Europese havens zijn gebaat bij digitale transformatie

Volgens een bericht van Panasonic, leverancier van o.a. robuuste Toughbook-notebooks, tablets en handhelds voor field workers, is er dringend nood aan digitale transformatie in de Europese havens. Het bedrijf verwijst daarbij naar een recente oproep van de Wereldbank en de International Association of Ports and Harbors (IAPH). Die organisaties willen de Europese havens aansporen om hun digitale transformatie te versnellen om mogelijke bedreigingen voor de maritieme goederenvoorzieningsketen tegen te gaan. Panasonic toont met enkele praktijkvoorbeelden aan dat technologische veranderingen voor een groeiende efficiëntieslag in de Europese havens kunnen zorgen. Winst door digitalisering van de Europese havens wordt volgens de hardwareleverancier dan ook steeds duidelijker.

Met meer dan 90% van de wereldwijde goederenhandel die door havens wordt afgehandeld, kan een versnelde acceptatie van digitale technologieën helpen om potentiële bedreigingen voor de wereldwijde supply chain – zoals snel stijgende kosten – te bestrijden. Volgens Panasonic zegt het rapport van de Wereldbank dat er “een dringende noodzaak is om het tempo van de digitalisering te versnellen, zodat havens elektronische handel en gegevensuitwisseling kunnen aanbieden.” Dat wordt ondersteund door het rapport van de IAPH, waarin staat: “Het delen van haven- en ligplaatsgegevens voor just-in-time operaties van schepen met leveranciers, logistiek dienstverleners, vrachtafhandeling en inklaring zal energie besparen, de veiligheid verbeteren en kosten en emissies verlagen.”
 
De IAPH vertegenwoordigt meer dan 160 havens en 120 havengerelateerde bedrijven in 87 landen. In haar verslag Accelerating Digitalisation erkent de organisatie de behoefte aan “opkomende technologieën (zoals artificiële intelligentie, geavanceerde analyses, IoT, automatisering en autonome systemen) om haven- en maritieme medewerkers in staat te stellen op de veiligste manier te werken en onder alle mogelijke omstandigheden te communiceren.”
 
Volgens Panasonic is een van de belangrijkste stappen om dat doel te bereiken, medewerkers uit te rusten met de juiste mobiele computertechnologie om te profiteren van informatiedigitalisering. Als mogelijke toepassingen binnen de directe havenomgeving noemt de leverancier: verkeers- en vrachtcontrole, vrachtinspectie en -tracering, documentatie en communicatie met de haven. Daarnaast zouden werkzaamheden op de kade gebaat zijn bij geschikte mobiele handhelds bij los- en laadwerkzaamheden, het integreren van IT-oplossingen bij het verplaatsen van containers en/of toezicht op werkzaamheden op de grond.
 
Sommige grote Europese havens zijn al goed op weg met hun digitale transformatie en de voordelen worden dan snel zichtbaar, meent Panasonic. Als voorbeeld noemt de leverancier het Italiaanse vrachtlogistiekcentrum Interporto Padova, dat werkt met mobiele Toughbook tablets van Panasonic om bijvoorbeeld werkzaamheden in real time te monitoren en te beheren en medewerkers op de grond te helpen bij het bedienen van machines.
Een andere wereldwijde operator, DP World in Southampton in het Verenigd Koninkrijk, gebruikt ook de notebooks en robuuste tablets van Panasonic om zijn productiviteit en klantenservice te verbeteren. DP World bouwde zijn eigen softwareprogramma’s om operators die zeecontainers laden en lossen te voorzien van live gegevens en hen de autonomie te bieden om ter plaatse beslissingen te nemen. Zo verbeterde de productiviteit en gingen de kosten omlaag.
Foto: Panasonic / DP World Southampton 

Recente nieuwsberichten

ÖBB Rail Cargo Group zet eerste vrachtconnectie op tussen Xi'an en Boedapest

Vorige week is de allereerste testtrein vanuit het Chinese Xi’an gearriveerd op de Rail Cargo Terminal BILK via het overslagstation Záhony-Eperjeske. Op die manier werd een nieuwe mijlpaal gerealiseerd binnen de Euraziatische containertrafiek.

Brico Privé reorganiseert logistieke keten met Neopost Shipping en Boa Concept

Het Franse Brico Privé is gespecialiseerd in de online flashsale van onder andere doe-het-zelf- en tuinartikelen. Eind vorig jaar kondigde de organisatie aan te zullen verhuizen naar een magazijn van 8.500m², wat dubbel zo groot is als het vorige magazijn in Toulouse.

Coolblue start eigen bezorgservice per fiets in Brussel, Zaventem en Vilvoorde

Voortaan brengt Coolblue pakjes met de fiets rond in Brussel, Zaventem en Vilvoorde. Zo is Coolblue het eerste grote e-commercebedrijf in Europa dat ervoor kiest om kleine pakjes zelf met de fiets te leveren. Het e-commercebedrijf deed dit al in Antwerpen en Gent.

Jungheinrich versterkt focus op digitale oplossingen

Met een aantal nieuwe, intelligente intralogistieke oplossingen wil Jungheinrich bedrijven toelaten processen nog meer te digitaliseren, wat de rentabiliteit ten goede moet komen. Voortaan wordt daarom elke truck van Jungheinrich geleverd met een ingebouwde telematicabox.

Kuehne + Nagel biedt gegarandeerde leadtimes voor containers met KN Pledge

Met KN Pledge introduceert Kuehne + Nagel een online serviceoplossing voor zeevracht met gegarandeerde leadtimes voor volle containertransporten. De service vormt een uitbreiding op de online quoterings-, boekings- en traceringsdiensten van Kuehne + Nagel.

Papierwaren Pichon selecteert Savoye voor realisatie van sterk geautomatiseerde site

De distributeur van schoolartikelen is al klant van Savoye sinds de jaren 90. Na een grondige studie koos Papierwaren Pichon opnieuw voor dezelfde ontwerper en integrator van logistieke oplossingen om zijn site in het Franse Veauche te moderniseren.

SupplyStack haalt € 5 miljoen op om expansie in Europa voort te zetten

SupplyStack kondigt aan dat het zijn serie A-financieringsronde van € 5 miljoen, aangevoerd door Participatiemaatschappij Vlaanderen, Mainport Innovation Fund en bestaande investeerder Fortino Capital heeft voltooid. SupplyStack lanceerde zijn software in 2013 met als doel B2B-organisaties te helpen met het verkrijgen van supply chains die predictief, datagestuurd, diepgaand geautomatiseerd en continu optimaliserend zijn, zowel op vlak van inkomsten als met betrekking tot de milieu-impact.

Alain Beerens wordt Managing Director bij Groenewout

Op 1 april 2019 nam Alain Beerens de rol van managing director over van Mari van Kuijk. Hij werkt sinds 2000 bij Groenewout, en werd in 2003 lid van het Management Team. Hij geeft momenteel leiding aan de supply chain practice en wordt daarnaast als managing director verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding en de strategische positionering van Groenewout.

Motrac Handling & Cleaning biedt Linde magazijntrucks en merchandising online aan

Om haar bereikbaarheid te verhogen en in te spelen op de uitdagingen van e-commerce, is Motrac Handling & Cleaning op 8 april live gegaan met een eigen webshop. Naast de verhoogde gebruiksvriendelijkheid wordt ook de aankoopsnelheid een belangrijke troef, want de klant kan nu met enkele eenvoudige muisklikken een bestelling plaatsen zonder een offerte aan te vragen.

Strategische investering in lithium-ion technologie door Jungheinrich

Jungheinrich AG en Triathlon Holding GmbH richtten een joint venture op onder de naam “JT ENERGY Systems GmbH”, voor de productie en recyclage van lithium-ion batterijsystemen. De oprichting moet wel nog worden goedgekeurd door de bevoegde mededingingsautoriteiten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.