Eén op vijf warehouses kan volumetoename amper opvangen

Foto: Pixabay

Het aantal goederen dat in magazijnen in België en Nederland ligt opgeslagen, is de afgelopen twaalf maanden sterk toegenomen. Maar liefst 75% van de supply chain professionals uit België en Nederland spreekt van een significante groei. Tegelijkertijd geeft ook 75% van de supply chain professionals aan dat ze hun magazijnen zullen moderniseren, terwijl 56% van plan is nieuwe, moderne magazijnen te openen. Dat blijkt uit ‘State of Warehouse Operations 2024’, een onderzoek van Manhattan Associates bij 2.000 supply chain professionals wereldwijd, waarvan 200 uit België en Nederland.

Uit het onderzoek blijkt ook dat organisaties moeite hebben met de toename van het aantal goederen in hun bestaande magazijnen. Zo zegt slechts 31% van de supply chain professionals dat ze de veranderingen binnen hun bestaande capaciteit hebben kunnen opvangen. Ruim één op vijf (22%) heeft moeite om binnen de bestaande capaciteit aan het toegenomen volume te voldoen en is er niet in geslaagd de capaciteit te vergroten. Verder geeft 41% aan hun bestaande capaciteit te hebben vergroot om aan het toegenomen volume te kunnen voldoen.

Een kwart van de supply chain professionals ervaart uitdagingen met het waarborgen en verbeteren van de productiviteit van het personeel, terwijl 24% moeite ondervindt met aanwerven, opleiden en managen van medewerkers. Op de vraag of hun organisatie moeilijkheden ervaart met het behoud van bestaande medewerkers, geeft maar liefst 89% van de respondenten aan daar moeite mee te hebben.

Wanneer gevraagd naar de belangrijkste uitdagingen met betrekking tot magazijnactiviteiten, geeft 27% aan moeite te ondervinden met het beheren van bestellingen via verschillende kanalen, zoals e-commerce of in de winkel. Een kwart van de respondenten heeft moeite om wijzigingen in hun magazijnactiviteiten aan te brengen vanwege de complexiteit ervan. Meer dan de helft (52%) van de supply chain professionals denkt dat het de eigen organisatie aan inzicht ontbreekt in de uitdagingen met betrekking tot de magazijnactiviteiten, en dat het senior management die uitdagingen begrijpt.

De respondenten werd ook gevraagd wat zij in de komende twaalf maanden als de belangrijkste aandachtsgebieden voor de magazijn(en) van hun organisatie zien. Daarop zegt 30% te willen investeren om bestellingen via verschillende kanalen te beheren, 29% wil meer gebruik gaan maken van evoluerende technologieën zoals generatieve AI en robotica, terwijl 27% investeringen wil doen om de doorlooptijd te verbeteren en de ‘cut-off’-tijd te verkorten.

Volgens Pieter Van den Broecke, managing director van o.a. België en Nederland bij Manhattan Associates, bestellen consumenten steeds vaker en meer, en via verschillende kanalen. “Zowel de groei als de complexiteit van bestellingen, alsook de krappe arbeidsmarkt, stelt supply chain professionals voor grote uitdagingen om bestellingen effectief te verwerken”, zegt hij. “Het is belangrijk dat organisaties hun bestaande magazijnen moderniseren door gebruik te maken van innovatieve omnichanneltechnologie, zodat het personeel zich kan focussen op het verbeteren van supply chain processen. Door hun webshop goed in te richten met voldoende productinformatie kunnen ze de werkdruk die door retourzendingen ontstaat, verlichten. Tegelijkertijd moeten ze consumenten wijzen op duurzame bezorgmethodes en daarin ook sturen op de rol van hun fysieke winkel als belangrijke schakel voor het verkopen, ophalen en terugbrengen van producten.”

Over het onderzoek

Marktonderzoeker Vanson Bourne interviewde in het voorjaar van 2024 2.000 supply chain professionals wereldwijd, waarvan 200 uit België en Nederland. Onder de respondenten bevonden zich zowel senior management als operationeel personeel. Zij kwamen uit de sectoren fabricage en productie, logistiek, farmacie, retail, automotive en CPG. De volledige onderzoeksresultaten kunt u via deze link lezen.

Recente nieuwsberichten

Port of Antwerp lanceert met partners end-to-end LoRaWAN-gebaseerde monitoringdienst voor vrachttemperatuur

Port of Antwerp, Europa’s tweede grootste container hub, heeft in samenwerking met drie partners een service aangekondigd die de vrachttemperatuur monitort voor logistieke activa en vracht. De drie partners zijn Foodcareplus, een geïntegreerde logistiek dienstverlener die gespecialiseerde diensten in de voedingsmiddelenindustrie aanbiedt; Dockflow die een van de eerste geïntegreerde logistieke ‘enablement’ platform bouwde, een digitale ruggengraat die verspreide data in wereldwijde logistieke netwerken met elkaar verweeft; en TrakAssure, een leverancier van oplossingen voor vrachtmonitoring op basis van het steeds groeiende wereldwijde LoRaWAN IoT-netwerk.

ABB werkt samen met Samsung Electronics aan holistische technologie voor slimme gebouwen

ABB en Samsung Electronics gaan samenwerken om gezamenlijk ontwikkelde technologieën te leveren voor energiebesparing, energiebeheer en de slimme Internet of Things (IoT)-verbinding van zowel residentiële als commerciële gebouwen. Het wereldwijde partnership tussen de twee bedrijven zal een platform creëren om een langetermijnrelatie op te bouwen voor innovatie op het gebied van slimme technologie, slimme besturing en slimme apparaten.

“Op welke wijze kunnen wij robots in ons magazijn gebruiken?”

(advertorial) Tijdens gesprekken op verschillende recente beurzen en events bleek is de interesse in robotisering meer dan opvallend, mede door de aandacht van de logistieke pers. Verhalen over de implementaties bij grote retailers worden breed uitgemeten.

Yusen Logistics operationeel in Herentals

Yusen Logistics (Benelux) heeft, in partnership met Intervest, een nieuwe site geopend in Herentals. Het nieuwe pand in het Herentals Green Logistics complex biedt onderdak aan de Added Value Distribution Services – White Glove Delivery Service en In-Night Distribution Service.

Type 2 Solutions lanceert oplossing om SSCC-labels vanuit de cloud te printen

De nieuwe hybride oplossing laat toe om vanuit de cloud SSCC-labels te genereren en te printen. Met behulp van de API-koppeling combineert de oplossing de eenvoud van SaaS met de snelheid en flexibiliteit van een on-premise labelprintoplossing.

Knapp en Covariant bekrachtigen partnership voor robotoplossingen met AI

Om hun marktpositie op het vlak van AI-oplossingen kracht bij te zetten, versterken technologiebedrijf Knapp en AI-roboticasoftwarebedrijf Covariant hun samenwerking. Beide partijen hebben samen al meerdere projecten gerealiseerd met Knapp-robots in het middelpunt.

SIG optimaliseert last mile delivery met Descartes

Met het oplossingspakket van Descartes heeft SIG, leverancier van gespecialiseerde isolatie en duurzame bouwproducten- en oplossingen in Europa, haar last mile delivery geoptimaliseerd. Met de geavanceerde optimalisatietechnologie van Descartes kan de organisatie routes tot de laatste kilometers verbeteren en afspraken met klanten beter nakomen.

Bluecrux en OMP slaan handen in elkaar voor complexe transformatieprojecten

Na hun jarenlange samenwerking op verschillende digitale supply chain transformatieprojecten schalen beide bedrijven hun strategisch partnership op wat betreft wereldwijde klanten binnen de life science, FMCG’s en chemie. Intussen leverden Bluecrux en OMP al grootschalige digitale transformatieprojecten op voor meerdere Fortune 500 bedrijven met complexe supply chains.

Jungheinrich en Ziegler gaan samenwerken voor nationaal transport

Vanaf deze maand verzorgt Ziegler het transport voor heftruckfabrikant Jungheinrich binnen België en Luxemburg. De samenwerking omvat het transport van nieuwe, tweedehands- en huurtrucks. Doorslaggevend bij de selectie van de nieuwe transporteur waren de flexibiliteit en de service die Ziegler kon bieden.

TGW creëert sterk geautomatiseerd distributiecentrum voor UpFresh

Leverancier van material handling oplossingen TGW bouwt momenteel een hoogperformant fulfillment center voor de Belgische grocery specialist UpFresh in de havenstad Oostende. De oplevering is gepland voor november 2023. De automatisering moet het bedrijf meer flexibiliteit bieden, de operationele kosten verlagen en zijjn ambitieuze groeidoelstellingen helpen halen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.