Fiege schakelt Savoye in voor realisatie distributiecentrum

Foto: Savoye

De wens om verder te groeien én een nieuwe klant uit de beautysector deden wereldwijd opererend logistiek dienstverlener Fiege besluiten een nieuw distributiecentrum te realiseren in Castel San Giovanni in Noord-Italië. Daarvoor ging Fiege een samenwerking aan met Savoye, producent en integrator van intralogistieke systemen en software voor de supply chain

De focus van het project ligt op het bevoorraden van de verkooppunten en het complete beheer van de e-commercewerkzaamheden voor een toonaangevend merk in schoonheidsproducten en cosmetica. Voor Savoye is dit het eerste project met Fiege. “Door onze ervaring in de beautysector konden we Fiege ondersteunen bij alle ontwerpkeuzes en tegelijkertijd de processen verder optimaliseren. Daarnaast kende de eindklant ons ook al omdat hij al eerder met Savoye-systemen had gewerkt”, aldus Massimo Cecchinato, algemeen directeur van Savoye Italia. De implementatietijd zou bijzonder kort zijn. Zo moet het project in zes maanden tijd geïnstalleerd, getest en operationeel zijn.

Het nieuwe gebouw van Fiege zal voldoen aan alle eisen voor een moderne intralogistieke operatie. De installatie zal bestaan uit Savoye conveyors, dozenvormmachines, Jivaro verpakkingsmachines, een lijn sorter voor de e-commerce orders en een sorter voor de retail orders. Alle geautomatiseerde machines worden aangestuurd door een WCS (warehouse control system).

In de stap na een traditionele pickingzone zal het Savoye-systeem de verschillende orders consolideren en ze klaarmaken voor verzending. Dat zal het doen voor twee verschillende stromen: retail en e-commerce.

Bij de retaillijn zal het systeem automatisch gevormde dozen in verschillende formaten naar de orderpickers transporteren. Na het pickproces gaan de dozen door naar een station voor de kwaliteitscontrole. De Jivaro dozensluiter reduceert automatisch de hoogte van de doos op basis van de items die erin zitten. Dat zorgt er enerzijds voor dat het doosvolume kleiner is en er dus meer dozen per vrachtwagen meekunnen. Anderzijds worden de ingesloten producten op deze manier beter beschermd zonder dat er vulmaterialen nodig zijn. Als de doos eenmaal is afgesloten, wordt een verzendlabel aangebracht en vervolgt de doos de reis naar het relevante sorteerstation.

Orders voor het e-commercekanaal worden overgebracht naar de inpakstations waar, afhankelijk van de gepickte producten, de juiste verpakking wordt gebruikt en specifieke aanpassingen kunnen worden aangebracht. Alle e-commercepakketten worden vervolgens via een conveyor naar een consolidatie- en sorteerruimte gebracht.

Recente nieuwsberichten

AG Solution treedt toe tot Siemens Xcelerator

AG Solution, integrator van automatiseringssystemen en oplossingen voor o.m. procescontrole, gegevensbeheer en MES/MOM, is de nieuwste Belgische servicepartner van het digitale businessplatform Siemens Xcelerator.

Webinar: Fabels en Feiten over WMS, WES en WCS

(Advertorial) Benieuwd naar de verschillen tussen WMS, WES en WCS?
In dit webinar ontrafelen we misverstanden en geven we heldere uitleg over hun rol in magazijnautomatisering.

Coles investeert in technologie van Witron voor nieuw DC

De Australische supermarktketen Coles heeft zijn tweede ‘Automated Distribution Centre’ (ADC) geopend in Kemps Creek, op zo’n veertig kilometer ten westen van Sidney. Systeemintegrator Witron leverde de technologie voor deze totale investering van 1 miljard Australische dollar in technologie en innovatie. Dit is de tweede van twee Witron-faciliteiten die Coles heeft geopend en maakt deel uit van de grootste kapitaalinvestering in de 110-jarige geschiedenis van het bedrijf.

Duitse retailer Rewe opent geavanceerd DC met automatisering van Swisslog

Afgelopen zomer werd het meest geavanceerde logistieke centrum van de Rewe Group tot nu toe geopend. De Duitse supermarktketen investeerde zowat 250 miljoen euro in het nieuwe gebouw. In de eerste fase biedt het logistieke centrum 49.500m² ruimte voor 20.000 artikelen uit het assortiment droge goederen. Op piekdagen kunnen tot 286.000 pakketten per dag het distributiecentrum via 53 outbound dockdeuren verlaten. Een van de redenen voor die hoge efficiëntie is dat 50% van de opslag- en pickprocessen in RE D 39 volledig geautomatiseerd verloopt. Voor de automatisering werkte Rewe nauw samen met technologiepartner Swisslog.

Kappahl Group automatiseert nieuw logistiek centrum met Fastpick van Vanderlande

De Scandinavische moderetailer Kappahl Group heeft Vanderlande gekozen om een nieuw logistiek centrum te automatiseren dat zal worden gevestigd in de buurt van Göteborg in Zweden. Beide bedrijven hebben een contract getekend voor de installatie van de Fastpick-oplossing van Vanderlande in het 34.000m² grote centrum, dat naar verwachting in juni 2026 in gebruik zal worden genomen.

Nieuw warehouse van Dachser in Waddinxveen is operationeel

Logistiek dienstverlener Dachser heeft in Waddinxveen, Nederland, een nieuw warehouse in gebruik genomen. Het gebouw, dat volledig op contractlogistiek is gericht, vergroot de opslagcapaciteit van Dachser met 6.900m² en biedt ruimte voor zo’n 10.000 pallets. Daarmee komt de totale opslagcapaciteit van Dachser in Waddinxveen op 55.000 palletplaatsen.

P&O Ferries vergroot vrachtcapaciteit op Noordzee met uitbreiding vloot

P&O Ferries breidt zijn vloot uit met het Longstone-schip, waarmee de vrachtcapaciteit op de routes tussen Tilbury nabij Londen en de P&O-hub in Zeebrugge significant toeneemt. Het ro-ro vrachtschip, gecharterd voor een langdurige periode, zal P&O Ferries in staat stellen meer vracht te vervoeren binnen zijn Noordzee-netwerk, waardoor klanten meer capaciteit en flexibiliteit krijgen. Eind 2025 zal P&O Ferries ook het zusterschip van de Longstone aan zijn vloot toevoegen.

Brady Corporation lijft Gravotech in

Gravotech, een internationale fabrikant en leverancier van graveer-, markeer- en traceerbaarheidsoplossingen voor personalisatie, identificatie en signalisatie, maakt voortaan integraal deel uit van Brady Corporation, een internationale fabrikant en aanbieder van totaaloplossingen voor het identificeren en beschermen van mensen, producten en plaatsen.

Element Logic benoemt Ankush Malhotra tot nieuwe Group CEO

Ankush Malhotra is voortaan de nieuwe Group CEO van technologie- en automatiseringsbedrijf Element Logic. Hij volgt daarmee Dag-Adler Blakseth op die het bedrijf bijna veertig jaar geleden mee oprichtte. Na dertig jaar aan het roer van het bedrijf trekt Dag-Adler Blakseth zich terug uit de dagelijkse leiding en treedt hij aan als voorzitter van de raad van bestuur.

DB Schenker maakt digitale verbinding met ruim 50 luchtvaartmaatschappijen

In aanloop naar het verwachte jaarlijkse hoogseizoen in de luchttransportsector, heeft DB Schenker Cargo.one als partner gekozen om een digitale verbinding te maken met tientallen luchtvaartmaatschappijen over de hele wereld. De samenwerking breidt het portfolio van de logistiek dienstverlener uit van oorspronkelijk negen, naar live toegang tot de capaciteit van meer dan vijftig luchtvaartmaatschappijen. Daardoor kan DB Schenker voortaan beter de geschikte capaciteit en passende tarieven bepalen voor ad-hoc zendingen van klanten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.