Fleet managers moeten voorbereid zijn op einde van dieselmotor

In januari 2024 bereikte het Europees Parlement overeenstemming over nieuwe regels voor de CO2-uitstoot van zware bedrijfsvoertuigen. Die komen erop neer dat elektrische en waterstofmotoren tegen 2040 de dieselmotor in vrachtwagens en bussen vervangen. “Het is dan ook aan wagenparkbeheerders tijdig een elektrificatiestrategie uit te werken”, klinkt het gezamenlijk bij Webfleet en Eaton, twee bedrijven die ondersteuning bieden om op een gestructureerde manier over te schakelen van ICE-voertuigen naar EV’s.

“Als onderdeel van de ‘Fit for 55’-verordening van de Europese Unie mogen er vanaf 2035 geen nieuwe voertuigen met verbrandingsmotoren (ICE) worden verkocht. Recent kondigde de EU ook een tijdlijn aan voor het terugdringen van de uitstoot van dieselaangedreven vrachtwagens en bussen, waarbij de verkoop van deze voertuigen tegen 2040 moet stilvallen”, lichten Webfleet en Eaton toe. “Fabrikanten zoals Daimler Truck, Scania, Man, Volvo, Daf, Iveco en Ford bevestigden intussen dat zij tegen 2040 de verkoop van dieselmotoren afbouwen.”

Nieuwe wetgeving

“De EU-strategie voor duurzame en slimme mobiliteit wil de CO2-uitstoot van de transportsector tegen 2050 met 90% verminderen. Daarom wordt tegen 2030 infrastructuur uitgerold om drie miljoen EV-laders te ondersteunen. De EU werkt intussen aan aanvullende wetgeving, zoals de verordening inzake infrastructuur voor alternatieve brandstoffen (AFIR) en de richtlijn energieprestatie van gebouwen (EPBD)”, gaat het verder. “De AFIR omvat het plan om vanaf 2025 snellaadstations te installeren bij de belangrijkste transportbedrijven. De EPBD stimuleert dan weer renovaties van verouderde gebouwen, met een verplichte installatie van EV-laadinfrastructuur in alle nieuwe en bestaande particuliere gebouwen.”

Elektrificatiestrategie

Webfleet en Eaton benadrukken dat die ontwikkelingen wagenparkbeheerders ertoe dwingen tijdig een elektrificatiestrategie uit te werken. “Die moet zes belangrijke pijlers bevatten: laadinfrastructuur, laadkosten, energieverbruik, batterijstatus, taakplanning en bedrijfsoptimalisering”, klinkt het. “Laadinfrastructuur en energieverbruik zijn dus onmisbaar voor de elektrificatiestrategie van elk wagenpark. Kleine organisaties kunnen een beroep doen op commerciële aanbieders van laadinfrastructuur en betalen op basis van stroomafname, vergelijkbaar met betalen aan de brandstofpomp. Organisaties met een grote capaciteitsvraag en frequentie van laadbeurten doen hun voordeel met het integreren van EV-laadinfrastructuur in hun bestaande gebouwen. Zij kunnen besparen door energieopslag en energiebeheersoftware te combineren, wat veel verder gaat dan besparen op laadkosten. Wie bijvoorbeeld in zonnepanelen en opslagcapaciteit investeert, kan besparen op de algemene energierekening van de organisatie. Stroom die buiten piekuren wordt opgeslagen, kan zo op piekmomenten worden gebruikt, het zogenaamde ‘peak shaving’.”

Alvorens in laadinfrastructuur te investeren, is het volgens beide bedrijven belangrijk om verschillende simulaties uit te voeren en de huidige wagenparkgegevens te analyseren om op een gestructureerde en optimale manier te kunnen overschakelen van ICE-voertuigen naar EV’s. Webfleet en Eaton werken daarvoor allebei met het Bridgestone EV Services Platform, dat mobiliteits- en energiegegevens integreert om die processen te stroomlijnen.

Foto: Unsplash

Recente nieuwsberichten

Postgraduaat Smart Logistics - nieuwe editie start 23 september 2022

(Advertorial) Deze opleiding geeft je multidisciplinair inzicht in diverse aspecten van smart logistics: supply chain management, multimodaal transport en nieuwe technologieën. Lees meer...

ID Logistics neemt fijnmazige colli-distributienetwerk van Audax Logistiek over

Vanaf 1 juli 2022 neemt ID Logistics de regie van het fijnmazige netwerk van Audax Logistiek over. Audax Logistiek maakt deel uit van het Nederlandse familiebedrijf Audax, dat zich richt op vier kernactiviteiten: uitgeven, commerciële distributie, logistiek en retail.

Elho group en Dollevoet openen duurzaam DC op Prologis Park Tilburg

Elho group, producent van o.a. duurzame kunststof plantenpotten, en Dollevoet, dat zorgt voor het transport, de opslag en de distributie van Elho-producten hebben een nieuw warehouse in gebruik genomen: Prologis Park Tilburg DC5. Het zou gaan om het meest duurzame warehouse van Prologis in de Benelux.

Luc Merigneux gestart als country director France bij Montea

Montea heeft Luc Merigneux aangesteld als country director France. Met die aanstelling wil Montea de groei van zijn Franse portefeuille – vandaag goed voor 13% van de totale vastgoedportefeuille van Montea – versnellen. Luc Merigneux heeft ruim 14 jaar ervaring in de vastgoedsector.

Chep ontwikkelt intelligente track & trace pallets

Chep, aanbieder van duurzame supply chain-oplossingen en gespecialiseerd in palletpooling, heeft samen met BXB Digital (evenals Chep een dochterbedrijf van de Brambles-groep) een track & trace-systeem ontwikkeld dat de bewegingen en locatie van zijn blauwe pallets in het poolingsysteem volgt.

Interroll en Viastore gaan nauwer samenwerken

Interroll, aanbieder van material handling oplossingen, en Viastore, leverancier van o.a. kant-en-klare intralogistieke systemen en software, hebben een overeenkomst gesloten om in de toekomst nauwer samen te werken op het gebied van conveyor technologie.

Danfoss transformeert naar digitaal magazijn met ZetesMedea

Het Deense Danfoss is wereldwijd een belangrijke fabrikant van systemen voor warmteoverdracht zoals platenwarmtewisselaars. In 2016 nam het bedrijf integraal Sondex Holding A/S over. Door die fusie moest Sondex de digitaliseringsstandaarden aan de Danfoss Group aanpassen en de bestaande papieren systemen vervangen.

Distrilog Group opent in Willebroek zijn 20ste site

Naast zijn bestaande sites aan de Koningin Astridlaan en de Victor Dumonlaan, heeft Distrilog Group een bijkomende site in Willebroek aan zijn portfolio toegevoegd. Daarmee komt de teller van Distrilog-sites op 20 te staan. De nieuwe site, die luistert naar de naam ‘Triton’, is gelegen in het business park De Hulst aan het kanaal in Willebroek.

Sales & Operations Planning meer dan actueel

(Advertorial) De huidige volatiliteit die we meemaken bij klanten, leveranciers en service bedrijven heeft een onmiddellijke impact op onze werking. Meer dan ooit is het dus belangrijk om correct af te stemmen tussen de verschillende afdelingen van de onderneming en samen duidelijke richtingen te bepalen om de problemen aan te pakken.

Terumo boekt 30% tijdswinst in scanning proces

(Advertorial) De implementatie van de scantoestellen gebeurde uiteraard na een grondige testing. De resultaten van deze test spraken voor zich. Lees meer...

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.