Eurostar optimaliseert personeels- en onderhoudsplanning met Ordina
Eurostar, dat hogesnelheidstreinverbindingen aanbiedt tussen het vasteland en het Verenigd Koninkrijk, doet een beroep op Ordina voor de optimalisering van zijn personeels- en onderhoudsplanning. De oplossing moet enerzijds de uurroosters van de conducteurs, de managers en het controlekamerpersoneel optimaliseren. Anderzijds zal het nieuwe systeem het treinonderhoud over verschillende tijdzones heen structureren.
Door de nieuwe toepassing binnen de bestaande IT-systemen te integreren, zal Eurostar uurroosters en onderhoudsschema’s kunnen opstellen op basis van zijn eigen data. Dat betekent minder manuele data-invoer en minder administratief werk voor de planners. Dankzij de intuïtieve gebruikersinterface zal het effect van bepaalde aanpassingen bovendien beter zichtbaar zijn voor de planners, zodat ze meerdere alternatieven kunnen bekijken voor ze beslissingen nemen. De personeelsroosters worden voor de duidelijkheid weergegeven in de lokale tijdzone. Het rooster vermeldt ook de competenties van elke conducteur, zodat planners vlot een vervanger kunnen aanduiden als een bepaalde conducteur onverwacht afwezig is.
De oplossing omvat ook een app voor communicatie tussen de personeelsleden van Eurostar. Via de app zijn de conducteurs en de treinbemanning meteen op de hoogte van potentiële storingen, zodat ze snel actie kunnen ondernemen om ernstiger situaties te vermijden.
Verder moet de oplossing Eurostar ook helpen om het treinonderhoud in zijn depots in vier Europese landen vlotter te organiseren. De onderhoudsplannen worden geoptimaliseerd over alle tijdzones heen. Ze zijn conform aan complexe regelgevingen omtrent treintypes, tijd en de afgelegde afstand, maar voldoen ook aan alle lokale wettelijke vereisten.