 2024 vond voor het eerst sinds lange tijd niet-toeristisch verkeer plaats op de Lovaart, op het traject tussen Veurne en Oostende. Betonproducent De Brabandere uit Veurne testte er de mogelijkheid om zeezand uit Oostende voor de productie van beton via de binnenvaart te vervoeren. Die testvaarten verliepen via de kanalen Plassendale-Nieuwpoort en Nieuwpoort-Duinkerke tot op de Lovaart en Regionaal Overslagcentrum (ROC) Veurne. De testvaarten zijn het resultaat van een doorgedreven samenwerking tussen POM West-Vlaanderen, De Vlaamse Waterweg nv, Multimodaal.Vlaanderen (VIL), De Brabandere en Barging Solutions.

Heppner neemt Segers Internationaal Transport over

Na de overnames van het Nederlandse HaCas in 2017 en het Belgische DINA in 2021 breidt de bedrijvengroep Heppner zich nu verder uit in de regio met de aankoop van Segers Internationaal Transport, een Nederlands familiebedrijf dat gespecialiseerd is in internationale verkeersstromen tussen Nederland en Spanje.

DB Schenker en Microsoft Cloud Logistics gaan samen voor CO2-neutraal transport

DB Schenker werkt samen met Microsoft Cloud Logistics aan het gebruik van Sustainable Aviation Fuel (SAF) en Sustainable Marine Fuel (SMF). Daarmee willen beide partners hun gezamenlijke ambitie benadrukken om de ecologische voetafdruk van hun transportactiviteiten te verkleinen. De samenwerking omvat ook het bouwen van ‘best-in-class’ warehouses en het inzetten van vrachtwagens op alternatieve energie. Dat betekent volgens beide bedrijven een belangrijke stap in de richting van minder CO2-uitstoot die gepaard gaat met hun logistieke activiteiten (Scope 3) in vergelijking met transport waar gebruik wordt gemaakt van conventionele fossiele brandstoffen.

Inetum-Realdolmen wordt Inetum

De Belgische digitale dienstverlener Inetum-Realdolmen kondigt zijn officiële rebranding aan naar Inetum. Deze strategische stap betekent naar eigen zeggen een belangrijke vooruitgang in de groei van het bedrijf en sluit aan bij de internationale koers van de Inetum Group, een toonaangevende Europese speler in digitale diensten.

Samengestelde AI en supply chain data governance zijn belangrijkste supply chain planning-technologieën volgens Gartner

“Supply chain planning-leiders zijn bezig met het ontwikkelen van transformatie-roadmaps die voorrang geven aan het leveren van geavanceerde beslissingsintelligentie en geautomatiseerde besluitvorming”, zegt Eva Dawkins, director analyst bij Gartner Supply Chain. “Samengestelde AI (ofwel ‘composite AI’), de gecombineerde toepassing van verschillende AI-technieken om de efficiëntie van leren te verbeteren, zal de optimalisering en automatisering van veel planningsactiviteiten stimuleren, terwijl supply chain data governance de basis vormt voor digitale transformatie”, aldus nog Eva Dawkins.

ICT&Logistiek en Logistica Next: dé driedaagse logistieke hotspot!

(Advertorial) Van 5 tot en met 7 november 2024 transformeert de Koninklijke Jaarbeurs tot dé driedaagse hotspot waar de hele logistieke sector bijeenkomt. Daar wil je bij zijn: je ontdekt er oplossingen bij de 300+ exposanten, laat je inspireren door 200 sprekers, leert over de laatste trends en ontwikkelingen, benut de case studies en wisselt ervaringen uit met duizenden professionals.

AgriEuro automatiseert beheer van reserveonderdelen met Dematic

AgriEuro, een leverancier van apparatuur en producten voor de landbouw en tuinonderhoud in Italië, heeft Dematic geselecteerd om een AutoStore-systeem te installeren in zijn nieuwe logistieke centrum in Spoleto (Umbrië). Die faciliteit wordt in de komende maanden gebouwd en breidt de locatie uit waar ook het hoofdkantoor is gevestigd. Het is de bedoeling dat het logistieke centrum zich uitsluitend richt op aftersales-activiteiten, zoals het dagelijkse beheer van reserveonderdelen en andere kleine componenten

Kuehne+Nagel huldigt zijn grootste logistieke hub ooit in

Kuehne+Nagel heeft het nieuwe distributiecentrum van Adidas in Mantova, Noord-Italië, officieel geopend. De logistieke hub, gekenmerkt door doorgedreven digitalisering en duurzaamheid, gaat gepaard met een investering van 350 miljoen euro, de grootste investering van het logistieke bedrijf tot nu toe. Naast groeimogelijkheden biedt de site ook werkgelegenheid voor ruim 700 nieuwe medewerkers met een focus op technische en digitale vaardigheden.

Belgen kopen 40% meer online dan een jaar geleden

Onderzoek van Descartes toont aan dat 38% van de Belgische consumenten meer producten online hebben gekocht ten opzichte van een jaar geleden. Voor het onderzoek bevroeg de aanbieder van SaaS-oplossingen, samen met Sapio Research, voor het derde jaar op rij 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika, waarvan 250 consumenten uit België. De deelnemers werd gevraagd naar hun ervaringen met online aankopen en thuisbezorging in de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

UPTR onderzoekt financiële gezondheid Transport en Logistiek

Naar jaarlijkse traditie heeft UPTR, de belangenvereniging van Belgische vervoerders en logistieke spelers, een studie laten uitvoeren naar de financiële gezondheid van de transportsector, dit jaar geïntegreerd met de sector logistiek.

Daartoe heeft het audit- en financieel adviesbureau BDO de jaarrekeningen (eind juli 2024 ingediend bij de NBB) van Belgische bedrijven met als hoofd-NACE-code de code ‘494 – Goederenvervoer over de weg en verhuisdiensten’, maar ook de (logistieke) codes ‘521 – Opslag en opslagfaciliteiten’ en ‘522 – Aanvullende diensten voor transport’ onder de loep genomen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.