Eén op vijf warehouses kan volumetoename amper opvangen

Foto: Pixabay

Het aantal goederen dat in magazijnen in België en Nederland ligt opgeslagen, is de afgelopen twaalf maanden sterk toegenomen. Maar liefst 75% van de supply chain professionals uit België en Nederland spreekt van een significante groei. Tegelijkertijd geeft ook 75% van de supply chain professionals aan dat ze hun magazijnen zullen moderniseren, terwijl 56% van plan is nieuwe, moderne magazijnen te openen. Dat blijkt uit ‘State of Warehouse Operations 2024’, een onderzoek van Manhattan Associates bij 2.000 supply chain professionals wereldwijd, waarvan 200 uit België en Nederland.

Uit het onderzoek blijkt ook dat organisaties moeite hebben met de toename van het aantal goederen in hun bestaande magazijnen. Zo zegt slechts 31% van de supply chain professionals dat ze de veranderingen binnen hun bestaande capaciteit hebben kunnen opvangen. Ruim één op vijf (22%) heeft moeite om binnen de bestaande capaciteit aan het toegenomen volume te voldoen en is er niet in geslaagd de capaciteit te vergroten. Verder geeft 41% aan hun bestaande capaciteit te hebben vergroot om aan het toegenomen volume te kunnen voldoen.

Een kwart van de supply chain professionals ervaart uitdagingen met het waarborgen en verbeteren van de productiviteit van het personeel, terwijl 24% moeite ondervindt met aanwerven, opleiden en managen van medewerkers. Op de vraag of hun organisatie moeilijkheden ervaart met het behoud van bestaande medewerkers, geeft maar liefst 89% van de respondenten aan daar moeite mee te hebben.

Wanneer gevraagd naar de belangrijkste uitdagingen met betrekking tot magazijnactiviteiten, geeft 27% aan moeite te ondervinden met het beheren van bestellingen via verschillende kanalen, zoals e-commerce of in de winkel. Een kwart van de respondenten heeft moeite om wijzigingen in hun magazijnactiviteiten aan te brengen vanwege de complexiteit ervan. Meer dan de helft (52%) van de supply chain professionals denkt dat het de eigen organisatie aan inzicht ontbreekt in de uitdagingen met betrekking tot de magazijnactiviteiten, en dat het senior management die uitdagingen begrijpt.

De respondenten werd ook gevraagd wat zij in de komende twaalf maanden als de belangrijkste aandachtsgebieden voor de magazijn(en) van hun organisatie zien. Daarop zegt 30% te willen investeren om bestellingen via verschillende kanalen te beheren, 29% wil meer gebruik gaan maken van evoluerende technologieën zoals generatieve AI en robotica, terwijl 27% investeringen wil doen om de doorlooptijd te verbeteren en de ‘cut-off’-tijd te verkorten.

Volgens Pieter Van den Broecke, managing director van o.a. België en Nederland bij Manhattan Associates, bestellen consumenten steeds vaker en meer, en via verschillende kanalen. “Zowel de groei als de complexiteit van bestellingen, alsook de krappe arbeidsmarkt, stelt supply chain professionals voor grote uitdagingen om bestellingen effectief te verwerken”, zegt hij. “Het is belangrijk dat organisaties hun bestaande magazijnen moderniseren door gebruik te maken van innovatieve omnichanneltechnologie, zodat het personeel zich kan focussen op het verbeteren van supply chain processen. Door hun webshop goed in te richten met voldoende productinformatie kunnen ze de werkdruk die door retourzendingen ontstaat, verlichten. Tegelijkertijd moeten ze consumenten wijzen op duurzame bezorgmethodes en daarin ook sturen op de rol van hun fysieke winkel als belangrijke schakel voor het verkopen, ophalen en terugbrengen van producten.”

Over het onderzoek

Marktonderzoeker Vanson Bourne interviewde in het voorjaar van 2024 2.000 supply chain professionals wereldwijd, waarvan 200 uit België en Nederland. Onder de respondenten bevonden zich zowel senior management als operationeel personeel. Zij kwamen uit de sectoren fabricage en productie, logistiek, farmacie, retail, automotive en CPG. De volledige onderzoeksresultaten kunt u via deze link lezen.

Recente nieuwsberichten

Vestel krijgt meer overzicht en controle over de supply chain met ICRON’s S&OP-oplossing

Vestel Group bestaat uit 24 ondernemingen die zich bezighouden met productie, software- en technologieontwikkeling, marketing, en distributie op het gebied van consumentenelektronica, huishoudelijke apparatuur, mobiele technologieën, ledverlichting en de defensie-industrie.

Nieuwe empty containerhandler van Hyster tilt dubbele containers

Tegenwoordig hebben sommige lege containers een gewicht van meer dan 5 ton en wordt bovendien bij veel werkzaamheden met dubbele containers gewerkt. De nieuwe Hyster empty containerhandler, met een capaciteit tot 11 ton, kan dubbele containers van elk type verwerken en speelt daar dus op in.

Transics stelt update FMS-functionaliteit voor

Met de recentste update van de TX-Sky-boordcomputer brengt Transics een aantal nieuwe functies voor vlottere loonberekening, polygoon-GeoFencing en verbeterde samenwerking met onderaannemers. Met het nieuwe polygoon-GeoFencing-systeem kunnen dispatchers de activiteiten van chauffeurs in realtime monitoren op specifieke locaties.

WDP investeert 25 mio euro in zonnepanelenproject

Aanbieder van logistiek en semi-industrieel vastgoed WDP plant circa 25 miljoen euro te investeren in de tweede fase van zijn zonnepanelenproject in Nederland, dat in 2015 werd opgestart. De toekenning van SDE+ subsidies in dit verband, is rond.

Corneel Geerts Transportgroup opent hub in Vilvoorde

Na de overname van Jacob Meijer en de recente opstart in Venlo voegt het transportbedrijf daarmee de vijfde distributiehub aan zijn Benelux-netwerk toe. In de hub in Vilvoorde worden de douaneactiviteiten, in- en uitklaringen ondergebracht.

Mecalux ontwikkelt distributiecentra van 100.000m² voor vidaXL

VidaXL is een internationale e-commerce speler die producten aanbiedt op het vlak van huis- en tuininrichting, doe-het-zelf, vrijetijd, welzijn en speelgoed & spellen. De internetretailer zal zijn logistiek installeren in een nieuw distributiecentrum met een totale oppervlakte van 100.000m².

OM Partners Frankrijk betrekt nieuw kantoor in Parijs

De verhuizing kadert binnen de uitbreiding van OM Partners’ wereldwijde netwerk in Europa, de VS, China, de Verenigde Arabische Emiraten en Brazilië. In het nieuwe Franse kantoor aan de Boulevard Montmartre in hartje Parijs zijn 35 medewerkers aan de slag.

ID Logistics huldigt in Moskou logistiek platform voor Yves Rocher in

Het logistiek centrum is gelegen in Obukhovo, op ongeveer 40km van Oost-Moskou. Het platform heeft een oppervlakte van 12.500m² en biedt werkgelegenheid aan 200 medewerkers. Het staat in voor de dagelijkse belevering van 370 winkels in Rusland en de e-commerce activiteiten van Yves Rocher, goed voor zo’n 6.000 orders per dag.

Alexander Sollmann, nieuwe directeur productbeheer bij Transwide/Teleroute

Alexander Sollmann zal instaan voor het beheer van alle producten in de Transportmanagementsoftware- en Vrachtuitwisseling-portefeuilles. Hij brengt meer dan 24 jaar ervaring in de transport- en logistieke sector met zich mee, waarvan zo'n tien jaar bij Transporeon.

Bol.com haalt retouren bij je thuis op

Een partnership van bol.com met PostNL maakt mogelijk dat de internetretailer voortaan retourzendingen bij de klant thuis kan ophalen. De dienst ‘Local Express’ is aanvankelijk enkel van toepassing op de zogenaamde Select-artikelen van bol.com, ruim 300.000 producten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.