Elektrische heftruck krijgt kracht van IC-truck
Linde laat nieuwe ‘Masterpieces’ los
Vanuit het hoofdkantoor in het Duitse Aschaffenburg stelde Linde zijn nieuwste telgen voor. Vooraan in de rij stond de elektrische Linde X20-X30 reeks, die op het vlak van performantie zijn thermische tegenhangers kan evenaren. Verder zorgde Linde voor enkele nieuwkomers in de bestaande E-reeks en moeten de nieuwe semiautomatische SA-orderpickers een nog efficiëntere orderpicking helpen realiseren.
Het was Stefan Prokorsh, vice president Brand Management bij Linde Material Handling, die de nieuwe ontwikkelingen tijdens ‘Y/our way Masterpieces kaderde. “Met de slogan ‘Y/our way’ willen we benadrukken dat ook wij evolueren van product provider naar solution provider”, begint hij. “Steeds meer integreren we de eisen van klanten rechtstreeks in onze producten, zodat de oplossing optimaal helpt om hun processen te verbeteren.”
X-reeks combineert beste van twee werelden
Het beste bewijs daarvan is de nieuwe X-reeks, die in België zal worden verdeeld door Motrac, de officiële importeur van Linde heftrucks en magazijntrucks. “Zware toepassingen waren lang voorbehouden voor thermische heftrucks. Voor elektrische trucks vormen steile hellingen, lange werktijden en omgevingen met veel stof en zand immers een enorme uitdaging”, aldus Björn Walter, senior product manager Counterbalance Trucks bij Linde Material Handling. “De vraag naar krachtige elektrische heftrucks wordt evenwel steeds groter. Elektrische trucks zijn niet alleen duurzamer, ze zijn ook stiller en kunnen met zelf opgewekte elektriciteit goedkoop worden geladen. Als antwoord daarop hebben we de elektrische Linde X20-X35 ontwikkeld.”
De nieuwe reeks combineert de duurzaamheid van een elektrische heftruck met de kracht van thermische heftrucks. De trucks beschikken over motoren met krachtige Neodymium-magneten en ingebouwde waterkoeling. Verder werden de delen in het accu- en motorcompartiment volledig afgeschermd voor vuil- en stofdeeltjes. Daardoor komen ze ook in de meest veeleisende omgevingen tot hun recht, zoals bij de handling van bouwmaterialen, staal, papier, hout en dranken. Net als de trucks met verbrandingsmotor kunnen ze ook op een oneffen oppervlak werken. Dat komt door de lange wielbasis, de grote banden en elastomeer ringlagers en de schokdempers op de vooras.
Als proef op de som liet Linde een TÜV-gecertificeerde vergelijkingstest uitvoeren. “Daaruit bleek dat de X20-X35-reeks omzeggens even krachtig was als de thermische Linde H20-H35-reeks. Ook wat betreft de tijd om hetzelfde volume te behandelen, was het een nek-aan-nekrace. Daarnaast stelden we vast dat de kosten per verwerkte pallet aanzienlijk lager lagen dan bij concurrerende trucks die aan de test deelnamen”, concludeert Björn Walter.
Nieuwkomers voor vertrouwde E-reeks
Tegelijk krijgt de E-reeks het gezelschap van de nieuwe E20-E35. Door hun compacte afmetingen en de Linde combi-achteras kunnen die toestellen prima in krappere ruimtes worden ingezet.
Binnen deze serie is er keuze tussen verschillende energie-opties: loodzuurbatterijen, lithium-ion en zelfs waterstof. Daarmee wil Linde de keuze volledig aan de klant laten, naargelang de behoefte op dat moment. Het is ook mogelijk batterijen uit oudere te trucks te gebruiken. Met behulp van een pallettruck kan de batterijwissel snel en eenvoudig vanaf de zijkant gebeuren.
Gemeenschappelijk platform als basis
Aan de basis van zowel de nieuwe elektrische als de nieuwe IC-trucks ligt hetzelfde 12XX-platformconcept. Door de gemeenschappelijke productielijn levert dat voor Linde een eenvoudiger logistiek en grotere flexibiliteit op bij productieschommelingen. Dat maakt het mogelijk componenten vlot tussen verschillende modellen uit te wisselen.
Dat impliceert dat we in de volledige reeks dezelfde concepten en componenten terugvinden. De verschillende nieuwe heftrucktypes krijgen een bijna identieke indeling van de bedieningselementen. Zo kunnen bestuurders nog vlotter van trucktype wisselen. Systematisch worden er minder slijtagegevoelige onderdelen gebruikt, wat minder onderhoud vereist. Alle bestuurders profiteren ook van een ruim zicht door en langs de hefmast, naar achteren en naar boven.
Net zoals de weerbestendige cabine met volledig glazen deuren, zijn veel andere opties voor de trucks met verbrandingsmotor ook voor de elektrische heftrucks beschikbaar. Zo moet het optionele assistentiesysteem ‘Linde Motion Detection’ een nog grotere veiligheid garanderen. Voor extra comfort zorgt de volledig geïntegreerde airconditioning met ventilatiesysteem voor een krachtige koeling en verwarming.
De nieuwe trucks zijn bovendien allemaal ‘ex works’ geconnecteerd. Dat betekent dat het mogelijk is vanop afstand updates uit te voeren of functies te activeren. Via het nieuwe Truck Health Management systeem worden bovendien alle parameters van de truck op de voet gevolgd, wat voor een optimale beschikbaarheid moet zorgen. Ook die data gaan naar de cloud, om vervolgens geanalyseerd te worden.
Aan de ontwikkeling van de trucks op basis van het 12XX-platform ging trouwens een grondige analyse van de behoeften vooraf. Om het rijgedrag te onderzoeken, werden honderden klanten in Europa geobserveerd. Vervolgens werd hen gevraagd wat beter zou kunnen en wat hun wensen waren. Bij het beoordelen van verschillende voertuigen tijdens uitgebreide ‘truck clinics’ konden de klanten hun wensen uiten.
Efficiënter orderpicken met semiautomatische trucks
Met de nieuwe N20 SA-orderpickers biedt Linde zijn klanten nu ook toestellen aan die zelfstandig of telegeleid met de medewerker meerijden. Daarbij maakt het toestel gebruik van ultrabreedbandtechnologie.
“Orderpickers stoppen heel wat tijd in het over en weer lopen tussen de orderpicktruck en de magazijnrekken. Op het eerste gezicht lijkt dat misschien mee te vallen, maar als je alle seconden en stappen samentelt, kom je aan dertig à veertig procent van het orderpickproces. Tijd die je beter in andere taken kunt investeren”, meent Philipp Stephan, product manager Automation & Intralogistics Solutions bij Linde Material Handling. “De nieuwe Linde-trucks moeten komaf maken met die tijdsverspilling. Doordat de SA-orderpicker zelfstandig meerijdt met de orderverzamelaar, kunnen er op een werkdag meer goederen worden verzameld. Uit praktijktesten blijkt dat de productiviteit met maar liefst twintig procent verhoogt.”
De semiautomatische modus is beschikbaar op de N20 en de N20 C met hefvermogen van1,6 tot 2,5 ton. Bij de N20 C bevindt het bestuurderscompartiment zich achter de batterij, bij de N20 vinden we de batterij achter het rijcompartiment terug, voor een nog hogere visibiliteit.
De nieuwe SA-trucks komen er met twee verschillende bedieningsmodi. Als een magazijngang in een U-vorm wordt doorlopen, dan biedt de ‘follow-me’-functie de meest efficiënte oplossing. Dan de rijdt de truck automatisch met de medewerker mee, zodat hij of zij de goederen altijd rechtstreeks van het rek op de pallet kan leggen. Worden de goederen afwisselend links en rechts opgenomen, dan is de ‘stop-and-go’-functie een betere keuze. In dat geval doet de medewerker de truck via een afstandsbediening voortrijden. Door de zogenaamde ‘virtuele muren’ aan te passen, kunnen de marges optimaal op de operaties worden afgestemd.
Om aanrijdingen met medewerkers of andere voertuigen te voorkomen, komen de trucks aan het einde van elke gang automatisch tot stilstand. Ze beschikken ook over een ingebouwde veiligheidsscanner, die overgenomen werd van Lindes AGV-serie (automated guided vehicles). Die doet de truck automatisch vertragen en indien nodig stoppen als er een obstakel in de weg ligt.
De nieuwe SA-orderpicker is vanaf september 2021 beschikbaar. Tegen die tijd start ook de productie van de nieuwe X-reeks. De productie van de nieuwe E-reeks volgt in januari van volgend jaar.
TC