Eén op vijf warehouses kan volumetoename amper opvangen

Foto: Pixabay

Het aantal goederen dat in magazijnen in België en Nederland ligt opgeslagen, is de afgelopen twaalf maanden sterk toegenomen. Maar liefst 75% van de supply chain professionals uit België en Nederland spreekt van een significante groei. Tegelijkertijd geeft ook 75% van de supply chain professionals aan dat ze hun magazijnen zullen moderniseren, terwijl 56% van plan is nieuwe, moderne magazijnen te openen. Dat blijkt uit ‘State of Warehouse Operations 2024’, een onderzoek van Manhattan Associates bij 2.000 supply chain professionals wereldwijd, waarvan 200 uit België en Nederland.

Uit het onderzoek blijkt ook dat organisaties moeite hebben met de toename van het aantal goederen in hun bestaande magazijnen. Zo zegt slechts 31% van de supply chain professionals dat ze de veranderingen binnen hun bestaande capaciteit hebben kunnen opvangen. Ruim één op vijf (22%) heeft moeite om binnen de bestaande capaciteit aan het toegenomen volume te voldoen en is er niet in geslaagd de capaciteit te vergroten. Verder geeft 41% aan hun bestaande capaciteit te hebben vergroot om aan het toegenomen volume te kunnen voldoen.

Een kwart van de supply chain professionals ervaart uitdagingen met het waarborgen en verbeteren van de productiviteit van het personeel, terwijl 24% moeite ondervindt met aanwerven, opleiden en managen van medewerkers. Op de vraag of hun organisatie moeilijkheden ervaart met het behoud van bestaande medewerkers, geeft maar liefst 89% van de respondenten aan daar moeite mee te hebben.

Wanneer gevraagd naar de belangrijkste uitdagingen met betrekking tot magazijnactiviteiten, geeft 27% aan moeite te ondervinden met het beheren van bestellingen via verschillende kanalen, zoals e-commerce of in de winkel. Een kwart van de respondenten heeft moeite om wijzigingen in hun magazijnactiviteiten aan te brengen vanwege de complexiteit ervan. Meer dan de helft (52%) van de supply chain professionals denkt dat het de eigen organisatie aan inzicht ontbreekt in de uitdagingen met betrekking tot de magazijnactiviteiten, en dat het senior management die uitdagingen begrijpt.

De respondenten werd ook gevraagd wat zij in de komende twaalf maanden als de belangrijkste aandachtsgebieden voor de magazijn(en) van hun organisatie zien. Daarop zegt 30% te willen investeren om bestellingen via verschillende kanalen te beheren, 29% wil meer gebruik gaan maken van evoluerende technologieën zoals generatieve AI en robotica, terwijl 27% investeringen wil doen om de doorlooptijd te verbeteren en de ‘cut-off’-tijd te verkorten.

Volgens Pieter Van den Broecke, managing director van o.a. België en Nederland bij Manhattan Associates, bestellen consumenten steeds vaker en meer, en via verschillende kanalen. “Zowel de groei als de complexiteit van bestellingen, alsook de krappe arbeidsmarkt, stelt supply chain professionals voor grote uitdagingen om bestellingen effectief te verwerken”, zegt hij. “Het is belangrijk dat organisaties hun bestaande magazijnen moderniseren door gebruik te maken van innovatieve omnichanneltechnologie, zodat het personeel zich kan focussen op het verbeteren van supply chain processen. Door hun webshop goed in te richten met voldoende productinformatie kunnen ze de werkdruk die door retourzendingen ontstaat, verlichten. Tegelijkertijd moeten ze consumenten wijzen op duurzame bezorgmethodes en daarin ook sturen op de rol van hun fysieke winkel als belangrijke schakel voor het verkopen, ophalen en terugbrengen van producten.”

Over het onderzoek

Marktonderzoeker Vanson Bourne interviewde in het voorjaar van 2024 2.000 supply chain professionals wereldwijd, waarvan 200 uit België en Nederland. Onder de respondenten bevonden zich zowel senior management als operationeel personeel. Zij kwamen uit de sectoren fabricage en productie, logistiek, farmacie, retail, automotive en CPG. De volledige onderzoeksresultaten kunt u via deze link lezen.

Recente nieuwsberichten

Richard de Haas wordt nieuwe CEO DPD Belux

Op 1 juni 2022 start Richard de Haas (foto) als CEO van DPD Belux. Daarmee volgt hij Silvio Mestdagh op, die sinds november 2015 aan het hoofd van het bedrijf staat en eind dit jaar met pensioen gaat. Richard de Haas (42) was eerder actief als managing director sales bij Fedex Benelux.

Thuisbezorger Shopopop wil België veroveren met crowdshippingmodel

Een systeem van collaboratieve levering, dat mensen toelaat hun bestellingen tegen een kleine vergoeding thuis te laten bezorgen door een andere particuliere shopper: dat is het model van Shopopop. Na Frankrijk wil de crowdshippingpionier naar eigen zeggen nu ook in België de referentie voor duurzame thuislevering van allerhande bestellingen worden.

Iptor versterkt aanwezigheid in Duitsland en Oostenrijk door overname Pollex-LC

Iptor, leverancier van cloudgebaseerde ERP-software voor de distributie-, uitgeverij-, farma- en houtsector, heeft de overname aangekondigd van Pollex-LC, een Oostenrijkse leverancier van ERP-software en diensten voor kmo’s. Kenmerkend voor de ERP-suite van Pollex-LC is het ‘self-service’-karakter ervan.

DSV breidt activiteiten in North Sea Port uit

DSV en North Sea Port versterken hun samenwerking. DSV beschikt in het Vlaamse deel van North Sea Port al over een logistiek centrum voor de opslag en de distributie van goederen voor onder meer de gezondheidssector en de chemie. Nu plant de logistiek dienstverlener de bouw van nieuwe magazijnen in North Sea Port.

JD Sports kiest ZetesChronos voor realtime zichtbaarheid en traceerbaarheid in heel Europa

JD Sports is een internationale winkelketen voor sportkledij. Omdat het bedrijf zijn internationale bedrijfsactiviteiten snel uitbreidt, was JD Sports op zoek naar een pan-Europese oplossing om zijn verdere strategische groei te ondersteunen.

DP World Antwerp heeft nieuw hoofdkantoor ingehuldigd

Op vrijdag 22 april werd het nieuwe hoofdkantoor van DP World aan het Deurganckdok officieel ingehuldigd. Het moderne, energiezuinige gebouw is het kloppende hart van de Antwerp Gateway-containerterminal. Het werd in twee jaar tijd opgetrokken op wat vroeger een dode hoek was op kaai 1700.

Masterclass Demand Planning en Forecasting

(advertorial) Veel bedrijven zien Demand Planning / Forecasting nog steeds als een noodzakelijk kwaad en je hoort nog vaak dat een forecast altijd fout is. Binnen Demand Planning & Forecasting komen veel verschillende zaken in beeld. Zo staat het voorspellen van de toekomstige vraag naar producten en diensten centraal, maar ook het bepalen van de productie- en distributiemogelijkheden.

Veelzijdig.Betrouwbaar.Rendabel

(advertorial) Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie.

Why homemade carrier connectivity isn’t a winning strategy 

(advertorial) The rapid growth of delivery management companies like nShift proves that there is a strong market need for an intermediary handling the communication between shippers and carriers. But why is this a product every shipper needs?

Secured transportation & international forwarding

(advertorial) We offer international forwarding from Europe to CIS for all companies already present or newly entering the CIS market, including customs clearance.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.