Fleet managers moeten voorbereid zijn op einde van dieselmotor

In januari 2024 bereikte het Europees Parlement overeenstemming over nieuwe regels voor de CO2-uitstoot van zware bedrijfsvoertuigen. Die komen erop neer dat elektrische en waterstofmotoren tegen 2040 de dieselmotor in vrachtwagens en bussen vervangen. “Het is dan ook aan wagenparkbeheerders tijdig een elektrificatiestrategie uit te werken”, klinkt het gezamenlijk bij Webfleet en Eaton, twee bedrijven die ondersteuning bieden om op een gestructureerde manier over te schakelen van ICE-voertuigen naar EV’s.

“Als onderdeel van de ‘Fit for 55’-verordening van de Europese Unie mogen er vanaf 2035 geen nieuwe voertuigen met verbrandingsmotoren (ICE) worden verkocht. Recent kondigde de EU ook een tijdlijn aan voor het terugdringen van de uitstoot van dieselaangedreven vrachtwagens en bussen, waarbij de verkoop van deze voertuigen tegen 2040 moet stilvallen”, lichten Webfleet en Eaton toe. “Fabrikanten zoals Daimler Truck, Scania, Man, Volvo, Daf, Iveco en Ford bevestigden intussen dat zij tegen 2040 de verkoop van dieselmotoren afbouwen.”

Nieuwe wetgeving

“De EU-strategie voor duurzame en slimme mobiliteit wil de CO2-uitstoot van de transportsector tegen 2050 met 90% verminderen. Daarom wordt tegen 2030 infrastructuur uitgerold om drie miljoen EV-laders te ondersteunen. De EU werkt intussen aan aanvullende wetgeving, zoals de verordening inzake infrastructuur voor alternatieve brandstoffen (AFIR) en de richtlijn energieprestatie van gebouwen (EPBD)”, gaat het verder. “De AFIR omvat het plan om vanaf 2025 snellaadstations te installeren bij de belangrijkste transportbedrijven. De EPBD stimuleert dan weer renovaties van verouderde gebouwen, met een verplichte installatie van EV-laadinfrastructuur in alle nieuwe en bestaande particuliere gebouwen.”

Elektrificatiestrategie

Webfleet en Eaton benadrukken dat die ontwikkelingen wagenparkbeheerders ertoe dwingen tijdig een elektrificatiestrategie uit te werken. “Die moet zes belangrijke pijlers bevatten: laadinfrastructuur, laadkosten, energieverbruik, batterijstatus, taakplanning en bedrijfsoptimalisering”, klinkt het. “Laadinfrastructuur en energieverbruik zijn dus onmisbaar voor de elektrificatiestrategie van elk wagenpark. Kleine organisaties kunnen een beroep doen op commerciële aanbieders van laadinfrastructuur en betalen op basis van stroomafname, vergelijkbaar met betalen aan de brandstofpomp. Organisaties met een grote capaciteitsvraag en frequentie van laadbeurten doen hun voordeel met het integreren van EV-laadinfrastructuur in hun bestaande gebouwen. Zij kunnen besparen door energieopslag en energiebeheersoftware te combineren, wat veel verder gaat dan besparen op laadkosten. Wie bijvoorbeeld in zonnepanelen en opslagcapaciteit investeert, kan besparen op de algemene energierekening van de organisatie. Stroom die buiten piekuren wordt opgeslagen, kan zo op piekmomenten worden gebruikt, het zogenaamde ‘peak shaving’.”

Alvorens in laadinfrastructuur te investeren, is het volgens beide bedrijven belangrijk om verschillende simulaties uit te voeren en de huidige wagenparkgegevens te analyseren om op een gestructureerde en optimale manier te kunnen overschakelen van ICE-voertuigen naar EV’s. Webfleet en Eaton werken daarvoor allebei met het Bridgestone EV Services Platform, dat mobiliteits- en energiegegevens integreert om die processen te stroomlijnen.

Foto: Unsplash

Recente nieuwsberichten

Norbord automatiseert labelen van pallets met Zetes

Norbord, een wereldwijde fabrikant van houten plaatmateriaal, produceert in zijn Belgische vestiging in Genk ruim 1.200m³ OSB-platen per dag. De logistieke medewerkers brengen er elke dag 1.400 labels aan op pallets voor het beheer van de platen en voorraden.

Wissel aan de top bij JLL Belux

Vanaf 1 mei 2021 wordt Mathieu Opsomer de nieuwe head of Industrial & Logistics Leasing Belgium bij Jones Lang LaSalle. Daarmee volgt hij Walter Goossens op, die na bijna 34 jaar bij JLL een nieuwe wending aan zijn carrière wil geven. Mathieu deed 5 jaar ervaring op bij King Sturge en werkt ondertussen bijna 10 jaar bij JLL.

Sick lanceert kostenefficiënte LiDAR-veiligheidssensor ‘scanGrid’

Voor gebruikers van AGC’s (automatic guided cart) en/of palletshuttlesystemen heeft Sick de scanGrid geïntroduceerd. Het zou gaan om de eerste LiDAR-veiligheidssensor ter wereld die gebruikmaakt van de safe solid-state technologie. Bovendien moet de gunstige prijs-prestatieverhouding de scantechnologie ook haalbaar maken voor de beveiliging van eenvoudige AGC’s tot performance level c.   Een van de troeven van de scanGrid is dat hij de productiviteit in de logistieke omgeving kan opdrijven.

Hakka neemt participatie in DigiTrans

Hakka, eigenaar van een digitaal samenwerkings- en e-commerceplatform voor containerlogistiek in Antwerpen, neemt een participatie in en integreert met DigiTrans, een spin-off van de Universiteit Antwerpen en imec die back-end AI-gebaseerde algoritmen voor gegevensinterpretatie en -planning ontwikkelt.

Shippeo en Peripass bundelen krachten voor meer visibility van weg tot yard

Shippeo, een toonaangevende Europese speler in real-time transport visibility, en Peripass, een Belgische provider van yard management oplossingen, gaan gezamenlijk naadloze end-to-end visibility aanbieden in vrachtvervoer en geïntegreerde logistieke processen over yard- en transportactiviteiten heen.

Distrilog Group opent eerste Waalse depot in Jumet

Distrilog Group neemt een logistiek magazijn in Jumet in gebruik. Het depot wordt een nieuwe hub voor de distributie naar klanten van de logistiek dienstverlener in de regio Bergen-Charleroi en bij uitbreiding het gehele zuidelijke landsgedeelte.

Logistics Sustainability Index van VIL officieel gelanceerd

VIL lanceerde officieel zijn Logistics Sustainability Index (LSI), een tool om bedrijven een reëel inzicht te geven in de duurzaamheidsperformantie van hun logistieke activiteiten.

Leuze stelt stationaire barcodelezer BCL 200i voor

Leuze, aanbieder van o.a. schakel- en meetsensoren, datatransmissie- en beeldverwerkingsoplossingen en identificatiesystemen, heeft zijn portfolio barcodelezers uitgebreid met een nieuwe stationaire barcodelezer: de BCL 200i. De barcodelezer ondersteunt geleide container- en tray-identificatie en is geschikt voor krappe installatieruimtes aan de transportband.

Zweedse horecagroothandel automatiseert met TGW

De Zweedse horecagroothandel Martin & Servera levert dagelijks een uitgebreid assortiment levensmiddelen, dranken en non-foodartikelen aan duizenden restaurants, bars en bedrijfsrestaurants. De groothandelaar, met hoofdkantoor in Stockholm, beschikt over vier distributiecentra.

Spaas Kaarsen optimaliseert zijn S&OP proces met Xeleos en Optimact.

(Advertorial) Voor Spaas is een stevige Sales & Operations Planning een must om de combinatie van een sterke seasonaility en de capaciteitsbeperkingen meester te kunnen. Om dat proces op te zetten, riep de bekende kaarsenfabrikant de hulp van Xeleos Consulting in.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.