Europa Worldwide Group luidt nieuw tijdperk in voor transport tussen België en het VK

Logistiek bedrijf Europa Worldwide Group geeft zijn activiteiten in Oostende een boost met de uitbreiding van zijn diensten en de omdoping van Continental Cargo Carriers tot Europa Road.

Europa Worldwide Group bestaat uit drie divisies: Road, Air & Sea en Warehouse. Europa Road voorziet als vervoersbedrijf al meer dan 100 jaar in groupagetransport, complete ladingen en deelladingen en heeft naar eigen zeggen de nodige douane-expertise in huis om er voor te zorgen dat de goederen probleemloos van het ene naar het andere land kunnen worden vervoerd. Europa is gespecialiseerd in het transport van goederen tussen België en het VK en heeft fors geïnvesteerd in zijn volledig traceerbare vloot van 300 trailers die 22.000 keer per jaar het Kanaal oversteken. Het bedrijf streeft ernaar de goederenstroom tussen België en het VK te optimaliseren in het tijdperk na de Brexit. De dienstverlening, ondersteund door o.a. zijn DDP-product (Delivered Duty Paid), moet volgens het bedrijf het begin vormen van een nieuw tijdperk voor transport tussen België en het VK.
 
Europa Road heeft vestigingen over het hele continent om in het tijdperk na de Brexit de goederenstroom tussen Europa en het VK te optimaliseren. In België is het bedrijf aanwezig sinds 2018, toen het Continental Cargo Carriers overnam: een Belgisch bedrijf met ervaring met onbegeleide transporten naar het VK. Op 1 september 2022 is Continental Cargo Carriers omgedoopt tot Europa Road.
 
Om de uitgebreide diensten van Europa te ondersteunen, werd het post-Brexit DDP-product van Europa begin 2021, na een investering van 5,8 miljoen,  geïntroduceerd als reactie op het vertrek van het VK uit de EU. Dat DDP-product is een gespecialiseerde oplossing die ervoor moet zorgen dat de levering van goederen aan het VK net zo probleemloos verloopt als voor de Brexit. In tegenstelling tot traditioneel DAP-transport regelt het DDP-product de douaneformaliteiten zonder de koper erbij te betrekken. Daardoor lopen de goederen geen vertraging op door extra papierwerk en krijgen klanten uit het VK niet te maken met onverwachte aanvullende kosten.
 
Met de uitgebreide dienstverlening zal Europa dagelijks goederen vanuit heel België in één enkele logistieke hub bij elkaar brengen. Van daaruit verscheept de vloot van begeleide trailers die goederen naar de Europa’s groupagehub in Dartford, Kent, die op zijn beurt weer verbonden is met alle 16 distributieplatformen van Europa in het VK.

Foto: Europa Road

Recente nieuwsberichten

Spaanse supermarktketen Ahorramas automatiseert met Dematic

Leverancier van intralogistieke oplossingen Dematic heeft het magazijn van de Spaanse supermarktketen Ahorramas in Velilla de San Antonio (regio Madrid) geautomatiseerd. Dematic installeerde er een gebruiksklare oplossing, bestaande uit een automatisch hoogbouwmagazijn van zes verdiepingen en een elektrische draagrail voor het continu en automatisch transporteren van de pallets in het magazijn.

GLS biedt portaal voor internationale retourzendingen

Kleine en grote webwinkels en hun klanten kunnen voortaan een beroep doen op een nieuwe oplossing van GLS voor de retourzending van pakketten. De retouroplossing, voor zowel nationale als internationale retourzendingen binnen Europa, is flexibel te configureren is – zelfs in het eigen webshop-design van de onlineshop – en kan vlot in bestaande processen worden geïntegreerd.

Crown introduceert V-Force lithium-ion-technologie

Onder de merknaam V-Force lanceert intralogistieke onderneming Crown zijn eigen oplossingen voor klanten die de prestatie van hun heftrucks willen verhogen door lithium-ion-technologie te gebruiken. De V-Force-energieopslagsystemen omvatten lithium-ion-batterijen en opladers en zijn verkrijgbaar voor alle vorkheftrucks van Crown.

Sick zet technologie in om social distancing te garanderen

Met de nieuwe PeopleCounter en DistanceGuard SensorApps wil Sick de verspreiding van het COVID-19-virus helpen te vertragen. De combinatie met 2D- en 3D-LiDAR-sensoren moet ervoor zorgen dat mensen de aanbevolen minimumafstand in openbare en vooraf gedefinieerde ruimtes gemakkelijk kunnen aanhouden.

Nieuwe cobot van Fanuc staat ook zijn mannetje in productieomgevingen

Na de introductie in Tokio eind 2019 brengt Fanuc zijn lichtgewicht collaboratieve robots nu ook naar Europa. De eerste productie-eenheden van de CRX-10iA – een lichtgewicht collaboratieve robot (40kg) met een payload van 10kg (22,04lb) – worden vanaf augustus 2020 in Europese showrooms tentoongesteld, waarna levering aan de eerste klanten snel moet volgen.

Contargo neemt activiteiten van Barge Line Today over

Contargo breidt zijn binnenscheepvaartactiviteiten in de Benelux verder uit met de overname van het Nederlandse Barge Line Today. De zogeheten asset deal gaat op 1 september 2020 in en omvat zowel de medewerkers van de binnenscheepvaartonderneming als de klantcontacten.

Deense supermarkt Netto implementeert Storepick van Vanderlande

Vanderlande heeft een contract getekend met Salling Group A/S, de grootste foodretailer in Denemarken en ook eigenaar van discountketen Netto. Het contract omvat de installatie van Storepick, een gerobotiseerde end-to-end magazijnoplossing voor de foodretailmarkt.

KU-Leuven postgraduaat “Smart Logistics”

De logistieke toekomst is “smart”. Dat is boeiend, maar ook complex. Hoe krijg je er vat op? Het KU-Leuven postgraduaat “Smart Logistics” bied je antwoorden. Ons fundament? Voor elk topic de gepaste docent. Meer dan veertig KU-Leuven academici en experten gaan voor een bruisend aanbod aan theorie en praktijk.

Stijn De Beuckelaer aan het hoofd van SAP BeLux

SAP België en Luxemburg heeft met Stijn De Beuckelaer een nieuwe managing director aangesteld. Hij volgt Alain Georgy op die binnen EMEA North de functie van head of General Business Sales & Partners opneemt. Stijn De Beuckelaer kan terugblikken op twintig jaar ervaring bij SAP.

Linde MH introduceert zijn meest compacte en wendbare heftruck tot nu toe

Met de lancering van de E10 driewielheftruck wil Linde MH inspelen op de vraag naar compactere transportoplossingen, die bijvoorbeeld in magazijnen met smalle gangen uitkomst bieden. Met een lengte van 1.454mm en een breedte van 828mm is de E10 de compactste van alle Linde heftrucks en zelfs smaller dan de kleinste reachtruck.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.