First en last mile als succesfactor in retail en logistiek

Whitepaper- In de recente whitepaper, "De first en de last mile als succesfactor in retail en logistiek", kijkt Zetes, een leverancier van supply chain-technologie, naar de uitdagingen voor de e-commerce bij het verbeteren van de klantervaring, van orderpicking, verpakking en verzending tot en met de fysieke bezorging bij de klant. Aan de hand van informatie over alle fasen die een product in de keten doorloopt, beschrijft Zetes op welke manieren bedrijven hun productiviteit en efficiëntie kunnen vergroten en het aantal fouten in het leveringsproces kunnen verminderen. Bovendien legt het whitepaper uit waarom het juist nú de tijd is om actie te ondernemen.

Een belangrijke bron van inefficiëntie in e-commerce is het grote aantal pakketten dat niet in één keer goed wordt afgeleverd. Onderzoek uit Japan, een snelgroeiende markt voor e-commerce, laat zien dat bijna 20% van de leveringen de eerste keer mislukken. Dit percentage is in stedelijke gebieden zelfs nog hoger. Extra bezorgrondes leiden uiteraard tot hogere kosten en meer werk voor de bezorgers. 
 
Een onderzoek van PCA Predict laat zien dat gemiste of mislukte bezorgingen gemiddeld €15 kosten per keer. Een zorgwekkend bedrag in een markt waar veel bedrijven met flinterdunne marges werken. De last mile neemt circa 30% van de totale kosten van de orderverwerking voor zijn rekening (kosten voor arbeid, transport en brandstof). Daarom is de huidige inefficiëntie niet langer houdbaar.
Een belangrijke bron van inefficiëntie in e-commerce is het grote aantal pakketten dat niet in één keer goed wordt afgeleverd. Onderzoek uit Japan, een snelgroeiende markt voor e-commerce, laat zien dat bijna 20% van de leveringen de eerste keer mislukken. Dit percentage is in stedelijke gebieden zelfs nog hoger. Extra bezorgrondes leiden uiteraard tot hogere kosten en meer werk voor de bezorgers. 
 
Een onderzoek van PCA Predict laat zien dat gemiste of mislukte bezorgingen gemiddeld €15 kosten per keer. Een zorgwekkend bedrag in een markt waar veel bedrijven met flinterdunne marges werken. De last mile neemt circa 30% van de totale kosten van de orderverwerking voor zijn rekening (kosten voor arbeid, transport en brandstof). Daarom is de huidige inefficiëntie niet langer houdbaar.

Lees hier de volledige whitepaper....

Recente nieuwsberichten

DHL Express bouwt grootste eco-dc op Blue Gate Antwerp

In 2020 vestigt DHL Express zijn centraal verdeelpunt voor de Antwerpse regio op het eco-effectieve, watergebonden bedrijventerrein Blue Gate Antwerp. De ambities van DHL Express, die gericht zijn op volledige CO2-neutraliteit tegen 2050, matchen naar eigen zeggen met het toekomstbeeld van deze site, die het allereerste circulaire én klimaatneutrale bedrijventerrein van Vlaanderen moet worden.

Dockx Select verhuist naar Willebroek

Dockx Select, gespecialiseerd in ‘last mile’ distributie van hoofdzakelijk volumineuze of zware goederen, heeft zijn hoofdzetel verhuisd van Wilrijk naar Willebroek. Daar heeft het bedrijf onderdak gevonden in een gebouw van vastgoedgroep WDP in de Victor Dumonlaan.

WDP sluit joint venture met Duitse vastgoedholding

WDP en de Duitse beursgenoteerde vastgoedholding VIB Vermögen hebben hun partnership geformaliseerd met de joint venture ‘WDP & VIB’, waarin beide vennootschappen elk 50% aanhouden. Dat nieuws bevestigt de eerder aangekondigde intentie van beide partijen om hun vastgoedportefeuille regionaal uit te breiden in de Duitse regio’s Noordrijn-Westfalen, Bremen en Hamburg.

Autonome robot zorgt voor last-mile delivery bij Nokia

Volgens een rapport dat McKinsey in 2016 publiceerde, zouden tegen 2030 in 80% van de gevallen drones en autonome robots met pakketlockers worden ingezet voor de levering van pakketten. Dat die toekomst voor last-mile delivery erg nabij is, heeft Nokia tijdens de 5G Days op zijn campus in Parijs-Saclay gedemonstreerd.

Johan Pintens aan het hoofd van Priority Software België

Priority Software, wereldwijd aanbieder van bedrijfsmanagement oplossingen, heeft Johan Pintens aangesteld als managing director van Priority Software Belgium. Voordat hij bij Priority kwam, was Johan Pintens managing partner bij Dynappco, Netsuite’s Competence Center van De Cronos Groep.

Gerard Marneth nieuwe CEO van Adifo

Softwarebedrijf Adifo, ondereel van Info Support Group, heeft Gerard Marneth benoemd tot nieuwe CEO. Daarmee volgt hij Alex Roelvink op die in juli 2017 als tijdelijke CEO werd aangesteld. Gerard Marneth heeft ruime ervaring in het leiden van IT-georiënteerde bedrijven in een groeifase en het uitbouwen van hun marktleiderschap en internationale expansie.

De Rocker Logistics verhuist naar nieuwe site in Zele

Transport- en logistiek bedrijf De Rocker Logistics verlaat na 67 jaar de thuisbasis in Wetteren en verhuist in de zomer van 2020 naar een nieuwe site van 3 hectare in de Industriezone Wijnveld in Zele. De verhuizing kadert in de ambitie van het bedrijf om in de Benelux de logistieke partner bij uitstek te worden voor opslag en vervoer van voedingswaren onder geleide temperaturen (12-18°C en 0-4°C).

Sector Transport en Logistiek voorspelt zwakste tewerkstelling sinds drie jaar

Volgens de recentste ManpowerGroup Barometer zal de rekruteringsactiviteit in de sector Transport en Logistiek stil blijven in aanloop naar het eerste kwartaal van 2020. Van de bevraagde Belgische werkgevers uit deze sector voorziet 5% hun personeelsbestand tegen eind maart 2020 uit te breiden, terwijl 7% van plan is om hun aantal medewerkers te verminderen.

BD myShopi neemt activiteiten CityDepot over

Bpost group & BD myShopi hebben een overeenkomst gesloten voor de overname van de CityDepot activiteiten vanaf 1 januari 2020. CityDepot, sinds 2015 een filiaal van Bpost, bundelt leveringen aan bedrijven en handelaars voor transporteurs en logistieke bedrijven.

Generix lanceert SaaS-oplossing voor collaborative replenishment

Generix Group, leverancier van collaboratieve SaaS-oplossingen voor het ecosyteem van de supply chain en verkoop, lanceert een nieuwe generatie SaaS-oplossingen voor de optimalisering van het voorraadbeheer dankzij samenwerking. ‘Generix Collaborative Replenishment’ moet fabrikanten, retailers en 3PL’s in staat stellen alle gezamenlijke processen van de voorraad af te handelen: shared supply management, vendor managed inventory, pooling, multipick, multidrop, geavanceerde of externe voorraden, consolidatie- of massaficatiecentra, enz.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.