First en last mile als succesfactor in retail en logistiek

Whitepaper- In de recente whitepaper, "De first en de last mile als succesfactor in retail en logistiek", kijkt Zetes, een leverancier van supply chain-technologie, naar de uitdagingen voor de e-commerce bij het verbeteren van de klantervaring, van orderpicking, verpakking en verzending tot en met de fysieke bezorging bij de klant. Aan de hand van informatie over alle fasen die een product in de keten doorloopt, beschrijft Zetes op welke manieren bedrijven hun productiviteit en efficiëntie kunnen vergroten en het aantal fouten in het leveringsproces kunnen verminderen. Bovendien legt het whitepaper uit waarom het juist nú de tijd is om actie te ondernemen.

Een belangrijke bron van inefficiëntie in e-commerce is het grote aantal pakketten dat niet in één keer goed wordt afgeleverd. Onderzoek uit Japan, een snelgroeiende markt voor e-commerce, laat zien dat bijna 20% van de leveringen de eerste keer mislukken. Dit percentage is in stedelijke gebieden zelfs nog hoger. Extra bezorgrondes leiden uiteraard tot hogere kosten en meer werk voor de bezorgers. 
 
Een onderzoek van PCA Predict laat zien dat gemiste of mislukte bezorgingen gemiddeld €15 kosten per keer. Een zorgwekkend bedrag in een markt waar veel bedrijven met flinterdunne marges werken. De last mile neemt circa 30% van de totale kosten van de orderverwerking voor zijn rekening (kosten voor arbeid, transport en brandstof). Daarom is de huidige inefficiëntie niet langer houdbaar.
Een belangrijke bron van inefficiëntie in e-commerce is het grote aantal pakketten dat niet in één keer goed wordt afgeleverd. Onderzoek uit Japan, een snelgroeiende markt voor e-commerce, laat zien dat bijna 20% van de leveringen de eerste keer mislukken. Dit percentage is in stedelijke gebieden zelfs nog hoger. Extra bezorgrondes leiden uiteraard tot hogere kosten en meer werk voor de bezorgers. 
 
Een onderzoek van PCA Predict laat zien dat gemiste of mislukte bezorgingen gemiddeld €15 kosten per keer. Een zorgwekkend bedrag in een markt waar veel bedrijven met flinterdunne marges werken. De last mile neemt circa 30% van de totale kosten van de orderverwerking voor zijn rekening (kosten voor arbeid, transport en brandstof). Daarom is de huidige inefficiëntie niet langer houdbaar.

Lees hier de volledige whitepaper....

Recente nieuwsberichten

ÖBB Rail Cargo Group zet eerste vrachtconnectie op tussen Xi'an en Boedapest

Vorige week is de allereerste testtrein vanuit het Chinese Xi’an gearriveerd op de Rail Cargo Terminal BILK via het overslagstation Záhony-Eperjeske. Op die manier werd een nieuwe mijlpaal gerealiseerd binnen de Euraziatische containertrafiek.

Brico Privé reorganiseert logistieke keten met Neopost Shipping en Boa Concept

Het Franse Brico Privé is gespecialiseerd in de online flashsale van onder andere doe-het-zelf- en tuinartikelen. Eind vorig jaar kondigde de organisatie aan te zullen verhuizen naar een magazijn van 8.500m², wat dubbel zo groot is als het vorige magazijn in Toulouse.

Capgemini versnelt applicatieontwikkeling met OutSystems

OutSystems, gespecialiseerd in platform voor low-code-applicatieontwikkeling, heeft een partnership getekend met consultancybureau Capgemini België. De samenwerking met OutSystems zorgt ervoor dat Capgemini haar applicatieontwikkeltrajecten met low-code zes tot acht keer kan versnellen.

Boston Dynamics pakt uit met futuristische robots voor het magazijn

Of ze op korte termijn ook de magazijnen van de lage landen zullen veroveren, is koffiedik kijken. Maar ze zijn in elk geval wel de moeite om te zien, de magazijnrobots van Boston Dynamics. Het Amerikaanse Boston Dynamics staat bekend als een van de meest geavanceerde roboticabedrijven ter wereld.

Kuehne + Nagel biedt gegarandeerde leadtimes voor containers met KN Pledge

Met KN Pledge introduceert Kuehne + Nagel een online serviceoplossing voor zeevracht met gegarandeerde leadtimes voor volle containertransporten. De service vormt een uitbreiding op de online quoterings-, boekings- en traceringsdiensten van Kuehne + Nagel.

Jungheinrich versterkt focus op digitale oplossingen

Met een aantal nieuwe, intelligente intralogistieke oplossingen wil Jungheinrich bedrijven toelaten processen nog meer te digitaliseren, wat de rentabiliteit ten goede moet komen. Voortaan wordt daarom elke truck van Jungheinrich geleverd met een ingebouwde telematicabox.

Papierwaren Pichon selecteert Savoye voor realisatie van sterk geautomatiseerde site

De distributeur van schoolartikelen is al klant van Savoye sinds de jaren 90. Na een grondige studie koos Papierwaren Pichon opnieuw voor dezelfde ontwerper en integrator van logistieke oplossingen om zijn site in het Franse Veauche te moderniseren.

Coolblue start eigen bezorgservice per fiets in Brussel, Zaventem en Vilvoorde

Voortaan brengt Coolblue pakjes met de fiets rond in Brussel, Zaventem en Vilvoorde. Zo is Coolblue het eerste grote e-commercebedrijf in Europa dat ervoor kiest om kleine pakjes zelf met de fiets te leveren. Het e-commercebedrijf deed dit al in Antwerpen en Gent.

Transuniverse Forwarding richt dochterbedrijven op in Frankrijk en Marokko

Transuniverse Forwarding uit Wondelgem (Gent) heeft in Frankrijk en Marokko dochterondernemingen opgericht. Beide kantoren en hubs zijn sinds kort operationeel. De trafieken van het groepagebedrijf van en naar beide landen groeien zo hard, dat eigen lokale organisaties zich opdrongen.

Motrac Handling & Cleaning biedt Linde magazijntrucks en merchandising online aan

Om haar bereikbaarheid te verhogen en in te spelen op de uitdagingen van e-commerce, is Motrac Handling & Cleaning op 8 april live gegaan met een eigen webshop. Naast de verhoogde gebruiksvriendelijkheid wordt ook de aankoopsnelheid een belangrijke troef, want de klant kan nu met enkele eenvoudige muisklikken een bestelling plaatsen zonder een offerte aan te vragen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.