Finse retailer zet herbruikbare plastic kratten van IFCO in

Om de levering van groenten en fruit en andere verse producten zo snel, efficiënt en voordelig mogelijk te maken, opende SOK, de grootste retailer in Finland, in 2017 een volledig automatisch warehouse vlakbij Helsinki. Daarmee was SOK een van de pioniers in de wereld. De helft van alle kruidenierswaren die in Finland over de toonbank gaan, passeren dit warehouse. Om de producten te transporteren, maakt de retailer gebruik van herbruikbare plastic containers (reusable plastic containers, ofwel RPC’s) van IFCO.

De capaciteit van het automatisch magazijn overtreft momenteel 1,2 miljoen units per dag en zo’n 21.000 verschillende artikelen worden per shuttle door het systeem vervoerd. Maandelijks transporteren meer dan een miljoen RPC’s zeventig procent van alle verse producten en broodproducten door het warehouse. Tegen medio 2019 wil Inex Partners Oy, de logistieke dochteronderneming van SOK, de meeste van de groenten en fruit met RPC’s versturen, goed voor een volume van 15 tot 16 miljoen RPC’s per jaar.
 
Voordeel van de herbruikbare containers voor SOK is dat ze gestandaardiseerd, stabiel en stapelbaar zijn. Drie vereisten binnen een automatisch magazijn.
Ook zijn de kratten bestand tegen vocht en blijven ze dus sterk. Zeker in een warehouse waar de vochtigheidsgraad tot tachtig procent kan oplopen, is dat geen overbodige luxe. Bovendien voorzien ze tegelijkertijd voldoende ventilatie.
Nog een voordeel van de RPC’s is dat de hoeveelheid afval in het magazijn met meer dan 85 procent gedaald is in vergelijking met de situatie met wegwerpverpakkingen.
Als de RPC’s leeg zijn, worden ze ingevouwen waardoor ze plaats besparen, zowel in het magazijn als op de transportpallets. Op die manier kunnen met een minimum aan trucks dagelijks zo’n 60.000 RPC’s van het warehouse naar het service center van IFCO worden gestuurd. Daar worden de kratten gecontroleerd en volgens de betreffende hygiënevoorschriften schoongemaakt om ze klaar te maken voor de volgende cyclus. Dat poolingprincipe moet volgens IFCO voor alle betrokken partijen een win-winsituatie opleveren: ze besparen geld en ze verkleinen hun ecologische voetafdruk.

Recente nieuwsberichten

Still vertaalt ARIBIC-onderzoekresultaten naar digitale toepassingen voor intralogistiek

Recent werd het onderzoeksproject ARIBIC (Artificial Intelligence-Based Indoor Cartography) afgerond. Daarbij werden gegevens automatisch verzameld en gebruikt voor een live digital twin van een magazijn. Still, leverancier van intralogistieke oplossingen, trad daarbij op als projectleider en gaat de resultaten van het project nu vertalen naar marktklare producten.

Voorkom energieverliezen op de laadkaai

(Advertorial) Duurzaamheid staat tegenwoordig centraal bij de meeste bedrijven. Managers hebben niet alleen een morele verantwoordelijkheid, maar staan ook onder druk om hun CO2-uitstoot te minimaliseren en het energieverbruik terug te dringen.

Kuehne+Nagel breidt spare parts logistiek voor BMW uit

Als een belangrijke logistiek dienstverlener voor de auto-industrie beheert Kuehne+Nagel momenteel een 170.000m² groot centrum voor de verwerking en levering van auto-onderdelen in het Duitse Wallersdorf.

Nieuwe tarieven voor kilometerheffing vanaf 1 juli 2024

Vanaf maandag 1 juli 2024 gelden in Vlaanderen en Brussel nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing.

Righi Elettroservizi tackelt leveringsproblemen met AutoStore van Dematic

Dematic heeft de levering en installatie voltooid van een AutoStore-systeem voor Righi Elettroservizi SpA, een Italiaanse onderneming actief op het vlak van industriële automatisering, systeemintegratie en informatietechnologie.

Sonepar schakelt opnieuw Knapp in voor magazijnautomatisering

Sonepar is een toonaangevende groothandel in elektrische apparaten en componenten voor professionals zoals elektriciens. Het bedrijf beschikt over 2.400 vestigingen in 40 landen en heeft ongeveer 45.000 medewerkers in dienst. Om de verwerking van kleine onderdelen in zijn bestaande magazijn in Holzwickede bij Dortmund te automatiseren, heeft de groothandel zijn jarenlange partner Knapp de opdracht gegeven een automatiseringsoplossing te implementeren. Die oplossing zal bestaan uit shuttle-technologie, ergonomische goederen-naar-persoon werkstations en de KiSoft software-oplossing van Knapp. Met de oplossing kan Sonepar niet alleen de handling van kleine onderdelen automatiseren, ook kan de bezorgservice worden uitgebreid.

Hardis Group opent vestiging in Italië

Hardis Group, de Franse ontwikkelaar en leverancier van de logistieke software suite Reflex en dienstverlener/aanbieder van de CRM-oplossingen van Salesforce via zijn dochteronderneming Cloudity, heeft een meerderheidsbelang verworven in Hardis Italia. Dat bedrijf is opgericht in 1995 en was jarenlang integratiepartner voor het logistieke softwaresysteem Reflex. De deal sluit aan bij de internationale groeistrategie van Hardis Group en resulteert in de oprichting van een nieuwe Italiaanse vestiging in Milaan. Het nieuws volgt op eerdere vergelijkbare stappen in Spanje (2017), Nederland (2018) en Polen (2021).

Ravas stelt handpallettruck en mobiele weegtechnologie voor

Ravas, aanbieder van mobiele weegoplossingen, lanceert twee nieuwe producten die het logistieke proces moeten helpen optimaliseren: de handpallettruck Ravas iPT Essential en de Weigh in Motion technologie.

TD Synnex Datech brengt digital twin oplossingen van Unity naar Europa

Datech, de design software business van TD Synnex, en Unity, een platform van tools voor bouwers van o.a. realtime games en apps, hebben een partnership gesloten. Concreet zal Datech naast zijn bestaande Unity-aanbod in Azië Pacific en Japan voortaan ook Unity Pro en Unity Industry aanbieden in Noord-Amerika en Europa.

Takeda verbetert wereldwijde bevoorrading dankzij nieuw magazijn in België

Biofarmaceutisch bedrijf Takeda, met hoofdkantoor in Japan, doet onderzoek naar en levert behandelingen voor o.a. gastro-intestinale en ontstekingsziekten, zeldzame ziekten, plasma-afgeleide therapieën, oncologie, neurowetenschappen en vaccins. In zijn vestiging in Lessines (Henegouwen) telt de onderneming meer dan 1.200 medewerkers die zich toeleggen op het tijdig aanleveren van hoogwaardige producten aan meer dan 250.000 patiënten per jaar in 80 landen en regio’s. Om patiënten wereldwijd beter van dienst te kunnen zijn, opende Takeda in Lessines één centraal logistiek gebouw voor zijn bevoorradingsactiviteiten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.