Ergonomie aan de loskade
Containers lossen blijft pijnpunt
Binnen magazijnen krijgt het aspect ergonomie steeds meer aandacht. Werkposten worden gebruikersvriendelijk ingericht, nieuwe heftrucks beschikken over fijne, luchtgeveerde stoelen en ga zo maar door. Toch zien we aan de laadkade nog steeds medewerkers zware kartonnen dozen uit containers zeulen. Hoewel het vooruitzicht van een strengere wetgeving zulke praktijken onder druk zou moeten zetten, zijn veel Belgische ondernemers nog niet geneigd ergonomische maatregelen in die zone te treffen. Nochtans kun je bijvoorbeeld met telescoopbanden niet enkel fysieke klachten counteren, je drijft er meteen ook de productiviteit flink mee op. Een verhelderend gesprek met Michel Uvo over het potentieel van automatische ondersteuning aan de loskade.
Onder de naam Uvo Technologies distribueert Michel Uvo samen met zoon Laurent producten van het Amerikaanse FMH Conveyors in de Benelux en Frankrijk. Enerzijds gaat het met name om FMH-telescoopbanden, anderzijds om flexibele aangedreven rollenbanen die daar naadloos op aansluiten. Dergelijke telescoopbanden kunnen verrijdbaar geleverd worden, zodat ze naargelang de behoefte kunnen worden verplaatst.
Telescoopbanden kunnen een treffend antwoord bieden voor lastig loswerk binnen uiteenlopende sectoren. “Zo kunnen met behulp van dergelijke systemen niet alleen dozen, maar ook banden en zakken gemakkelijker worden gelost. Om zo’n telescoopband optimaal te laten renderen, moet je jaarlijks ongeveer 500 containers lossen. Uiteraard geldt dat hoe meer containers er worden behandeld, hoe interessanter de oplossing wordt”, legt Michel Uvo uit. “Bedrijven die intussen onze telescoopbanden gebruiken, zijn bijvoorbeeld DHL Parcel, Conforama, Amazon, Bridgestone, Continental, Inter-Sprint Autobanden, Domus Logistics en Renault.
Dozen lossen op gewenste hoogte
Hoewel dergelijke systemen arbeiders ontlasten van fysiek zwaar werk, is het niet zo eenvoudig om bedrijven van de meerwaarde van dergelijke systemen te overtuigen. Dat het lossen van containers op ergonomisch vlak in ons land het ondergeschoven kind in het magazijn blijft, heeft volgens Michel Uvo diverse redenen.
“Bedrijven zijn weliswaar bereid om in hun magazijn te investeren, maar vaak blijkt het lossen van containers net buiten het budget te vallen. En zolang arbeiders niet klagen, raken de goederen ook zonder zo’n systeem gelost. Voor dit werk worden overigens heel vaak tijdelijke krachten ingeschakeld. Zij zullen minder snel morren, uit schrik om een volgende keer niet meer te mogen komen”, legt hij uit. “Of integratoren – die automatisering aan de loskade niet als hun core business zien – stellen een minder kwalitatieve oplossing voor, waardoor die vaak haar doel voorbijschiet. Wat je op goedkopere oplossingen bijvoorbeeld niet terugvindt, is een opstapplatform voor de operator. Daarmee kan hij steeds op de gewenste hoogte dozen lossen, zonder dat hij die over het hoofd hoeft te tillen. Omdat onze machines standaard zeer robuust zijn, kost het weinig extra om daar zo’n platform aan toe te voegen. Als een leverancier eerst een lichtere machine voorstelt en je wilt er later toch een platform bij, dan zal daar een zwaardere basismachine in de plaats moeten komen. En dat zal uiteraard wel tot een hoge meerprijs leiden. Vandaar dat bedrijven soms een vertekend beeld hebben van wat zo’n platform kost. Wij leveren ook transportbanden met een gearticuleerde neus, wat bijvoorbeeld bij het lossen van drums handig kan zijn. Zulke zaken zorgen ervoor dat je steeds het maximum uit een transportband haalt. ”
Een andere reden waarom bedrijven geen ergonomische hulp voor loswerk zoeken, is dat de druk vanuit de overheid nog niet groot genoeg is. “Sinds 1 juli is in Frankrijk de Europese directieve 269/90 rond de preventie van rugletsels op de werkvloer wet geworden. Toch moet ook daar de grote bewustwording nog komen. Wellicht zal dat pas zo zijn als er effectief controles gebeuren”, meent Michel Uvo. “Het is een kwestie van tijd dat ook in ons land hetzelfde gebeurt. Op dat moment zal het niet ondenkbaar zijn dat er geen dozen meer boven het hoofd mogen worden getild. Ik heb de indruk dat er in Nederland minder druk van overheidswege nodig is. Daar beseffen organisaties toch vaker uit zichzelf dat de werkomstandigheden aan de loskade beter moeten en dat daar nu eenmaal investeringen aan vasthangen.”
Oog voor productiviteitswinst
Investeringen die zich ook los van de ergonomische voordelen terugverdienen trouwens. “Je mag de productiviteitswinst die met telescoopbanden en aanverwante systemen te halen valt niet onderschatten, zeker als er jaarlijks grote volumes gelost moeten worden”, aldus Michel Uvo. “Bovendien merken we dat bedrijven ook steeds meer 45’ containers en high cube containers van 2,8 meter hoog aan hun laadkades zien verschijnen. In die gevallen worden de ergonomische en productiviteitsvoordelen nog groter. Ook het veiligheids- en het kwaliteitsaspect worden hier nog belangrijker, want vaak zie je dat medewerkers in zulke containers op dozen gaan staan om de bovenste dozen te kunnen bereiken. Machines met een langere reach – tot 15 meter – kosten bij ons trouwens maar een fractie meer dan een standaard toestel. Als dat nodig is, kunnen we zelfs machines tot 18 à 19 meter extensie leveren.”
“Verder zien we dat warehouse managers – die het vaak lastig hebben om transportbanden bij hun oversten verkocht te krijgen – vaak met één transportband beginnen, hoewel ze er meer nodig hebben”, zegt Michel Uvo nog. “Verder zien we dat warehouse managers zich eerder afhoudend opstellen en vaak met één transportband beginnen, hoewel we op voorhand weten dat er meer nodig zijn”, zegt Michel Uvo nog. “Bij een project voor een nieuw distributiecentrum nabij Herentals zal deze maand nog één telescoopband in gebruik genomen worden, terwijl er naar alle waarschijnlijkheid minstens drie nodig zullen zijn. Zodra de productiviteitswinst duidelijk wordt, zien we dat er vaak vlug automatische versterking wordt gevraagd.”
“Bij VF Europe in Sint-Niklaas bijvoorbeeld merkten ze dat ze – tijdens één shift - drie uur sneller klaar waren toen we daar twee telescoopbanden hadden geïnstalleerd. We kunnen stellen dat, afhankelijk van de volumes, een transportbandinstallatie zich in zes à negen maanden terugbetaalt. Zolang arbeiders niet klagen en de wetgeving niet strenger wordt, zal die potentiële productiviteitswinst wellicht de grootste motivator blijven om ook aan de laadkade naar een meer ergonomische manier van werken over te stappen”, besluit Michel Uvo.