Europese havens zijn gebaat bij digitale transformatie

Volgens een bericht van Panasonic, leverancier van o.a. robuuste Toughbook-notebooks, tablets en handhelds voor field workers, is er dringend nood aan digitale transformatie in de Europese havens. Het bedrijf verwijst daarbij naar een recente oproep van de Wereldbank en de International Association of Ports and Harbors (IAPH). Die organisaties willen de Europese havens aansporen om hun digitale transformatie te versnellen om mogelijke bedreigingen voor de maritieme goederenvoorzieningsketen tegen te gaan. Panasonic toont met enkele praktijkvoorbeelden aan dat technologische veranderingen voor een groeiende efficiëntieslag in de Europese havens kunnen zorgen. Winst door digitalisering van de Europese havens wordt volgens de hardwareleverancier dan ook steeds duidelijker.

Met meer dan 90% van de wereldwijde goederenhandel die door havens wordt afgehandeld, kan een versnelde acceptatie van digitale technologieën helpen om potentiële bedreigingen voor de wereldwijde supply chain – zoals snel stijgende kosten – te bestrijden. Volgens Panasonic zegt het rapport van de Wereldbank dat er “een dringende noodzaak is om het tempo van de digitalisering te versnellen, zodat havens elektronische handel en gegevensuitwisseling kunnen aanbieden.” Dat wordt ondersteund door het rapport van de IAPH, waarin staat: “Het delen van haven- en ligplaatsgegevens voor just-in-time operaties van schepen met leveranciers, logistiek dienstverleners, vrachtafhandeling en inklaring zal energie besparen, de veiligheid verbeteren en kosten en emissies verlagen.”
 
De IAPH vertegenwoordigt meer dan 160 havens en 120 havengerelateerde bedrijven in 87 landen. In haar verslag Accelerating Digitalisation erkent de organisatie de behoefte aan “opkomende technologieën (zoals artificiële intelligentie, geavanceerde analyses, IoT, automatisering en autonome systemen) om haven- en maritieme medewerkers in staat te stellen op de veiligste manier te werken en onder alle mogelijke omstandigheden te communiceren.”
 
Volgens Panasonic is een van de belangrijkste stappen om dat doel te bereiken, medewerkers uit te rusten met de juiste mobiele computertechnologie om te profiteren van informatiedigitalisering. Als mogelijke toepassingen binnen de directe havenomgeving noemt de leverancier: verkeers- en vrachtcontrole, vrachtinspectie en -tracering, documentatie en communicatie met de haven. Daarnaast zouden werkzaamheden op de kade gebaat zijn bij geschikte mobiele handhelds bij los- en laadwerkzaamheden, het integreren van IT-oplossingen bij het verplaatsen van containers en/of toezicht op werkzaamheden op de grond.
 
Sommige grote Europese havens zijn al goed op weg met hun digitale transformatie en de voordelen worden dan snel zichtbaar, meent Panasonic. Als voorbeeld noemt de leverancier het Italiaanse vrachtlogistiekcentrum Interporto Padova, dat werkt met mobiele Toughbook tablets van Panasonic om bijvoorbeeld werkzaamheden in real time te monitoren en te beheren en medewerkers op de grond te helpen bij het bedienen van machines.
Een andere wereldwijde operator, DP World in Southampton in het Verenigd Koninkrijk, gebruikt ook de notebooks en robuuste tablets van Panasonic om zijn productiviteit en klantenservice te verbeteren. DP World bouwde zijn eigen softwareprogramma’s om operators die zeecontainers laden en lossen te voorzien van live gegevens en hen de autonomie te bieden om ter plaatse beslissingen te nemen. Zo verbeterde de productiviteit en gingen de kosten omlaag.
Foto: Panasonic / DP World Southampton 

Recente nieuwsberichten

Bijna 75% van consumptiegoederen- en retailsector wendt zich tot regionale leveranciers bij ontwrichting

Bedrijven actief in de sector van consumptiegoederen en retail (CPR) diversifiëren en richten hun supply chain-netwerken lokaal in om het hoofd te kunnen bieden aan de ‘last-mile delivery’-uitdagingen, de verwachtingen op het gebied van ‘quick commerce’ en om voorraaduitval tijdens de drukke eindejaarsperiode te voorkomen. Bijna 8 op de 10 (79%) CPR-bedrijven diversifiëren tegenwoordig hun leveranciersbestand, waarbij 71% actief investeert in regionalisering en lokalisering. Ruim 4 op 5 (83%) van de organisaties investeert bijvoorbeeld actief in ‘friendshoring’, een groeiende handelspraktijk waarbij supply chain-netwerken zich richten op landen die als politieke en economische bondgenoten worden beschouwd, om de blootstelling aan risico’s verder te beperken. Dat blijkt uit het meest recente rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Illuminating the path: Building resilient and efficient supply chains in the consumer products and retail industry’, waarin wordt onderzocht hoe CPR-organisaties hun supply chain-strategie transformeren om veerkracht, efficiëntie en duurzaamheid in hun bedrijf in te bouwen.

Ongeëvenaard fulfilmentcentrum voor Decathlon (Frankrijk)

(Advertorial) De toonaangevende Franse sportartikelenspecialist Decathlon automatiseerde zijn intralogistiek met FlashPick van TGW. Het logistieke centrum in Rouvignies (Noord-Frankrijk) is de high-performance ruggengraat van de gehele supply chain van Decathlon. Van daaruit worden de producten verzonden naar 25 regionale opslagcentra. Het intralogistieke centrum verhoogt de efficiëntie en flexibiliteit en legt de basis voor een aanzienlijke verlaging van de logistieke kosten dankzijn de lage Totale Cost of Ownership (TCO).

Verzeker uzelf van een ononderbroken productiviteit

(Advertorial) Naadloze processen, een ononderbroken goederenstroom & tevreden, efficiënte heftruckchauffeurs: welke magazijnverantwoordelijke droomt daar nu niet van? Om deze droom werkelijkheid te laten worden, moet aan bepaalde criteria worden voldaan. Hieronder leest u waarom u bij Motrac en Linde aan het juiste adres bent voor de 3 belangrijkste ervan.

Supply Chain Portal

(Advertorial) Maakt logistieke ketenprocessen efficiënter.

Inbound controltower – Slotbooking – DC capaciteits planning - Outbound controltower

Action, Bol.com, Carrefour, Colruyt, Jumbo supermarkten, Zeeman

Join Decathlon, Colruyt and many more to learn how to improve your Supply Chain

(Advertorial) Meet with Supply Chain experts and retail experts to learn how to optimize processes at the Board Beyond Event on November 21st at the Louwman Museum in The Hague.

Dematic voltooit automatiseringsproject voor Duitse Bünting Group

De Duitse levensmiddelenketen Bünting SCM/Logistik GmbH levert aan ongeveer 200 eigen winkels en zowat 200 onafhankelijke supermarkteigenaren. Het nieuwe logistieke centrum in Nortmoor, Nedersaksen, verzorgt ook de bestellingen van e-commerce klanten via de online supermarktportalen. Toen de onderneming zich realiseerde dat ze een groeiende selectie artikelen in discount superstores moest aanbieden, ging ze op zoek naar een efficiënte oplossing om de processen te verbeteren. De keuze viel op Dematic. De aanbieder van geautomatiseerde oplossingen voor klanten in productie, opslag en distributie, voorzag het magazijn in Nortmoor van een automatiseringsproject met innovatieve magazijntechnologie.

Olivier Billiau nieuwe CEO van Simac Phi Data

Simac Phi Data heeft Olivier Billiau (foto) aangesteld als nieuwe CEO. Eerder werd de functie van CEO ingevuld door Guy Couder, die na 37 jaar afscheid neemt van het bedrijf. Wel blijft hij nog enkele maanden als extern adviseur bij Simac Phi Data betrokken.

Generix Group en DDS Logistics leveren samen supply chain 360°-aanbod

Generix Group, aanbieder van collaboratieve supply chain oplossingen in de vorm van SaaS, heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten met DDS Logistics, een SaaS-leverancier van oplossingen voor supply chain digitalisering en transportoptimalisering. Met het partnership willen beide partijen gezamenlijk een end-to-end aanbod bieden met een 360°-visie op de supply chain van hun klanten.

Optimact levert nu ook gedetailleerde customer forecasting

(Advertorial) Verschillende afdelingen binnen een onderneming hebben ook vaak een verschillend beeld nodig van hun markt. De marketingafdeling heeft bijvoorbeeld voorspellingen nodig op productniveau. Voor de budgettering zijn er dan weer forecasts nodig voor iedere productgroep. De logistiek wil misschien een beeld per regio en product. En het customer relations-team wil mogelijk nog dieper gaan, en voorspellingen maken per klant. Problemen met klantvoorspellingen vertonen zich vaak omdat er te weinig kan worden gesegmenteerd, en die segmenten dus niet diep genoeg gaan om heel gerichte forecasts te maken.

Movu Robotics lanceert een pakkende innovatie om geautomatiseerde order picking te transformeren

(Advertorial) Movu eligo is ontwikkeld om de kloof tussen handmatig en volledig automatisch orderverzamelen te dichten en biedt magazijnoperators hierbij een enorme stap vooruit.
Het biedt ook een oplossing voor het tekort aan arbeidskrachten, met een robot die buiten de reguliere werktijden kan werken tegen lagere kosten, maar met een hogere verzamelingsnauwkeurigheid en -kwaliteit.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.