Eén op vijf warehouses kan volumetoename amper opvangen

Foto: Pixabay

Het aantal goederen dat in magazijnen in België en Nederland ligt opgeslagen, is de afgelopen twaalf maanden sterk toegenomen. Maar liefst 75% van de supply chain professionals uit België en Nederland spreekt van een significante groei. Tegelijkertijd geeft ook 75% van de supply chain professionals aan dat ze hun magazijnen zullen moderniseren, terwijl 56% van plan is nieuwe, moderne magazijnen te openen. Dat blijkt uit ‘State of Warehouse Operations 2024’, een onderzoek van Manhattan Associates bij 2.000 supply chain professionals wereldwijd, waarvan 200 uit België en Nederland.

Uit het onderzoek blijkt ook dat organisaties moeite hebben met de toename van het aantal goederen in hun bestaande magazijnen. Zo zegt slechts 31% van de supply chain professionals dat ze de veranderingen binnen hun bestaande capaciteit hebben kunnen opvangen. Ruim één op vijf (22%) heeft moeite om binnen de bestaande capaciteit aan het toegenomen volume te voldoen en is er niet in geslaagd de capaciteit te vergroten. Verder geeft 41% aan hun bestaande capaciteit te hebben vergroot om aan het toegenomen volume te kunnen voldoen.

Een kwart van de supply chain professionals ervaart uitdagingen met het waarborgen en verbeteren van de productiviteit van het personeel, terwijl 24% moeite ondervindt met aanwerven, opleiden en managen van medewerkers. Op de vraag of hun organisatie moeilijkheden ervaart met het behoud van bestaande medewerkers, geeft maar liefst 89% van de respondenten aan daar moeite mee te hebben.

Wanneer gevraagd naar de belangrijkste uitdagingen met betrekking tot magazijnactiviteiten, geeft 27% aan moeite te ondervinden met het beheren van bestellingen via verschillende kanalen, zoals e-commerce of in de winkel. Een kwart van de respondenten heeft moeite om wijzigingen in hun magazijnactiviteiten aan te brengen vanwege de complexiteit ervan. Meer dan de helft (52%) van de supply chain professionals denkt dat het de eigen organisatie aan inzicht ontbreekt in de uitdagingen met betrekking tot de magazijnactiviteiten, en dat het senior management die uitdagingen begrijpt.

De respondenten werd ook gevraagd wat zij in de komende twaalf maanden als de belangrijkste aandachtsgebieden voor de magazijn(en) van hun organisatie zien. Daarop zegt 30% te willen investeren om bestellingen via verschillende kanalen te beheren, 29% wil meer gebruik gaan maken van evoluerende technologieën zoals generatieve AI en robotica, terwijl 27% investeringen wil doen om de doorlooptijd te verbeteren en de ‘cut-off’-tijd te verkorten.

Volgens Pieter Van den Broecke, managing director van o.a. België en Nederland bij Manhattan Associates, bestellen consumenten steeds vaker en meer, en via verschillende kanalen. “Zowel de groei als de complexiteit van bestellingen, alsook de krappe arbeidsmarkt, stelt supply chain professionals voor grote uitdagingen om bestellingen effectief te verwerken”, zegt hij. “Het is belangrijk dat organisaties hun bestaande magazijnen moderniseren door gebruik te maken van innovatieve omnichanneltechnologie, zodat het personeel zich kan focussen op het verbeteren van supply chain processen. Door hun webshop goed in te richten met voldoende productinformatie kunnen ze de werkdruk die door retourzendingen ontstaat, verlichten. Tegelijkertijd moeten ze consumenten wijzen op duurzame bezorgmethodes en daarin ook sturen op de rol van hun fysieke winkel als belangrijke schakel voor het verkopen, ophalen en terugbrengen van producten.”

Over het onderzoek

Marktonderzoeker Vanson Bourne interviewde in het voorjaar van 2024 2.000 supply chain professionals wereldwijd, waarvan 200 uit België en Nederland. Onder de respondenten bevonden zich zowel senior management als operationeel personeel. Zij kwamen uit de sectoren fabricage en productie, logistiek, farmacie, retail, automotive en CPG. De volledige onderzoeksresultaten kunt u via deze link lezen.

Recente nieuwsberichten

AirBridgeCargo vestigt Europese hub op Liege Airport

Liege Airport en de Groep Volga-Dnepr hebben een overeenkomst getekend waardoor de luchtvaartmaatschappij AirBridgeCargo een verbintenis met de luchthaven aangaat. Het gaat om een akkoord over tien jaar, waardoor AirBridgeCargo over 25.000m² aan loodsoppervlakte zal beschikken voor zijn verrichtingen.

Belgen vinden prijs en bestelgemak het belangrijkst bij e-shoppen

Ruim driekwart van de Belgen vindt de verkoopprijs en de eenvoud waarmee online kan worden besteld de belangrijkste criteria bij online shoppen. Dat blijkt uit een onderzoek dat verpakkingsbedrijf DS Smith liet uitvoeren door Mintel bij in totaal 5.000 e-shoppers, verdeeld over negen landen.

H.Essers bouwt nieuwe hoofdzetel in Limburg

Logistiek dienstverlener H.Essers groeit met meer dan 10% per jaar. Met die expansie stijgt eveneens het aantal medewerkers, ook in het hoofdkantoor in het Limburgse Genk. Om die medewerkers onderdak te kunnen bieden, koos H.Essers ervoor een nieuw hoofdkantoor te bouwen op zijn bestaande site aan de Transportlaan in Genk Noord.

Witron wendt ervaring aan bij nieuwste generatie stapelkranen

De nieuwste generatie stapelkranen van Witron kan worden ingezet in dynamische distributiecentra voor supermarkten, e-commerce en andere distributiekanalen. Het gestandaardiseerde voertuig is geschikt voor normale omgevingstemperatuur, maar ook voor koel- en vriesruimten en is bedoeld voor continubedrijf, 365 per jaar, 7 dagen per week, 24 uur per dag.

Koninklijke Zeelandia Groep kiest Infor CloudSuite Food & Beverage

De Koninklijke Zeelandia Groep is een Nederlands familiebedrijf met vestigingen in 31 landen en circa 3.200 medewerkers. Al meer dan 100 jaar ontwikkelt, produceert, verkoopt en distribueert het brood- en banketingrediënten die in meer dan 100 landen worden geleverd.

Still stelt nieuwe multifunctionele heftruck voor

De Still LTX-FF 05/10 kan zowel trekken, stapelen als transporteren. De compacte allrounder trekt aanhangerbelastingen tot 5.000kg en heft lasten van maximaal 1.000kg tot een hoogte van 1.750mm De breedte van de truck (800mm) en de korte draaicirkel van nog geen 1,5 meter zorgen ervoor dat de LTX-FF ook in heel smalle gangpaden nauwkeurig kan werken.

Australische supermarktketen kiest piece picking robot van Dematic

Drakes Supermarkets, een van de grootste onafhankelijke supermarktketens van Australië, bouwt momenteel een geavanceerd nieuw distributiecentrum op een site van 17 hectare in Zuid-Australië. Om binnen het distributiecentrum een hoge productiviteit en efficiëntie te garanderen, bestelde Drakes bij Dematic de RapidPick 1-to1 Good-To-Person (GTP) oplossing, inclusief het buffering- en sequencingsysteem Multishuttle en de piece picking robot die Dematic in augustus op de markt bracht.

DSV vestigt zich in Menen

Projectontwikkelaar Global Estate Group is gestart met de eerste funderingen en grondwerken van een cross-docking magazijn in LAR-Zuid, de grootste industriezone in de regio Menen. De bouw van het distributiecentrum van 6.000m², vergelijkbaar met de oppervlakte van een voetbalveld, rondt de ontwikkeling van de site zo goed als af.

5000 robots aan de slag bij XPO Logistics

XPO Logistics, leverancier van transport- en logistieke oplossingen, is van plan 5.000 intelligente robots in te zetten in zijn logistieke centra in Noord-Amerika en Europa. De aanschaf van de robots kadert in de plannen van XPO om dit jaar 450 miljoen dollar in technologie te investeren.

Versteijnen Logistics implementeert AutoStore-systeem van Swisslog

Op zijn ruim 12 hectare grote Europese distributiecampus in het Nederlandse Tilburg verzorgt Versteijen Logistics de logistieke activiteiten voor diverse klanten, waaronder Tricorp, een producent van werkkleding. Teneinde een deel van zijn activiteiten sneller en efficiënter uit te voeren, heeft de logistiek dienstverlener besloten een AutoStore-systeem van Swisslog te implementeren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.