Febetra en TLV misnoegd over uitbreiding kilometerheffing

Vandaag wordt in de Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken een studie voorgesteld over de kilometerheffing. Die studie, die werd uitgevoerd door het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, toont aan dat vrachtwagens het betolde hoofdwegennet niet ontwijken om gebruik te maken van het niet-betolde onderliggende wegennet, aldus Febetra.

De studie wijst op een aantal lokale stijgingen van het vrachtverkeer, maar die kunnen diverse redenen hebben, bijvoorbeeld wegenwerken in de buurt, een nieuw bedrijf, enzovoort. Op enkele gewestwegen (N35, N43, N42, N14 en N73) zou er echter wel sprake zijn van significant ontwijkingsgedrag en zal de Vlaamse regering naar alle waarschijnlijkheid beslissen die gewestwegen betalend te maken.
 
Volgens Febetra (Koninklijke Federatie van Belgische Transporteurs & Logistieke Dienstverleners) zou de absolute prioriteit van de Vlaamse regering moeten zijn dat ze van de kilometerheffing een echt mobiliteitsturend instrument maakt, en niet het betolde wegennet enkel en alleen voor vrachtwagens uitbreiden. De federatie noemt de kilometerheffing in zijn huidige vorm ook geen slimme kilometerheffing aangezien ze geen enkele impact op de congestie heeft. “De gemiddelde snelheid van vrachtwagens blijft omwille van de stijgende filezwaarte dalen. De combinatie van rij- en rusttijden en toenemende congestie heeft als gevolg dat er meer vrachtwagens moeten worden ingezet om eenzelfde volume goederen binnen dezelfde tijdspanne te vervoeren”, aldus nog Febetra.
 
Febetra vraagt dan ook met aandrang dat er snel werk wordt gemaakt van een kilometerheffing voor alle weggebruikers en dat de inkomsten uit die uitbreiding van het wegennet onderhevig aan de kilometerheffing integraal worden gebruikt om de congestie op onze wegen en het gebrek aan (veilige) parkings aan te pakken.
 
Ook TLV (Transport & Logistiek Vlaanderen), de beroepsvereniging van ondernemingen in transport en logistiek, is niet te spreken over de voorgestelde uitbreiding van het netwerk voor kilometerheffing.
 
Toen de kilometerheffing op 1 april 2016 werd ingevoerd, maakten TLV en de Vlaamse regering afspraken over de mogelijke effecten van sluipverkeer. Zo werd afgesproken dat een uitbreiding van de betolde wegen er enkel kan komen wanneer gedurende een langere periode objectief een toename van vrachtverkeer wordt vastgesteld. Daarnaast moet de toename groter zijn dan verklaarbaar door economische groei of toevallige omstandigheden zoals wegenwerken op bepaalde plaatsen. Ook zouden eventuele uitbreidingen eerst met de sector worden besproken voordat daarover beslissingen worden genomen.
 
TLV betreurt het dat de beslissing al gevallen lijkt te zijn. De transporteurs zouden worden geconfronteerd met 150 kilometer bijkomende tolwegen. TLV wijst erop dat een aantal van de gewestwegen die binnenkort vermoedelijk betalend zouden worden, zelfs helemaal geen alternatieve wegen zijn voor betolde wegen, en dat er dus van ontduiking of sluipverkeer geen sprake kan zijn.
“Transportondernemers worden geconfronteerd met zeer harde (internationale) concurrentie. Het is dan ook logisch dat ze kiezen voor een route waarbij de combinatie van afstand en tijd het beste resultaat oplevert inzake CO2-uitstoot en mobiliteitsefficiëntie. Elke toevoeging van betalende wegen zal hoe dan ook leiden tot kostenverhogingen bij de transporteurs. Die kunnen niet anders dan die stijging door te rekenen aan hun klanten”, klinkt het.
 
Ook TLV dringt bij de Vlaamse regering nogmaals aan op de beloofde dialoog en staat erop dat de gemaakte afspraken worden nageleefd. Tot slot herhaalt TLV dat de congestie enkel kan worden opgelost door ook personenwagens een kilometerheffing te doen betalen. “Het zou alvast van politieke moed getuigen mocht de Vlaamse regering de kilometerheffing uitbreiden naar lichtere voertuigen veeleer dan de vrachtwagens opnieuw te viseren”, aldus de beroepsvereniging.

Recente nieuwsberichten

Loadhog lanceert nieuwe bak voor intralogistieke automatisering

Het Britse bedrijf Loadhog richt zich op het ontwerp, de productie, de verkoop en het poolen van meermalig te gebruiken verpakkingsoplossingen. Met de Autotote 64 lanceert de verpakkingsfabrikant een container die speciaal is ontworpen om ingezet te worden bij intralogistieke automatisering. Zo is de bak ontworpen voor gebruik met AMR’s, conveyors, shuttle-opslagsystemen en andere ASRS-technologieën.

Cabka stelt nieuwe BigBag S5 pallet voor

Cabka, aanbieder van herbruikbare transportverpakkingen gemaakt van gerecycled plastic, introduceert met de BigBag S5 pallet een nieuwe ladingdrager die moet voldoen aan de veranderende behoeften van klanten die zich inzetten voor een duurzaam milieu.

MAN automatiseert productielogistiek met robots van Magazino

Vrachtwagenconstructeur MAN gaat in zijn vestiging in Neurenberg een vloot van 12 SOTO-robots inzetten om de logistiek van kleine goederen volledig te automatiseren. De SOTO-robot is afkomstig van het Duitse roboticabedrijf Magazino, een dochteronderneming van Jungheinrich.

TVH wordt geautoriseerde hersteldienst voor Bosch Rexroth HMI-producten

TVH, internationaal leverancier van onderdelen, is aangesteld als geautoriseerde hersteldienst voor HMI-producten van Bosch Rexroth, gespecialiseerd in aandrijf- en besturingstechnologie en -componenten.

Schrijf nog snel gratis in voor Supply Chain Innovations

De dag van Supply Chain Innovations, donderdag 14 maart 2024, nadert met rasse schreden. Ongetwijfeld wilt u net als honderden andere collega’s uw opwachting maken op dit iconische event voor de supply chain professional, dat ook dit jaar in Antwerp Expo plaatsvindt.

Whitepaper: Efficiënt van A naar B

Wat is voor u de beste magazijntruck? Misschien degene die uw goederen het snelst van A naar B brengt. Of degene die het minste energie verbruikt. Of de meest ergonomische. Of de veiligste. Of…

Succes draait om minimaliseren en maximaliseren

Ontdek hoe je jouw magazijnprocessen kunt optimaliseren en de productiviteit kunt verhogen met behulp van AI-gedreven software. Bij Element Logic begrijpen we dat succes draait om minimaliseren en maximaliseren. Door de bezorgtijd, repetitieve taken en operationele kosten te minimaliseren, streven we naar het maximaliseren van jouw succes.

Van Berlo verschuift focus naar R&D

Van Berlo staat in de markt bekend als ontwikkelaar en producent van grootschalige logistieke betonvloeren. Het bedrijf, met zijn Greymatter-technologie als paradepaardje, gaat voortaan een nieuwe, datagedreven koers varen met een hoofdrol voor research en development.

Sabarot verdubbelt doorvoercapaciteit van zijn Mecalux AS/RS

Sabarot is een Frans familiebedrijf gespecialiseerd in gedroogde peulvruchten, granen en wilde paddenstoelen. In zijn centrum in Chaspuzac (Frankrijk) produceert, stockeert en distribueert Sabarot goederen voor klanten in meer dan 70 landen. De belangrijkste markten zijn Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, maar het bedrijf exporteert zijn producten ook naar landen als Maleisië, de Verenigde Arabische Emiraten en Singapore. Om de voortdurende groei van zijn activiteiten te ondersteunen, breidt Sabarot uit en verhoogt het zijn logistieke capaciteit met de hulp van Mecalux, aanbieder van magazijntechnologie en logistieke software.

Bruno Jacques gaat ook Yusen Logistics in Duitsland en Zwitserland managen

Vanaf 1 april 2024 wordt Bruno Jacques de nieuwe managing director van Yusen Logistics Duitsland. Hij volgt daarmee Toshikazu (Bob) Shiota op, die na zijn 40-jarige loopbaan bij Yusen Logistics voorzitter van de Raad van Bestuur van Yusen Logistics Duitsland wordt.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.