Europese kmo’s willen steeds meer exporteren

Europese kmo’s richten zich steeds meer op export om meer inkomsten te genereren, zo blijkt uit een onderzoek in opdracht van UPS tijdens het tweede en derde kwartaal van 2016. Grote uitzondering vormt het Verenigd Koninkrijk, waar het vertrouwen in de export in de maanden na het Brexit-referendum aanzienlijk is afgenomen.

Het onderzoek ‘UPS European SME Exporting Insights’ omvat de meningen van 12.815 eigenaars en directeurs van kmo’s in acht Europese landen (België, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Polen, Spanje en het Verenigd Koninkrijk). Uit het onderzoek blijkt dat steeds meer eigenaars van bedrijven exporteren en een meer dan gemiddelde groei van hun inkomsten noteren. Volgens het vierde jaarlijkse onderzoek groeien de kmo’s die exporteren sneller dan andere ondernemingen.
Eén duidelijke factor die de resultaten van het onderzoek van 2016 heeft beïnvloed is het Britse referendum van juni om uit de EU te stappen. In het Verenigd Koninkrijk werden antwoorden verzameld voor en na het referendum. Uit de resultaten blijkt dat de kmo’s in het VK vanaf het derde kwartaal heel wat minder vertrouwen hebben in de export. Voor het referendum voorspelde 36% van de kmo’s in het VK een toename van de export, maar na het referendum was dat nog maar 20%.
 
In alle andere onderzochte markten veranderden de verwachtingen net in omgekeerde richting. Het percentage bedrijven dat een toename van de export verwacht, steeg van 26% in het tweede kwartaal naar 33% in het derde kwartaal. Door de toename van de export binnen alle onderzochte markten is de positie van het Verenigd Koninkrijk verschoven. Terwijl het VK vroeger de tweede meest exporterende markt na Duitsland was, komt het nu pas op de zesde plaats.
 
Het aandeel kmo’s dat exporteert, is in het algemeen toegenomen, en sterk in bepaalde gevallen. Die kmo’s uiten positieve vooruitzichten en de meeste bedrijven binnen alle markten verwachten dat de export stabiel blijft of zal toenemen.
 
Voor het eerst kregen niet-exporteurs vragen over hun bereidheid tot exporteren en over hun businessprioriteiten voor de toekomst. Die resultaten werden gecombineerd om een gewogen schaal te creëren die de Export Readiness Index wordt genoemd. Het gaat om een momentopname van de bereidheid van Europese kmo’s om de overgang naar export te maken.
 
 
Op basis van de Index zijn dit de drie belangrijkste punten die bedrijven moeten aanpakken om met export te beginnen: voordeel halen uit e-commerce, leren groeien binnen onbekende markten en marktkennis verwerven. Kmo’s in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Spanje bleken het meest klaar te zijn voor de export.

Recente nieuwsberichten

Ravas combineert wegen en ergonomisch transporteren in Ergo-Truck 2

Met de Ergo-Truck 2 lanceert Ravas een vernieuwde en verbeterde versie van zijn bestaande Ergo Truck. Volgens de producent en leverancier van mobiele weegoplossingen zet de Ergo-Truck 2 een nieuwe standaard in de wereld van mobiele weegsystemen en biedt hij bedrijven een handzame en ergonomische oplossing voor het efficiënt wegen en verplaatsen van goederen.

Op veiligheid mag u niet besparen… of toch?

(Advertorial) Momenteel alleszins wel, want tot 25 juni 2024 ontvangt u aantrekkelijke kortingen op een selectie veiligheidsopties bij aankoop van een nieuwe Linde heftruck.

Smart Vision-technologie maakt logistieke processen efficiënter

Smart Vision technologieën zoals geavanceerde camera’s en slimme brillen kunnen de productiviteit en efficiëntie van de logistieke operaties aantoonbaar verhogen. Ze kunnen ook bij kmo’s een meerwaarde betekenen bij de verdere digitalisering van manuele processen. Bovendien hebben ze een snelle ROI. Dat blijkt uit de resultaten van het project ‘Smart Vision’ van VIL.

Kellanova opent grootste logistieke site voor Europa in Mechelen

Kellanova, voorheen gekend als Kellogg’s, heeft in Mechelen een nagelnieuw magazijn van 65.000m² geopend. Deze Europese hub centraliseert de opslag- en copackingactiviteiten van vijf sites. Niet alleen is dit de belangrijkste Europese site van de voedingsproducent, het magazijn blinkt ook uit op het vlak van efficiëntie en duurzaamheid. Deze strategische uitbreiding bevindt zich net naast de bestaande fabriek van Pringles, die 650 medewerkers tewerkstelt en jaarlijks 104.000 ton aardappelchips maakt.

H.Essers neemt het Franse transportbedrijf TFMO over

Logistiek dienstverlener H.Essers heeft het Frans transportbedrijf TFMO (Transports Frigorifiques des Monts d’Or) overgenomen. TFMO, gevestigd in Lissieu, in de buurt van Lyon, is gespecialiseerd in temperatuurgecontroleerde transporten voor healthcare en voeding.

Postgraduaat Smart Logistics – nieuwe editie start 27 september 2024

(Advertorial) Het Postgraduaat Smart Logistics geeft je multidisciplinair inzicht in diverse aspecten van smart logistics zoals supply chain management, multimodaal transport en nieuwe technologieën. We laten je kennismaken met de nieuwste technologische omwentelingen en hebben aandacht voor zowel theorie als praktijk.

Datalogic stelt Magellan 900i scanner voor

Datalogic lanceert de nieuwe Magellan 900i scanner, een aanpasbaar instapmodel op basis van imaging dat de GPS44XX-serie zal vervangen. De Magellan 900i moet zorgen voor hoge prestaties bij het lezen van 1D- en 2D- barcodes, vooral bij weergave op smartphone-schermen. Door zijn aanpassingsvermogen is het toestel inzetbaar bij verschillende toepassingen, waaronder bemande kassa’s, zelfscankassa’s en kiosken die getrouwheids- en betaalopties verwerken.

Collect&Go verzamelt bestellingen met zelfrijdende voertuigen

Collect&Go, de online boodschappendienst van Colruyt Group, heeft zijn distributiecentrum in Londerzeel uitgerust met slimme autonome voertuigen. Daarmee wil Collect&Go de efficiëntie in de versafdeling van het distributiecentrum verhogen. Momenteel rijden er 22 ‘self driving vehicles’ (SDV’s) in het DC rond, waardoor het rondhalen van verse producten 20% sneller verloopt.

Mediq optimaliseert order fulfilment met ZetesMedea Voice

Het Europese zorgaanbieder Mediq heeft in zijn magazijn in Denemarken de ZetesMedea magazijnoplossing met de nieuwste voice technologie geïmplementeerd. Dankzij de implementatie kan Mediq de orderpickprocessen aanzienlijk optimaliseren en tegelijkertijd een snellere orderverwerking voor klanten en een vlottere onboarding van nieuwe medewerkers realiseren.

Volvo komt met trucks met waterstofverbrandingsmotor

Volvo Trucks ontwikkelt vrachtwagens met waterstofverbrandingsmotoren, ook bekend als ‘H2 ICE’ (Hydrogen Internal Combustion Engine). Vrachtwagens die op waterstof (H2) rijden, zullen vooral geschikt zijn voor langere afstanden en kunnen een oplossing zijn wanneer de inzet van elektrische trucks niet haalbaar is, bijvoorbeeld voor regio’s met een beperkte laadinfrastructuur of wanneer er weinig tijd is om de accu’s op te laden. De eerste klantentests zullen in 2026 plaatsvinden, als voorbereiding op de daaropvolgende serieproductie. Tegen het eind van dit decennium zullen de waterstoftrucks commercieel beschikbaar zijn.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.