Engaging the Future - Dematic Event met toonaangevende futuroloog Max Tinius

(Advertorial) Digitaliteit is er al en zal de komende 5-15 jaar ons hele dagelijks leven in toenemende mate veranderen. Vooral het leven in de stad en op het platteland - en daarmee de logistieke benodigdheden. Want we krijgen niet alleen nieuwe technologie, maar ook eindeloos veel nieuwe structuren in onze samenleving. En niet alleen in onze industrie, maar op alle 17 levensgebieden die we kennen - mobiliteit, werk, huisvesting, voeding, gezondheid, consumptie, productie, politiek, financiën, klimaat, netwerken ... en ga zo maar door. Als voorbeeld: met het begin van de industrialisatie werden de stadscentra uitgevonden met hun winkels, de supermarkten, later de online handel, termen als vrije tijd, een belastingstelsel ... ongeveer 80% van ons dagelijks leven veranderde toen. Nu gebeurt het opnieuw.

Dematic nodigt klanten en journalisten uit voor de EMEA Hybrid Customer Day op 28 februari in haar Benelux hoofdkantoor in Antwerpen, België. Het centrale thema van het evenement is de toekomst van de economie en de samenleving onder invloed van de digitalisering en de daarmee gepaard gaande logistieke uitdagingen. De bekende futuroloog en bestsellerauteur Max Thinius zal over dit onderwerp een echte topspreker zijn. In zijn lezing zal hij verschillende toekomstscenario's schetsen en ook licht werpen op de mogelijke toepassingen van nieuwe technologieën. Daarna is er gelegenheid voor een virtuele rondleiding door een state-of-the-art Dematic intralogistieke faciliteit en een online tour met lokale gidsen door het bekroonde TechCenter van 's werelds toonaangevende specialist voor intelligente automatisering.

Het evenement begint om 10 uur. De nadruk ligt op structurele veranderingen in de economie en de samenleving en op het gebruik van nieuwe technologieën. Hoe die er precies uit zullen zien en hoe bedrijven nu het beste kunnen plannen, zal Max Thinius in zijn interactieve lezing toelichten. Hij doet daarbij voorspellingen over de gevolgen van de toenemende verstedelijking en leidt daaruit nieuwe, productieverhogende mogelijkheden af die een hogere economische efficiëntie en effectiviteit beloven. Daarbij verwijst hij herhaaldelijk naar de intralogistiek. Dematic is zeer verheugd dat zij Europa's toonaangevende futuroloog Max Thinius voor dit evenement heeft kunnen strikken. Na afloop zal de futuroloog ook beschikbaar zijn om vragen van deelnemers te beantwoorden in een vraag- en antwoordsessie en een paneldiscussie.

Daarnaast kunnen de deelnemers een informatief en gevarieerd programma verwachten op de EMEA Hybrid Customer Day. Bezoekers kunnen bijvoorbeeld een close-up indruk krijgen van het Dematic oplossingenportfolio - tijdens een virtuele live tour van een state-of-the-art logistieke faciliteit geautomatiseerd door Dematic. Het evenement wordt afgesloten met een virtuele rondleiding door het bekroonde Dematic TechCenter, een ander hoogtepunt van het evenement.

Het evenement eindigt om 13.00 uur. Alle presentaties worden in het Engels gehouden en tegelijkertijd in verschillende talen vertaald.

Registreer je hier gratis:

bit.ly/engaging-the-future

Max Thinius en Dematic tonen de toekomst van wonen, werken en logistiek

Nu worden de steden getransformeerd. Weg van industriële "autosteden", naar digitale steden met vooral levenskwaliteit voor mensen. Nieuwe mogelijkheden voor werk en verlangens naar een flexibelere indeling van het dagelijks leven maken het pakket compleet. Tegelijkertijd zullen metropolen hun centrale betekenis verliezen en zullen kleine en middelgrote steden zich onevenredig ontwikkelen. Wat zien we nu al in metropolen als Barcelona en Kopenhagen, maar ook in kleinere steden als Utrecht? Wat gebeurt er op het platteland? Daarnaast gonzen onderwerpen als de metaverse (en wat is dat eigenlijk?), kunstmatige intelligentie en blockchain door de publieke opinie. Zijn dit eigenlijk allemaal toekomstdromen of zijn hier echt concrete toepassingsgebieden voor?

In ieder geval betekent digitalisering dat ieders dagelijks leven zal veranderen. We zullen minder verhuizen, meer thuis en coworking offices hebben, steden worden 5-15 minuten steden (waar je je basisdiensten wilt doen), ze worden groener, leefbaarder, we zullen stadswijken en woonwijken beoordelen op aspecten voor gezondheid. Downtowns daarentegen verdwijnen of veranderen, retail komt terug in compleet nieuwe structuren op plaatsen die we voorheen niet voor mogelijk hielden, en online retail? Ja, ook dat zal veranderen.

Bovendien zijn er nieuwe produktiemogelijkheden. Dankzij kleinere, flexibelere machines kunnen goederen steeds vaker lokaal of regionaal worden geproduceerd. Nieuwe technologieën en ook valuta zoals de digitale euro kunnen traceerbaarheid mogelijk maken. Klinkt dit allemaal als de verre toekomst?

Met Max heeft u een futuroloog uitgenodigd, geen futuroloog. Max kijkt dus niet alleen naar studies en ontwikkelt grappige scenario's, maar hij kijkt (met zijn team) wereldwijd naar de ontwikkelingen die nu al effect zijn. Die niet alleen technisch-logisch werken, maar nieuwe structuren in de samenleving mogelijk maken. Die door mensen worden geaccepteerd, meer participatie en democratie implementeren - en meer kwaliteit van leven en economie. Het "komt" er dus al aan. De enige vraag is hoe intelligent we het kunnen oppakken en uitvoeren. En precies daarvoor is er een handleiding.

De lezing van Max zal niet zomaar een reeks saaie grafieken zijn, maar wordt gekenmerkt door een ongelooflijke amusementswaarde. Simpelweg omdat het leuker is en gemakkelijker te onthouden. Kijk dus uit naar wat vandaag al mogelijk is en wat we morgen onmiddellijk kunnen implementeren, met een beetje different denken.

Want, en dit is een heel belangrijke boodschap van Max: De toekomst komt niet! Die wordt gevormd - door onszelf. In deze lezing krijgt iedere luisteraar de weg naar de toekomst, de sensibilisering om de toekomstige zonnige mogelijkheden in zijn omgeving beter te herkennen en de toekomst vorm te kunnen geven. En goed vermaak ook!

EMEA Hybrid Event (dematic.com)

202321411546647_view-max-thinius-72-dpi-rechte-und-kostenfrei-3.jpeg

Recente nieuwsberichten

Takeda verbetert wereldwijde bevoorrading dankzij nieuw magazijn in België

Biofarmaceutisch bedrijf Takeda, met hoofdkantoor in Japan, doet onderzoek naar en levert behandelingen voor o.a. gastro-intestinale en ontstekingsziekten, zeldzame ziekten, plasma-afgeleide therapieën, oncologie, neurowetenschappen en vaccins. In zijn vestiging in Lessines (Henegouwen) telt de onderneming meer dan 1.200 medewerkers die zich toeleggen op het tijdig aanleveren van hoogwaardige producten aan meer dan 250.000 patiënten per jaar in 80 landen en regio’s. Om patiënten wereldwijd beter van dienst te kunnen zijn, opende Takeda in Lessines één centraal logistiek gebouw voor zijn bevoorradingsactiviteiten.

Motorservice schakelt Kardex Mlog in voor magazijnoptimalisering

MS Motorservice International GmbH, de wereldwijde aftermarket-partner van Rheinmetall uit het Zuid-Duitse Neuenstadt, heeft Kardex Mlog als algemeen aannemer de opdracht gegeven voor de bouw van een geautomatiseerd hoogbouwmagazijn met 4 gangen voor de opslag van 16.288 europallets. De nieuwbouw wordt met automatische transportsystemen aangesloten op de verzend- en ontvangstzones, het bestaande smallegangenmagazijn en een picking- en controleplek. Bijzonder aan het project is dat de pallets via een brug over de straat van het bestaande pand naar het nieuwe magazijn moeten worden getransporteerd. Doel van het project als geheel is de doorlopende automatisering van de complete materiaalstroom in drie magazijnzones. Daarnaast gaat Kardex Mlog in een aparte projectfase het bestaande smallegangenmagazijn moderniseren (retrofit).

MG Real Estate legt zonnedak van 40 voetbalvelden groot

Projectontwikkelaar MG Real Estate is gestart met de bouw van MG Big Bear, een nieuw magazijncomplex in het Kluizendok op de grens van Gent en Evergem. Opvallend is dat het hele dak vol komt te liggen met zonnepanelen: een oppervlakte van 200.000m² (40 voetbalvelden) met niet minder dan 50.000 zonnepanelen. Daarmee is het volgens de ontwikkelaar een van de grootste zonnedaken van Europa. Het zonneveld is goed voor een vermogen van 30MWp. De installatie zal evenveel stroom opwekken als het verbruik van 7.000 gezinnen. De opgewekte energie wordt in de eerste plaats gebruikt om het gebouw van elektriciteit en verwarming te voorzien, de resterende zonne-energie zal aan een grootverbruiker elders in Vlaanderen worden geleverd.

Nieuwe FluX 45 van Hubtex verplaatst zowel pallets als lange goederen

Met de FluX 45 introduceert Hubtex zijn nieuwe elektrische meerwegheftruck met contragewicht in het hefcapaciteitsbereik tot 4,5 ton.

De compacte 2-in-1 heftruck is als meerwegzijlader vooral geschikt wanneer de klant overwegend gepalletiseerde ladingen, maar geregeld ook lange lasten zijdelings moet verplaatsen. Typische toepassingsgebieden zijn bouwmarkten of productiebedrijven in de installatie- en machinebouw. “Voornamelijk worden daar conventionele heftrucks ingezet, die gepalletiseerde lasten optimaal kunnen verplaatsen en door hun goede rondomzicht en de rij-eigenschappen bij heftruckchauffeurs erg geliefd zijn. Als het daarentegen transport van lange lasten betreft, wordt het voor conventionele heftrucks problematisch”, klinkt het bij Hubtex. “Ze hebben brede gangen nodig en er ontstaat een verhoogd risico op ongevallen omdat het laadvlak van de lange goederen op de heftruck vaak te klein is of de lange goederen over hindernissen moeten worden getild.”

Containerterminal DP World voert spreidingstoeslag in tijdens piekuren

Om de beschikbare containercapaciteit in de haven optimaal te benutten, voert terminaluitbater DP World vanaf 20 mei 2024 een spreidingstoeslag in die vrachtwagenbezoeken tijdens de piekuren moet ontmoedigen. De maatregel moet voor een betere doorstroom op de terminal en minder files in en rond het Antwerpse havengebied zorgen.

Onderzoek van Getac en IDC toont aan dat robuuste apparaten het concurrentievermogen vergroten

Getac, producent van robuuste technologie, kondigt de bevindingen aan uit ‘Redefining Total Cost of Ownership: Rugged Technologies to Empower Industrial Operations’, de InfoBrief van IDC (International Data Corporation) die in samenwerking met Getac werd geproduceerd. De resultaten van het onderzoek tonen aan dat robuuste apparaten het concurrentievermogen binnen industriële organisaties vergroten door activiteiten te stroomlijnen.

Alimerka verbetert efficiëntie en duurzaamheid supply chain met Cimcorp

Alimerka, een supermarktketen in Noord-Spanje die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan, wou zijn logistieke operaties – voornamelijk in zijn fruitmagazijn – verbeteren. Om het gebruik van verpakkingsmateriaal te verminderen en de distributie efficiënter te maken, nam de retailer Cimcorp in de arm. De systeemintegrator integreerde er zijn geautomatiseerde oplossingen. Die aanpak is niet alleen goed voor het milieu doordat er minder afval wordt geproduceerd, maar optimaliseert ook de supply chain, waardoor deze flexibeler en efficiënter wordt.

Fleet managers moeten voorbereid zijn op einde van dieselmotor

In januari 2024 bereikte het Europees Parlement overeenstemming over nieuwe regels voor de CO2-uitstoot van zware bedrijfsvoertuigen. Die komen erop neer dat elektrische en waterstofmotoren tegen 2040 de dieselmotor in vrachtwagens en bussen vervangen. “Het is dan ook aan wagenparkbeheerders tijdig een elektrificatiestrategie uit te werken”, klinkt het gezamenlijk bij Webfleet en Eaton, twee bedrijven die ondersteuning bieden om op een gestructureerde manier over te schakelen van ICE-voertuigen naar EV’s.

Linde komt met nieuwe handpallettrucks en camerasysteem voor ATEX-zones

Linde stelt binnenkort zijn nieuwste innovaties op het vlak van explosiebeveiliging voor. Het gaat om drie compacte elektrische handpallettrucks die in ATEX-zones (ATmosphère EXplosible) kunnen worden ingezet. Ook het Reverse Assist Camera-veiligheidssysteem van Linde kan voortaan in ATEX-zones worden toegepast.

PepsiCo breidt chipsfabriek in Veurne uit met automatisch magazijn van Mecalux

De Belgische afdeling van PepsiCo, de multinational gespecialiseerd in voedingsmiddelen en dranken, gaat haar logistiek moderniseren met de bouw van een volledig geautomatiseerd magazijn. Het nieuwe automatische magazijn zal de fabriek in Veurne, een van de grootste chipsfabrieken in Europa, aanvullen. Daar zullen de twee miljoen zakken chips en snacks die dagelijks worden geproduceerd voor de merken Lay’s, Doritos, Bugles en Cheetos worden opgeslagen. Voor het automatische magazijn doet PepsiCo een beroep op de intralogistieke groep Mecalux die er zijn Automatische Pallet Shuttle-systeem zal installeren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.