Excel om je voorraden te beheren: een goed idee?

(Advertorial)Degelijk voorraadbeheer blijft voor veel kmo’s een grote uitdaging. Je voorraden up-to-date houden en voorspellen vraagt heel wat denk- en rekenwerk. In dat geval kan Microsoft Excel een betrouwbare partner in crime zijn. Maar wat als je kmo zoveel producten in voorraad heeft dat het ook in Excel moeilijk wordt om alles bij te houden? Dan heb je als supply chain manager baat bij een gespecialiseerde software. Olivier Corluy, supply chain specialist en managing director bij Optimact, brengt duidelijkheid over het gebruik van Excel in voorraadbeheer. De voordelen …en meteen ook de nadelen.

Wie dagelijks cijfers en data verwerkt heeft Excel waarschijnlijk als favoriete softwareprogramma op zijn bureaublad staan. Binnen heel wat kmo’s wordt het Microsoft-programma ook gebruikt om de voorraden te beheren. Excel biedt dan ook veel voordelen, maar tegelijkertijd blijft het programma zwaktes vertonen wanneer de workload zodanig hoog wordt dat er een meer secure en efficiënte aanpak nodig is. Supply chain managers die met grote hoeveelheden en een grote variatie aan producten werken, kunnen wel eens overweldigd raken door de simpele maar krachtige tool die Excel is. Elk voordeel heeft zijn nadeel…
 
(te) Flexibel
Het grootste voordeel aan Microsoft Excel is dat het een erg flexibel programma is. The sky is the limit. Excel rekent hiervoor op jouw eigen kennis. De rekentool is als een tabula rasa. Jij kan zelf je ideeën en theorieën uitwerken, die je dan in het programma implementeert. Echter, van zodra je met je voorraadbeheer een next level bereikt, komt er wel heel wat bij kijken. De flexibiliteit van Excel kan ook een valkuil worden. Het blijft een manuele tool waar aanpassingen snel gebeurd zijn. Dus maak je per ongeluk een klein foutje in één enkele cel? Dan kan het zo voorbij zijn zonder dat je je ervan bewust bent. Eén kleine onoplettendheid kan dus grote gevolgen hebben.
 
Oersterk of onoverzichtelijk
Voor een softwareprogramma dat al sinds jaar en dag bestaat, is Microsoft Excel een enorm krachtige tool. Het stelt ons in staat om krachtige formules te implementeren en complexe bewerkingsmethodes uit te voeren. Alleen kan net die kracht ook de achilleshiel vormen voor veel gebruikers. Excel beschikt over duizenden rijen en kolommen en honderden sheets waardoor goed overzicht bewaren cruciaal is. Je wil vermijden dat je bestand onoverzichtelijk wordt wanneer je met enorme voorraden werkt. Een te grote Excel kan al snel voor verwarring zorgen. Uiteindelijk zie je door het bos de bomen niet meer en kan Excel te overweldigend zijn. Met tijdsverlies en inefficiëntie tot gevolg. Om van het gebrek aan een vlotte overdracht nog maar te zwijgen.
 
Vogelvrij of gevangen
Kracht en flexibiliteit staan niet garant voor robuustheid. Op Excel ben je zo vrij als een vogel. Je doet wat je wil. Je gebruikt de formules en methodes die je wil, en je past het programma aan naar jouw voorkeuren. Standaardisatie is er niet, maar blijkt vaak wel broodnodig. Want wat als het misgaat? Een melding die je verwittigt dat er iets fout loopt, kan soms al genoeg zijn om erger te voorkomen. Want werken met correcte data is onmisbaar in het nauwkeurig beheren van voorraden. Wanneer je met een grote hoeveelheid aan data werkt, kan dat een proces van lange adem worden. De eerste keer zal je je vol goede moed van die taak kwijten. De tweede keer wordt dat al iets lastiger. De derde keer vraag je je af waarom je al die gegevens nog moet ingeven en of je niets beters te doen hebt. Excel vraagt veel onderhoud en discipline. En dat vraagt tijd en energie die je graag voor je andere taken overhoudt.
 
Optimalisatie met Optimact
Beheer je enorme voorraden en verschillende artikelen? Dan is een supply chain management tool een betere optie dan Microsoft Excel. Als je maandelijks 10.000 artikelen moet controleren, zinkt de moed je ongetwijfeld in de schoenen. De supply chain management tool van Optimact doet dat werk voor jou. De software duidt potentiële problemen aan en vraagt je om deze te checken. Het resultaat? Je hoeft nog slechts 100 artikelen te controleren in plaats van 10.000.
 
Optimact werkt met gestandaardiseerde en gebruiksvriendelijke schermen. Dat maakt de overdracht tussen verschillende collega’s makkelijker. Bovendien win je aan efficiëntie: de applicatie zet alles voor je klaar waardoor je niet van een lege sheet moet beginnen. En bovendien heb je de mogelijkheid om via excepties te werken. Optimact is gefocust op het optimaliseren van voorraadbeheer. Het team van experts werkt voor verschillende klanten in verschillende situaties en leert nog elke dag bij om de tool steeds te verbeteren. Wanneer je als kmo met de Optimact-software werkt, verloopt voorraadbeheer en forecasting veel overzichtelijker, betrouwbaarder en efficiënter.
 
Kom er meer over te weten via https://optimact.com

Recente nieuwsberichten

Opnieuw commerciële transporten op de Lovaart

Eind september 2024 vond voor het eerst sinds lange tijd niet-toeristisch verkeer plaats op de Lovaart, op het traject tussen Veurne en Oostende. Betonproducent De Brabandere uit Veurne testte er de mogelijkheid om zeezand uit Oostende voor de productie van beton via de binnenvaart te vervoeren. Die testvaarten verliepen via de kanalen Plassendale-Nieuwpoort en Nieuwpoort-Duinkerke tot op de Lovaart en Regionaal Overslagcentrum (ROC) Veurne. De testvaarten zijn het resultaat van een doorgedreven samenwerking tussen POM West-Vlaanderen, De Vlaamse Waterweg nv, Multimodaal.Vlaanderen (VIL), De Brabandere en Barging Solutions.

Heppner neemt Segers Internationaal Transport over

Na de overnames van het Nederlandse HaCas in 2017 en het Belgische DINA in 2021 breidt de bedrijvengroep Heppner zich nu verder uit in de regio met de aankoop van Segers Internationaal Transport, een Nederlands familiebedrijf dat gespecialiseerd is in internationale verkeersstromen tussen Nederland en Spanje.

DB Schenker en Microsoft Cloud Logistics gaan samen voor CO2-neutraal transport

DB Schenker werkt samen met Microsoft Cloud Logistics aan het gebruik van Sustainable Aviation Fuel (SAF) en Sustainable Marine Fuel (SMF). Daarmee willen beide partners hun gezamenlijke ambitie benadrukken om de ecologische voetafdruk van hun transportactiviteiten te verkleinen. De samenwerking omvat ook het bouwen van ‘best-in-class’ warehouses en het inzetten van vrachtwagens op alternatieve energie. Dat betekent volgens beide bedrijven een belangrijke stap in de richting van minder CO2-uitstoot die gepaard gaat met hun logistieke activiteiten (Scope 3) in vergelijking met transport waar gebruik wordt gemaakt van conventionele fossiele brandstoffen.

Inetum-Realdolmen wordt Inetum

De Belgische digitale dienstverlener Inetum-Realdolmen kondigt zijn officiële rebranding aan naar Inetum. Deze strategische stap betekent naar eigen zeggen een belangrijke vooruitgang in de groei van het bedrijf en sluit aan bij de internationale koers van de Inetum Group, een toonaangevende Europese speler in digitale diensten.

Samengestelde AI en supply chain data governance zijn belangrijkste supply chain planning-technologieën volgens Gartner

“Supply chain planning-leiders zijn bezig met het ontwikkelen van transformatie-roadmaps die voorrang geven aan het leveren van geavanceerde beslissingsintelligentie en geautomatiseerde besluitvorming”, zegt Eva Dawkins, director analyst bij Gartner Supply Chain. “Samengestelde AI (ofwel ‘composite AI’), de gecombineerde toepassing van verschillende AI-technieken om de efficiëntie van leren te verbeteren, zal de optimalisering en automatisering van veel planningsactiviteiten stimuleren, terwijl supply chain data governance de basis vormt voor digitale transformatie”, aldus nog Eva Dawkins.

ICT&Logistiek en Logistica Next: dé driedaagse logistieke hotspot!

(Advertorial) Van 5 tot en met 7 november 2024 transformeert de Koninklijke Jaarbeurs tot dé driedaagse hotspot waar de hele logistieke sector bijeenkomt. Daar wil je bij zijn: je ontdekt er oplossingen bij de 300+ exposanten, laat je inspireren door 200 sprekers, leert over de laatste trends en ontwikkelingen, benut de case studies en wisselt ervaringen uit met duizenden professionals.

AgriEuro automatiseert beheer van reserveonderdelen met Dematic

AgriEuro, een leverancier van apparatuur en producten voor de landbouw en tuinonderhoud in Italië, heeft Dematic geselecteerd om een AutoStore-systeem te installeren in zijn nieuwe logistieke centrum in Spoleto (Umbrië). Die faciliteit wordt in de komende maanden gebouwd en breidt de locatie uit waar ook het hoofdkantoor is gevestigd. Het is de bedoeling dat het logistieke centrum zich uitsluitend richt op aftersales-activiteiten, zoals het dagelijkse beheer van reserveonderdelen en andere kleine componenten

Kuehne+Nagel huldigt zijn grootste logistieke hub ooit in

Kuehne+Nagel heeft het nieuwe distributiecentrum van Adidas in Mantova, Noord-Italië, officieel geopend. De logistieke hub, gekenmerkt door doorgedreven digitalisering en duurzaamheid, gaat gepaard met een investering van 350 miljoen euro, de grootste investering van het logistieke bedrijf tot nu toe. Naast groeimogelijkheden biedt de site ook werkgelegenheid voor ruim 700 nieuwe medewerkers met een focus op technische en digitale vaardigheden.

Belgen kopen 40% meer online dan een jaar geleden

Onderzoek van Descartes toont aan dat 38% van de Belgische consumenten meer producten online hebben gekocht ten opzichte van een jaar geleden. Voor het onderzoek bevroeg de aanbieder van SaaS-oplossingen, samen met Sapio Research, voor het derde jaar op rij 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika, waarvan 250 consumenten uit België. De deelnemers werd gevraagd naar hun ervaringen met online aankopen en thuisbezorging in de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

UPTR onderzoekt financiële gezondheid Transport en Logistiek

Naar jaarlijkse traditie heeft UPTR, de belangenvereniging van Belgische vervoerders en logistieke spelers, een studie laten uitvoeren naar de financiële gezondheid van de transportsector, dit jaar geïntegreerd met de sector logistiek.

Daartoe heeft het audit- en financieel adviesbureau BDO de jaarrekeningen (eind juli 2024 ingediend bij de NBB) van Belgische bedrijven met als hoofd-NACE-code de code ‘494 – Goederenvervoer over de weg en verhuisdiensten’, maar ook de (logistieke) codes ‘521 – Opslag en opslagfaciliteiten’ en ‘522 – Aanvullende diensten voor transport’ onder de loep genomen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.