First en last mile als succesfactor in retail en logistiek

Whitepaper- In de recente whitepaper, "De first en de last mile als succesfactor in retail en logistiek", kijkt Zetes, een leverancier van supply chain-technologie, naar de uitdagingen voor de e-commerce bij het verbeteren van de klantervaring, van orderpicking, verpakking en verzending tot en met de fysieke bezorging bij de klant. Aan de hand van informatie over alle fasen die een product in de keten doorloopt, beschrijft Zetes op welke manieren bedrijven hun productiviteit en efficiëntie kunnen vergroten en het aantal fouten in het leveringsproces kunnen verminderen. Bovendien legt het whitepaper uit waarom het juist nú de tijd is om actie te ondernemen.

Een belangrijke bron van inefficiëntie in e-commerce is het grote aantal pakketten dat niet in één keer goed wordt afgeleverd. Onderzoek uit Japan, een snelgroeiende markt voor e-commerce, laat zien dat bijna 20% van de leveringen de eerste keer mislukken. Dit percentage is in stedelijke gebieden zelfs nog hoger. Extra bezorgrondes leiden uiteraard tot hogere kosten en meer werk voor de bezorgers. 
 
Een onderzoek van PCA Predict laat zien dat gemiste of mislukte bezorgingen gemiddeld €15 kosten per keer. Een zorgwekkend bedrag in een markt waar veel bedrijven met flinterdunne marges werken. De last mile neemt circa 30% van de totale kosten van de orderverwerking voor zijn rekening (kosten voor arbeid, transport en brandstof). Daarom is de huidige inefficiëntie niet langer houdbaar.
Een belangrijke bron van inefficiëntie in e-commerce is het grote aantal pakketten dat niet in één keer goed wordt afgeleverd. Onderzoek uit Japan, een snelgroeiende markt voor e-commerce, laat zien dat bijna 20% van de leveringen de eerste keer mislukken. Dit percentage is in stedelijke gebieden zelfs nog hoger. Extra bezorgrondes leiden uiteraard tot hogere kosten en meer werk voor de bezorgers. 
 
Een onderzoek van PCA Predict laat zien dat gemiste of mislukte bezorgingen gemiddeld €15 kosten per keer. Een zorgwekkend bedrag in een markt waar veel bedrijven met flinterdunne marges werken. De last mile neemt circa 30% van de totale kosten van de orderverwerking voor zijn rekening (kosten voor arbeid, transport en brandstof). Daarom is de huidige inefficiëntie niet langer houdbaar.

Lees hier de volledige whitepaper....

Recente nieuwsberichten

Inditex (o.a. Zara, Pull & Bear, Massimo Dutti) bouwt distributiepunt in Lelystad

Modeconcern Inditex heeft acht merken, m.n. Zara, Pull & Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home en Uterqüe. De kleding wordt verkocht in 7.292 winkels in 93 landen. De organisatie van Inditex omvat het volledige proces: van ontwerp naar fabricage, tot distributie en verkoop in eigen winkels en online in 43 landen.

PHI DATA, de Belgische Auto-ID solution integrator uit Wemmel, lanceert eigen “Experience Centre”

(advertorial) Bezoekers kunnen vanaf nu terecht in het nieuwe “Experience Centre” van PHI DATA. In dit belevingscentrum in Wemmel kunnen ze de allernieuwste Auto-ID oplossingen in werking zien die het bedrijf biedt. Daarvoor wordt onder andere gebruikgemaakt van RTLS, RFID, Barcode en WIFI-technologie.

Dachser neemt meerderheidsbelang in Johnston Logistics

Dachser is voortaan de grootste aandeelhouder van de Ierse logistiek dienstverlener Johnston Logistics Ltd. Het logistieke familiebedrijf werd in 1979 opgericht en telt ruim 150 medewerkers en bijna 40.000m² loods- en kantoorruimte. Dachser werkt al sinds 2007 met de logistieke dienstverlener samen en ziet de investering, Brexit of niet, als een ideale kans om zijn Europese netwerk verder te versterken.

Storeganizer krijgt eerste Australische klant dankzij nieuwe samenwerking

MarketKnowledge Australia, een bedrijf gespecialiseerd in automatische end-of-line verpakkingsoplossingen, en consultingbedrijf Fuzzy LogX bundelen hun krachten om Storeganizer, een compact warehouse-opslagconcept, op de Australische markt te introduceren.

TGW heeft Mustang miniload kraan verder geüpgraded

De Mustang miniload (AS/RS) kreeg een aantal nieuwe functies die zowel de prestaties als de bereikbare hoogte, tot 25 meter, naar een hoger niveau moeten tillen. De werking van de machine wordt via een videocamera op de load handler continu gemonitord.

UPS neemt het Ierse Nightline Logistics Group over

UPS heeft een definitieve verkoopovereenkomst gesloten voor de overname van Nightline Logistics Group, een belangrijk logistiek en koeriersbedrijf in Ierland. Door de integratie van Nightline met UPS verwerft UPS niet alleen extra marktaandeel in Ierland, ook de klanten kunnen rekenen op een ruimer aanbod van zowel binnenlandse als grensoverschrijdende diensten.

Bmatix benoemt Jan Vautmans tot nieuwe CEO in België

Jan Vautmans heeft ruim 18 jaar ervaring in procesoptimalisering en consultancy in business intelligence, zowel bij grote spelers als KMPG en Philip Morris als bij kleinere bedrijven. In 2015 werd hij aangesteld als managing partner bij Bmatix.

B Logistics wordt Lineas

Het gaat om meer dan een naamsverandering. De eens verlieslatende afdeling van de Belgische spoorwegmaatschappij wil voortaan door het leven gaan als een dynamische en groeiende privé spooroperator. Na de grondige transformatie van B Logistics de afgelopen jaren is Lineas nu naar eigen zeggen een van de grootste en financieel gezondste privé spooroperatoren in Europa.

Transport van afval vaker over het water

Het fileprobleem in België treft ook de afval- en recyclagesector. Daarom kiezen steeds meer bedrijven ervoor de ingezamelde afvalstoffen, grond en circulaire materialen via de Belgische waterwegen te transporteren. Momenteel transporteert de sector al zo’n 4 miljoen ton afval via de binnenvaart, maar het doel is om dat op vijf jaar tijd te verdubbelen.

CeMAT 2018 brengt geïntegreerde logistiek tot leven

Van 23 t.e.m. 27 april 2018 worden de Hannover Messe en CeMAT gezamenlijk opgevoerd. Focus van de duo-beurs ligt op de combinatie van Industry 4.0 met Logistics 4.0. “Industry 4.0 en Logistics 4.0 zorgen voor een omwenteling in productie en logistiek.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.