Eén op vijf warehouses kan volumetoename amper opvangen

Foto: Pixabay

Het aantal goederen dat in magazijnen in België en Nederland ligt opgeslagen, is de afgelopen twaalf maanden sterk toegenomen. Maar liefst 75% van de supply chain professionals uit België en Nederland spreekt van een significante groei. Tegelijkertijd geeft ook 75% van de supply chain professionals aan dat ze hun magazijnen zullen moderniseren, terwijl 56% van plan is nieuwe, moderne magazijnen te openen. Dat blijkt uit ‘State of Warehouse Operations 2024’, een onderzoek van Manhattan Associates bij 2.000 supply chain professionals wereldwijd, waarvan 200 uit België en Nederland.

Uit het onderzoek blijkt ook dat organisaties moeite hebben met de toename van het aantal goederen in hun bestaande magazijnen. Zo zegt slechts 31% van de supply chain professionals dat ze de veranderingen binnen hun bestaande capaciteit hebben kunnen opvangen. Ruim één op vijf (22%) heeft moeite om binnen de bestaande capaciteit aan het toegenomen volume te voldoen en is er niet in geslaagd de capaciteit te vergroten. Verder geeft 41% aan hun bestaande capaciteit te hebben vergroot om aan het toegenomen volume te kunnen voldoen.

Een kwart van de supply chain professionals ervaart uitdagingen met het waarborgen en verbeteren van de productiviteit van het personeel, terwijl 24% moeite ondervindt met aanwerven, opleiden en managen van medewerkers. Op de vraag of hun organisatie moeilijkheden ervaart met het behoud van bestaande medewerkers, geeft maar liefst 89% van de respondenten aan daar moeite mee te hebben.

Wanneer gevraagd naar de belangrijkste uitdagingen met betrekking tot magazijnactiviteiten, geeft 27% aan moeite te ondervinden met het beheren van bestellingen via verschillende kanalen, zoals e-commerce of in de winkel. Een kwart van de respondenten heeft moeite om wijzigingen in hun magazijnactiviteiten aan te brengen vanwege de complexiteit ervan. Meer dan de helft (52%) van de supply chain professionals denkt dat het de eigen organisatie aan inzicht ontbreekt in de uitdagingen met betrekking tot de magazijnactiviteiten, en dat het senior management die uitdagingen begrijpt.

De respondenten werd ook gevraagd wat zij in de komende twaalf maanden als de belangrijkste aandachtsgebieden voor de magazijn(en) van hun organisatie zien. Daarop zegt 30% te willen investeren om bestellingen via verschillende kanalen te beheren, 29% wil meer gebruik gaan maken van evoluerende technologieën zoals generatieve AI en robotica, terwijl 27% investeringen wil doen om de doorlooptijd te verbeteren en de ‘cut-off’-tijd te verkorten.

Volgens Pieter Van den Broecke, managing director van o.a. België en Nederland bij Manhattan Associates, bestellen consumenten steeds vaker en meer, en via verschillende kanalen. “Zowel de groei als de complexiteit van bestellingen, alsook de krappe arbeidsmarkt, stelt supply chain professionals voor grote uitdagingen om bestellingen effectief te verwerken”, zegt hij. “Het is belangrijk dat organisaties hun bestaande magazijnen moderniseren door gebruik te maken van innovatieve omnichanneltechnologie, zodat het personeel zich kan focussen op het verbeteren van supply chain processen. Door hun webshop goed in te richten met voldoende productinformatie kunnen ze de werkdruk die door retourzendingen ontstaat, verlichten. Tegelijkertijd moeten ze consumenten wijzen op duurzame bezorgmethodes en daarin ook sturen op de rol van hun fysieke winkel als belangrijke schakel voor het verkopen, ophalen en terugbrengen van producten.”

Over het onderzoek

Marktonderzoeker Vanson Bourne interviewde in het voorjaar van 2024 2.000 supply chain professionals wereldwijd, waarvan 200 uit België en Nederland. Onder de respondenten bevonden zich zowel senior management als operationeel personeel. Zij kwamen uit de sectoren fabricage en productie, logistiek, farmacie, retail, automotive en CPG. De volledige onderzoeksresultaten kunt u via deze link lezen.

Recente nieuwsberichten

GeoPost neemt Stuart over voor express pakketbezorging in steden

GeoPost, het internationale filiaal van de Franse Groep La Poste dat verantwoordelijk is voor expressleveringen, verwerft 100% van het kapitaal van Stuart. Stuart, opgericht in 2015, ontwikkelde een technologieplatform voor express pakketbezorging in stedelijke omgevingen (automatische dispatching, geolocalisatie van koeriers in real-time, API-integratie voor alle gebruikers).

Gefco breidt activiteiten in Benelux uit

Gefco, actief op het gebied van industriële logistiek en autologistiek, heeft recent een goederenexpeditiekantoor en opslagfaciliteit in Antwerpen geopend. De groep wil zijn aanwezigheid in de Benelux versterken door te focussen op zee- en luchtvracht binnen de Antwerpse tak en door het als een vlaggenschip voor goederenexpeditie in België te presenteren.

DSV Logistics en Dow Performance Silicones verlengen contract in Feluy

DSV Logistics is met Dow Performance Silicones (Dow Corning) tot een onderling akkoord gekomen om het contract in Feluy voor een periode van zes maanden te verlengen tot 10 februari 2018. Vorige maand kondigde Dow Performance Silicones de stopzetting van het contract aan met logistiek dienstverlener DSV Logistics en voor juli het einde van de activiteiten op de site in Feluy, vanwege de integratie in The Dow Chemicals Company.

Prologis breidt twee dc’s uit tot 100.000m²

Logistiek vastgoedontwikkelaar Prologis zal voor Coolblue en een internationale retailer in totaal 80.000 vierkante meter extra distributiecentra ontwikkelen. De eerste uitbreiding vindt plaats op Prologis Park Tilburg. Daar gaat Prologis met de bouw van 37.000 vierkante meter de derde en laatste fase in voor een distributiecentrum van uiteindelijk 100.000 vierkante meter.

Bedrijven hebben data-analyse en artificiële intelligentie nodig om relevant te blijven

Hoewel big data de goudmijn van elke onderneming zou betekenen, hebben veel bedrijven dat nog niet ontdekt. Nochtans bevat de gigantische hoeveelheid data die bedrijven dagelijks produceren heel wat informatie waarmee ze beter kunnen inspelen op de markt en kunnen voorspellen waar kansen liggen.

Kracht kiest Jungheinrich om zijn intralogistiek te centraliseren

Jungheinrich bouwt in de West-Duitse stad Werdohl een 3500m² groot logistiek centrum voor Kracht, een wereldwijde fabrikant van transmissiepompen, doorstroompompen en hydraulische onderdelen voor industriële toepassingen. De kern van het nieuwe centrum bestaat uit een volautomatisch rekkenmagazijn voor 5100 europallets en ongeveer 12.000 bakken met kleine onderdelen.

Abecon AX wordt GreatCircle

Abecon AX, aanbieder van Microsoft Dynamics AX-diensten, zet zijn activiteiten voortaan verder onder de naam GreatCircle Solutions. De versterking van GreatCircle is ingegeven door het recente samengaan van Abecon met de Broad Horizon Groep.

Nieuwe druk voor Basisboek Logistiek

‘Basisboek Logistiek’ is aan zijn tweede druk toe. Het boek geldt als de inleiding in de logistiek en biedt zowel een kennismaking als een overzicht voor studenten en professionals met een geringe logistieke basis. In dit basisboek staat de klant centraal in het logistieke proces.

BAS Group implementeert WMS van Boltrics

BAS Group, gevestigd in het Nederlandse Etten-Leur, wil zich ontwikkelen tot allround logistiek dienstverlener en wil zich daarbij toeleggen op goederen die extra aandacht nodig hebben, zoals chemicaliën, consumentenelektronica, farmaceutische producten en voedingsmiddelen.

Alltricks.fr kiest opnieuw voor Savoye dochter Prodex

Alltricks.fr, een Franse online leverancier van fietsen en fietsproducten, kende in 2014 een omzetgroei van maar liefst 80%. Het bedrijf bestond toen net zes jaar en noteerde al een omzet van 30 miljoen euro. Omdat het 7.000m² grote magazijn in Maurepas daardoor te klein werd, besloot het bedrijf in 2016 te verhuizen naar een 13.000m² groot magazijn in Châteaudun.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.