Eén op vijf warehouses kan volumetoename amper opvangen

Foto: Pixabay

Het aantal goederen dat in magazijnen in België en Nederland ligt opgeslagen, is de afgelopen twaalf maanden sterk toegenomen. Maar liefst 75% van de supply chain professionals uit België en Nederland spreekt van een significante groei. Tegelijkertijd geeft ook 75% van de supply chain professionals aan dat ze hun magazijnen zullen moderniseren, terwijl 56% van plan is nieuwe, moderne magazijnen te openen. Dat blijkt uit ‘State of Warehouse Operations 2024’, een onderzoek van Manhattan Associates bij 2.000 supply chain professionals wereldwijd, waarvan 200 uit België en Nederland.

Uit het onderzoek blijkt ook dat organisaties moeite hebben met de toename van het aantal goederen in hun bestaande magazijnen. Zo zegt slechts 31% van de supply chain professionals dat ze de veranderingen binnen hun bestaande capaciteit hebben kunnen opvangen. Ruim één op vijf (22%) heeft moeite om binnen de bestaande capaciteit aan het toegenomen volume te voldoen en is er niet in geslaagd de capaciteit te vergroten. Verder geeft 41% aan hun bestaande capaciteit te hebben vergroot om aan het toegenomen volume te kunnen voldoen.

Een kwart van de supply chain professionals ervaart uitdagingen met het waarborgen en verbeteren van de productiviteit van het personeel, terwijl 24% moeite ondervindt met aanwerven, opleiden en managen van medewerkers. Op de vraag of hun organisatie moeilijkheden ervaart met het behoud van bestaande medewerkers, geeft maar liefst 89% van de respondenten aan daar moeite mee te hebben.

Wanneer gevraagd naar de belangrijkste uitdagingen met betrekking tot magazijnactiviteiten, geeft 27% aan moeite te ondervinden met het beheren van bestellingen via verschillende kanalen, zoals e-commerce of in de winkel. Een kwart van de respondenten heeft moeite om wijzigingen in hun magazijnactiviteiten aan te brengen vanwege de complexiteit ervan. Meer dan de helft (52%) van de supply chain professionals denkt dat het de eigen organisatie aan inzicht ontbreekt in de uitdagingen met betrekking tot de magazijnactiviteiten, en dat het senior management die uitdagingen begrijpt.

De respondenten werd ook gevraagd wat zij in de komende twaalf maanden als de belangrijkste aandachtsgebieden voor de magazijn(en) van hun organisatie zien. Daarop zegt 30% te willen investeren om bestellingen via verschillende kanalen te beheren, 29% wil meer gebruik gaan maken van evoluerende technologieën zoals generatieve AI en robotica, terwijl 27% investeringen wil doen om de doorlooptijd te verbeteren en de ‘cut-off’-tijd te verkorten.

Volgens Pieter Van den Broecke, managing director van o.a. België en Nederland bij Manhattan Associates, bestellen consumenten steeds vaker en meer, en via verschillende kanalen. “Zowel de groei als de complexiteit van bestellingen, alsook de krappe arbeidsmarkt, stelt supply chain professionals voor grote uitdagingen om bestellingen effectief te verwerken”, zegt hij. “Het is belangrijk dat organisaties hun bestaande magazijnen moderniseren door gebruik te maken van innovatieve omnichanneltechnologie, zodat het personeel zich kan focussen op het verbeteren van supply chain processen. Door hun webshop goed in te richten met voldoende productinformatie kunnen ze de werkdruk die door retourzendingen ontstaat, verlichten. Tegelijkertijd moeten ze consumenten wijzen op duurzame bezorgmethodes en daarin ook sturen op de rol van hun fysieke winkel als belangrijke schakel voor het verkopen, ophalen en terugbrengen van producten.”

Over het onderzoek

Marktonderzoeker Vanson Bourne interviewde in het voorjaar van 2024 2.000 supply chain professionals wereldwijd, waarvan 200 uit België en Nederland. Onder de respondenten bevonden zich zowel senior management als operationeel personeel. Zij kwamen uit de sectoren fabricage en productie, logistiek, farmacie, retail, automotive en CPG. De volledige onderzoeksresultaten kunt u via deze link lezen.

Recente nieuwsberichten

Eerstesteenlegging Log!Ville

Op 22 mei 2019 wordt op het Wetenschapspark Universiteit Antwerpen in Niel de eerste steen gelegd van Log!Ville. Dat moet een open demo- & innovatiecentrum worden, waar logistieke bedrijven in Vlaanderen nieuwe toepassingen en concepten kunnen ontdekken en demonstreren.

Bedrijven benutten steeds vaker Belgische waterwegen

De Belgische binnenvaart zit in de lift, zo blijkt uit onderzoek van logistieke vastgoedspeler Ceusters, dat zich onder meer baseert op de meest recente cijfers van Statbel. In 2017 vervoerden de Belgische binnenschepen een recordaantal van 36.808 containers, goed voor zo’n 201.129.000 ton en meer dan 11 miljard afgelegde kilometers.

Databril gecombineerd met pick-by-voice zet scanner opzij

CIM Logistics doet zijn intrede op de Nederlandse WMS-markt met de spraakgestuurde pick-by-vision-applicatie Prolag Go, een hybride oplossing die pick-by-voice en pick-by-vision combineert. Het systeem is gebaseerd op orderpicking met pick-by-vision; de door CIM ontwikkelde app Prolag Go draait namelijk op een databril.

Logtex automatiseert opnieuw met Boa Concept

Logtex is een Franse logistiek dienstverlener gericht op de textielsector. Voor de automatisering van twee van zijn twaalf logistieke platformen in Frankrijk kiest het bedrijf opnieuw voor Boa Concept. Na een eerste installatie van een modulair conveyorsysteem in Wancourt in 2016, zijn nu de logistieke platformen van Cholet en Moussey aan de beurt.

Logistiek dienstverleners creëren digitaal platform met blockchain technologie

Vinturas, een nieuw consortium van logistiek dienstverleners in de automotive sector, lanceert een digitaal platform gebaseerd op IBM blockchain technologie. Het platform moet alle stappen van de logistieke keten binnen Europa, van fabrikant tot dealer én voor nieuwe en gebruikte voertuigen, inzichtelijk maken.

Fieldlab AML test robotica in de supply chain

Het Fieldlab Advanced Manufacturing Logistics, dat deel uitmaakt van het innovatieprogramma ‘Fabriek van de Toekomst’, heeft zijn real-life testomgeving gelanceerd op de Brainport Industries Campus (BIC) in Eindhoven. In die testomgeving experimenteert het fieldlab met onder andere AGV’s (automated guided vehicles) en andere robotica om kennis te ontwikkelen op het gebied van productielogistiek, optimale productieplanning en voorraadoptimalisering, niet alleen op de productievloer maar in de gehele supply chain van de maakindustrie.

AO kiest voor BluJay’s DropShip-oplossing

AO, ook wel bekend als AO.com, is wereldwijd een van de grootste online retailers van witgoed, technologie en elektronica. Voor de levering van zijn groeiende productaanbod kiest het bedrijf voor de DropShip-oplossing van BluJay Solutions, leverancier van supply chain-software en -diensten.

Witron bouwt opnieuw voor Spaanse supermarktketen Mercadona

Witron bouwt momenteel al het zesde volledig geautomatiseerde distributiecentrum voor diepvriesproducten voor Mercadona, de grootste supermarktketen in Spanje. Het nieuwe complex in Guadix (in de provincie Granada in het zuiden van Spanje) is 17.600m² groot en is uitgerust met 7 volledig automatische COM-machines.

Lange en zware voertuigen blijven verboden in Brussel

UPTR, de Unie van Professionele Transporteurs en Logistieke Ondernemers, betreurt het dat een uitkomst in het dossier van de LZV’s (lange en zware voertuigen) in Brussel niet meer voor deze legislatuur zal zijn. LZV’s blijven momenteel dan ook verboden op het Brusselse grondgebied, waaronder ook een stukje van de Brusselse ring valt.

Veiligheidsfunctie van Volvo Trucks helpt afstand tussen trucks te houden

Ongevallen waarbij een voertuig achter op een ander voertuig rijdt, maken momenteel ongeveer 20% uit van alle ernstige aanrijdingen met trucks. Volvo Trucks ontwikkelde daarom Distance Alert, een veiligheidsfunctie waarmee truckchauffeurs een veilige afstand tot hun voorligger kunnen houden en zo kritieke situaties kunnen voorkomen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.