Febetra en TLV misnoegd over uitbreiding kilometerheffing
Vandaag wordt in de Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken een studie voorgesteld over de kilometerheffing. Die studie, die werd uitgevoerd door het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, toont aan dat vrachtwagens het betolde hoofdwegennet niet ontwijken om gebruik te maken van het niet-betolde onderliggende wegennet, aldus Febetra.
De studie wijst op een aantal lokale stijgingen van het vrachtverkeer, maar die kunnen diverse redenen hebben, bijvoorbeeld wegenwerken in de buurt, een nieuw bedrijf, enzovoort. Op enkele gewestwegen (N35, N43, N42, N14 en N73) zou er echter wel sprake zijn van significant ontwijkingsgedrag en zal de Vlaamse regering naar alle waarschijnlijkheid beslissen die gewestwegen betalend te maken.
Volgens Febetra (Koninklijke Federatie van Belgische Transporteurs & Logistieke Dienstverleners) zou de absolute prioriteit van de Vlaamse regering moeten zijn dat ze van de kilometerheffing een echt mobiliteitsturend instrument maakt, en niet het betolde wegennet enkel en alleen voor vrachtwagens uitbreiden. De federatie noemt de kilometerheffing in zijn huidige vorm ook geen slimme kilometerheffing aangezien ze geen enkele impact op de congestie heeft. “De gemiddelde snelheid van vrachtwagens blijft omwille van de stijgende filezwaarte dalen. De combinatie van rij- en rusttijden en toenemende congestie heeft als gevolg dat er meer vrachtwagens moeten worden ingezet om eenzelfde volume goederen binnen dezelfde tijdspanne te vervoeren”, aldus nog Febetra.
Febetra vraagt dan ook met aandrang dat er snel werk wordt gemaakt van een kilometerheffing voor alle weggebruikers en dat de inkomsten uit die uitbreiding van het wegennet onderhevig aan de kilometerheffing integraal worden gebruikt om de congestie op onze wegen en het gebrek aan (veilige) parkings aan te pakken.
Ook TLV (Transport & Logistiek Vlaanderen), de beroepsvereniging van ondernemingen in transport en logistiek, is niet te spreken over de voorgestelde uitbreiding van het netwerk voor kilometerheffing.
Toen de kilometerheffing op 1 april 2016 werd ingevoerd, maakten TLV en de Vlaamse regering afspraken over de mogelijke effecten van sluipverkeer. Zo werd afgesproken dat een uitbreiding van de betolde wegen er enkel kan komen wanneer gedurende een langere periode objectief een toename van vrachtverkeer wordt vastgesteld. Daarnaast moet de toename groter zijn dan verklaarbaar door economische groei of toevallige omstandigheden zoals wegenwerken op bepaalde plaatsen. Ook zouden eventuele uitbreidingen eerst met de sector worden besproken voordat daarover beslissingen worden genomen.
TLV betreurt het dat de beslissing al gevallen lijkt te zijn. De transporteurs zouden worden geconfronteerd met 150 kilometer bijkomende tolwegen. TLV wijst erop dat een aantal van de gewestwegen die binnenkort vermoedelijk betalend zouden worden, zelfs helemaal geen alternatieve wegen zijn voor betolde wegen, en dat er dus van ontduiking of sluipverkeer geen sprake kan zijn.
“Transportondernemers worden geconfronteerd met zeer harde (internationale) concurrentie. Het is dan ook logisch dat ze kiezen voor een route waarbij de combinatie van afstand en tijd het beste resultaat oplevert inzake CO2-uitstoot en mobiliteitsefficiëntie. Elke toevoeging van betalende wegen zal hoe dan ook leiden tot kostenverhogingen bij de transporteurs. Die kunnen niet anders dan die stijging door te rekenen aan hun klanten”, klinkt het.
Ook TLV dringt bij de Vlaamse regering nogmaals aan op de beloofde dialoog en staat erop dat de gemaakte afspraken worden nageleefd. Tot slot herhaalt TLV dat de congestie enkel kan worden opgelost door ook personenwagens een kilometerheffing te doen betalen. “Het zou alvast van politieke moed getuigen mocht de Vlaamse regering de kilometerheffing uitbreiden naar lichtere voertuigen veeleer dan de vrachtwagens opnieuw te viseren”, aldus de beroepsvereniging.