First en last mile als succesfactor in retail en logistiek

Whitepaper- In de recente whitepaper, "De first en de last mile als succesfactor in retail en logistiek", kijkt Zetes, een leverancier van supply chain-technologie, naar de uitdagingen voor de e-commerce bij het verbeteren van de klantervaring, van orderpicking, verpakking en verzending tot en met de fysieke bezorging bij de klant. Aan de hand van informatie over alle fasen die een product in de keten doorloopt, beschrijft Zetes op welke manieren bedrijven hun productiviteit en efficiëntie kunnen vergroten en het aantal fouten in het leveringsproces kunnen verminderen. Bovendien legt het whitepaper uit waarom het juist nú de tijd is om actie te ondernemen.

Een belangrijke bron van inefficiëntie in e-commerce is het grote aantal pakketten dat niet in één keer goed wordt afgeleverd. Onderzoek uit Japan, een snelgroeiende markt voor e-commerce, laat zien dat bijna 20% van de leveringen de eerste keer mislukken. Dit percentage is in stedelijke gebieden zelfs nog hoger. Extra bezorgrondes leiden uiteraard tot hogere kosten en meer werk voor de bezorgers. 
 
Een onderzoek van PCA Predict laat zien dat gemiste of mislukte bezorgingen gemiddeld €15 kosten per keer. Een zorgwekkend bedrag in een markt waar veel bedrijven met flinterdunne marges werken. De last mile neemt circa 30% van de totale kosten van de orderverwerking voor zijn rekening (kosten voor arbeid, transport en brandstof). Daarom is de huidige inefficiëntie niet langer houdbaar.
Een belangrijke bron van inefficiëntie in e-commerce is het grote aantal pakketten dat niet in één keer goed wordt afgeleverd. Onderzoek uit Japan, een snelgroeiende markt voor e-commerce, laat zien dat bijna 20% van de leveringen de eerste keer mislukken. Dit percentage is in stedelijke gebieden zelfs nog hoger. Extra bezorgrondes leiden uiteraard tot hogere kosten en meer werk voor de bezorgers. 
 
Een onderzoek van PCA Predict laat zien dat gemiste of mislukte bezorgingen gemiddeld €15 kosten per keer. Een zorgwekkend bedrag in een markt waar veel bedrijven met flinterdunne marges werken. De last mile neemt circa 30% van de totale kosten van de orderverwerking voor zijn rekening (kosten voor arbeid, transport en brandstof). Daarom is de huidige inefficiëntie niet langer houdbaar.

Lees hier de volledige whitepaper....

Recente nieuwsberichten

Transportbedrijf Hermos automatiseert met MendriX

Hermos is als transportbedrijf gespecialiseerd in breekbare goederen en kent autoruitenspecialist Carglass en brouwerij Alken Maes als zijn grootste klanten. Momenteel heeft de transporteur net de opstartfase van de implementatie van MendriX achter de rug en maakt Hermos zich klaar voor de uitrol van MendriX Mobile.

UPS investeert in snellere verzending naar Frankrijk

UPS brengt verschillende verbeteringen aan in zijn netwerk en infrastructuur over land om de transittijden naar Frankrijk vanuit acht Europese landen te verkorten. Bijgevolg zou de transittijd voor de voordeligste dienstverlening van UPS over land – UPS Standard – met 24 uur worden ingekort.

Bol.com neemt mega logistiek centrum in gebruik

Het nieuwe fulfilment center in het Nederlandse Waalwijk beslaat 135.000m² (ca. 27 voetbalvelden) en biedt onderdak aan 1 miljoen verschillende artikelen (in totaal 7 miljoen items). Vanuit het fulfilment center zal de e-commercespeler weldra 8 miljoen klanten in Nederland en België bedienen.

Panalpina koopt het Nederlandse Interfresh Airfreight Handling

Interfresh, gevestigd op Schiphol, staat al ruim twintig jaar in voor de inklaring, import en export van bederfelijke goederen zoals groente, fruit, planten, bloemen, vlees en vis uit Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Met de overname van Interfresh zet Panalpina een nieuwe belangrijke stap in de uitbouw van zijn wereldwijde Perishables Network, na de overname van Air Connection uit Kenia eerder dit jaar.

LGT kiest voor NaviTrans

LGT, gespecialiseerd in de logistieke verwerking en distributie van meubels in de Noordse landen, heeft voor NaviTrans gekozen als nieuw digitaal platform voor het beheer van al zijn transport- en magazijnverrichtingen. Met het nieuwe platform wil LGT de planning en de processen efficiënter maken.

Proximus verlengt contract met H.Essers tot 2026

Proximus heeft beslist de activiteiten van het Proximus Distribution Center in Courcelles te consolideren door zijn opslag- en distributieovereenkomst met H.Essers te verlengen tot minstens 2026. In het Belgische distributiecentrum, dat in 2011 werd opgericht, worden alle logistieke activiteiten van Proximus gecentraliseerd.

Groep Heylen plant logistiek project in haven van Gent

De vastgoedinvesteerder uit Herentals tekende een overeenkomst met het Havenbedrijf Gent om in de haven van Gent terreinen te ontwikkelen voor logistieke activiteiten. Het is de eerste keer dat de logistieke speler uit de Kempen voet aan de grond zet in de Gentse haven.

Segro koopt nieuw distributiecentrum NewLogic V in Tilburg

Het Britse vastgoedbedrijf Segro heeft het nieuwe distributiecentrum NewLogic V overgenomen van ontwikkelaar Dokvast uit Oisterwijk. Het distributiecentrum komt op bedrijventerrein Vossenberg-West II in de logistieke hotspot Tilburg. Het pand ligt strategisch tussen de distributiecentra NewLogic I en II, waar Nokia en Tesla in zijn gevestigd.

Transporeon Group wil team in Frankrijk met 40% uitbreiden

Voor eind 2017 wil Transporeon Frankrijk vijf nieuwe medewerkers aanwerven in commerciële en administratieve functies. Dat betekent een groei van 40% voor het personeelsbestand. Tegelijk verhuist de groep, actief in intelligente logistiek, zijn Franse kantoren naar La Défense, ten noordwesten van Parijs.

Hakka neemt EuroTransCon over

Hakka, een Antwerpse start-up voor containertransporteurs, wil met de overname van het rituitwisselingsplatform EuroTransCon verder investeren in de optimalisering van transportplanningen. EuroTransCon werd oorspronkelijk opgericht vanuit de noodzaak om een efficiënte rituitwisseling tussen collega’s te organiseren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.