Febetra, TLV en UPTR vrezen impact op verkeersveiligheid door nachtelijke sluiting parkeerterreinen
Om de kans te verkleinen dat transmigranten aan boord van geparkeerde vrachtwagens klimmen, besloot minister Weyts eerder deze week de parkeerterreinen langs de E40 in Drongen en Mannekensvere voortaan ’s nachts te sluiten voor vrachtwagens. Daarmee verdwijnen 39 nachtelijke parkeerplaatsen.
TLV, UPTR en Febetra betreuren die beslissing en wijzen erop dat vrachtwagenchauffeurs erg strikte regels inzake rij- en rusttijden moeten naleven. Er moet dus ook plaats zijn om die regels te respecteren. “Inbreuken tegen deze reglementering worden zwaar beboet. Bovendien betalen vrachtwagens kilometerheffing en mag de sector op zijn minst voldoende en veilige parkings verwachten”, aldus de belangenorganisaties.
Wel juichen de transporteurs toe dat ter compensatie het parkeerterrein van Wetteren gratis wordt. Belangrijk is ook dat chauffeurs de rijtijdonderbreking (bv. 45min) nog steeds op de terreinen in Drongen en Mannekensvere zullen kunnen nemen. Daarnaast heeft het kabinet Weyts beloofd dat het parkeerterrein van Westkerke begin mei zou worden heropend.
De sector wil snel een evaluatie om te zien of de totale capaciteit op het terrein volstaat. Febetra, TLV en UPTR gaan ervan uit dat het niet de bedoeling is dat vrachtwagens de snelweg zullen verlaten om een parkeerplaats te zoeken of op de pechstrook zullen parkeren. Mocht de capaciteit toch onvoldoende blijken, zullen sommige chauffeurs ook blijven doorrijden op zoek naar een geschikte parkeerplaats en zo hun rijtijd overschrijden. “In elk geval lost de nachtelijke sluiting van parkeerterreinen het probleem met transitmigranten helemaal niet op. Het is de taak van de overheid om de openbare veiligheid te garanderen en dus ook de veiligheid van de vrachtwagenchauffeurs”, luidt het nog.