Europese havens zijn gebaat bij digitale transformatie

Volgens een bericht van Panasonic, leverancier van o.a. robuuste Toughbook-notebooks, tablets en handhelds voor field workers, is er dringend nood aan digitale transformatie in de Europese havens. Het bedrijf verwijst daarbij naar een recente oproep van de Wereldbank en de International Association of Ports and Harbors (IAPH). Die organisaties willen de Europese havens aansporen om hun digitale transformatie te versnellen om mogelijke bedreigingen voor de maritieme goederenvoorzieningsketen tegen te gaan. Panasonic toont met enkele praktijkvoorbeelden aan dat technologische veranderingen voor een groeiende efficiëntieslag in de Europese havens kunnen zorgen. Winst door digitalisering van de Europese havens wordt volgens de hardwareleverancier dan ook steeds duidelijker.

Met meer dan 90% van de wereldwijde goederenhandel die door havens wordt afgehandeld, kan een versnelde acceptatie van digitale technologieën helpen om potentiële bedreigingen voor de wereldwijde supply chain – zoals snel stijgende kosten – te bestrijden. Volgens Panasonic zegt het rapport van de Wereldbank dat er “een dringende noodzaak is om het tempo van de digitalisering te versnellen, zodat havens elektronische handel en gegevensuitwisseling kunnen aanbieden.” Dat wordt ondersteund door het rapport van de IAPH, waarin staat: “Het delen van haven- en ligplaatsgegevens voor just-in-time operaties van schepen met leveranciers, logistiek dienstverleners, vrachtafhandeling en inklaring zal energie besparen, de veiligheid verbeteren en kosten en emissies verlagen.”
 
De IAPH vertegenwoordigt meer dan 160 havens en 120 havengerelateerde bedrijven in 87 landen. In haar verslag Accelerating Digitalisation erkent de organisatie de behoefte aan “opkomende technologieën (zoals artificiële intelligentie, geavanceerde analyses, IoT, automatisering en autonome systemen) om haven- en maritieme medewerkers in staat te stellen op de veiligste manier te werken en onder alle mogelijke omstandigheden te communiceren.”
 
Volgens Panasonic is een van de belangrijkste stappen om dat doel te bereiken, medewerkers uit te rusten met de juiste mobiele computertechnologie om te profiteren van informatiedigitalisering. Als mogelijke toepassingen binnen de directe havenomgeving noemt de leverancier: verkeers- en vrachtcontrole, vrachtinspectie en -tracering, documentatie en communicatie met de haven. Daarnaast zouden werkzaamheden op de kade gebaat zijn bij geschikte mobiele handhelds bij los- en laadwerkzaamheden, het integreren van IT-oplossingen bij het verplaatsen van containers en/of toezicht op werkzaamheden op de grond.
 
Sommige grote Europese havens zijn al goed op weg met hun digitale transformatie en de voordelen worden dan snel zichtbaar, meent Panasonic. Als voorbeeld noemt de leverancier het Italiaanse vrachtlogistiekcentrum Interporto Padova, dat werkt met mobiele Toughbook tablets van Panasonic om bijvoorbeeld werkzaamheden in real time te monitoren en te beheren en medewerkers op de grond te helpen bij het bedienen van machines.
Een andere wereldwijde operator, DP World in Southampton in het Verenigd Koninkrijk, gebruikt ook de notebooks en robuuste tablets van Panasonic om zijn productiviteit en klantenservice te verbeteren. DP World bouwde zijn eigen softwareprogramma’s om operators die zeecontainers laden en lossen te voorzien van live gegevens en hen de autonomie te bieden om ter plaatse beslissingen te nemen. Zo verbeterde de productiviteit en gingen de kosten omlaag.
Foto: Panasonic / DP World Southampton 

Recente nieuwsberichten

Precisie voor soepele systeemprestaties

In het logistieke proces is het een absolute vereiste dat bij het automatische transport van bakken geen pasonnauwkeurigheden voorkomen.

De rol van de mens in de toenemende digitalisering

Er is vandaag veel discussie over het effect van digitalisering op de bedrijfsprocessen en de plaats van de mens. Dat onderwerp stond ook centraal tijdens de 5e Mercateo Executive Summit, die vorige week in Berlijn plaatsvond. Wetenschappers, politici, consultants en bedrijfsleiders waren het er met elkaar over eens dat de digitale toekomst de mens op een nieuwe manier in het middelpunt van waardecreatie zal plaatsen.

Technische Unie doet opnieuw een beroep op Witron

Technische Unie is een van de belangrijkste groothandels voor elektrische, sanitaire en mechanische installatiematerialen in Nederland. Vanuit zijn distributiecentrum in Alphen verzendt Technische Unie alle producten met een klein volume – minstens 80% van zijn productaanbod – naar klanten in het hele land.

Bouw Nieuwe Sluis Terneuzen gestart

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts en de Nederlandse minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen hebben de eerste officiële spadesteek gegeven voor de bouw van een van de grootste sluizen van de wereld, de Nieuwe Sluis Terneuzen.

Werkgeversorganisaties: “regering nekt vergroening bedrijfsvoertuigen en innovatie”

De Belgische werkgeversorganisaties UPTR, Febetra, Transport & Logistiek Vlaanderen, GTL-Taxi, Unizo, Traxio, FBAA en UCM laten gezamenlijk weten dat ze niet te spreken zijn over de recente beslissing van de federale regering tot een nieuwe belasting bij de verkoop van bedrijfsvoertuigen.

UPS investeert 130 miljoen in Nederland

UPS heeft officieel de eerste steen gelegd voor de bouw van een nieuw sorteer- en distributiecentrum voor pakketten in de regio Eindhoven. Het gebouw, ter waarde van 130 miljoen euro, is naast het distributiecentrum voor de regio Eindhoven ook een doorvoercentrum dat moet zorgen voor een snelle en betrouwbare goederenstroom naar de rest van Nederland, maar ook naar België en Duitsland.

Jungheinrich introduceert robuuste elektrische trekker EZS 7280

Zijn trekkracht van maximaal 28 ton maakt de EZS 7280 in het bijzonder geschikt voor buitengebruik op luchthavens of op terreinen van industriële ondernemingen. Ook is de trekker specifiek ontworpen om met zware lasten op hellingen te rijden.

TGW brengt geautomatiseerd order fulfilmentsysteem voor vries- en koelmagazijnen

TGW Logistics Group introduceert een geautomatiseerd order fulfilmentsysteem dat geschikt is voor vriestemperaturen en gebaseerd is op standaardproducten en -componenten. De ‘all-wheel drive’ Stingray Shuttle kan worden geïnstalleerd en gebruikt bij temperaturen van +40 tot -30 graden Celsius.

Montea realiseert nieuwe projecten op drie luchthavens

Als gevolg van het stijgende belang van luchtvracht en de vraag naar efficiënte vastgoedoplossingen heeft Montea drie nieuwe projecten opgestart, samen goed voor zo’n 27.000m². Het gaat om Flexport City in Luik (BE), Schiphol Logistics Park op Schiphol (NL) en Roissy Charles de Gaulle (FR).

DB Schenker investeert 22 miljoen in logistiek centrum in Madrid

DB Schenker heeft zijn grootste logistiek centrum in Spanje geopend op een perceel van 60.000m². Het centrum, gelegen in het Vicálvaro-district in Madrid, wordt de thuisbasis van zowel het binnenlandse en internationale vervoer over land en projectactiviteiten, als de lucht- en zeevracht.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.