Eén op vijf warehouses kan volumetoename amper opvangen

Foto: Pixabay

Het aantal goederen dat in magazijnen in België en Nederland ligt opgeslagen, is de afgelopen twaalf maanden sterk toegenomen. Maar liefst 75% van de supply chain professionals uit België en Nederland spreekt van een significante groei. Tegelijkertijd geeft ook 75% van de supply chain professionals aan dat ze hun magazijnen zullen moderniseren, terwijl 56% van plan is nieuwe, moderne magazijnen te openen. Dat blijkt uit ‘State of Warehouse Operations 2024’, een onderzoek van Manhattan Associates bij 2.000 supply chain professionals wereldwijd, waarvan 200 uit België en Nederland.

Uit het onderzoek blijkt ook dat organisaties moeite hebben met de toename van het aantal goederen in hun bestaande magazijnen. Zo zegt slechts 31% van de supply chain professionals dat ze de veranderingen binnen hun bestaande capaciteit hebben kunnen opvangen. Ruim één op vijf (22%) heeft moeite om binnen de bestaande capaciteit aan het toegenomen volume te voldoen en is er niet in geslaagd de capaciteit te vergroten. Verder geeft 41% aan hun bestaande capaciteit te hebben vergroot om aan het toegenomen volume te kunnen voldoen.

Een kwart van de supply chain professionals ervaart uitdagingen met het waarborgen en verbeteren van de productiviteit van het personeel, terwijl 24% moeite ondervindt met aanwerven, opleiden en managen van medewerkers. Op de vraag of hun organisatie moeilijkheden ervaart met het behoud van bestaande medewerkers, geeft maar liefst 89% van de respondenten aan daar moeite mee te hebben.

Wanneer gevraagd naar de belangrijkste uitdagingen met betrekking tot magazijnactiviteiten, geeft 27% aan moeite te ondervinden met het beheren van bestellingen via verschillende kanalen, zoals e-commerce of in de winkel. Een kwart van de respondenten heeft moeite om wijzigingen in hun magazijnactiviteiten aan te brengen vanwege de complexiteit ervan. Meer dan de helft (52%) van de supply chain professionals denkt dat het de eigen organisatie aan inzicht ontbreekt in de uitdagingen met betrekking tot de magazijnactiviteiten, en dat het senior management die uitdagingen begrijpt.

De respondenten werd ook gevraagd wat zij in de komende twaalf maanden als de belangrijkste aandachtsgebieden voor de magazijn(en) van hun organisatie zien. Daarop zegt 30% te willen investeren om bestellingen via verschillende kanalen te beheren, 29% wil meer gebruik gaan maken van evoluerende technologieën zoals generatieve AI en robotica, terwijl 27% investeringen wil doen om de doorlooptijd te verbeteren en de ‘cut-off’-tijd te verkorten.

Volgens Pieter Van den Broecke, managing director van o.a. België en Nederland bij Manhattan Associates, bestellen consumenten steeds vaker en meer, en via verschillende kanalen. “Zowel de groei als de complexiteit van bestellingen, alsook de krappe arbeidsmarkt, stelt supply chain professionals voor grote uitdagingen om bestellingen effectief te verwerken”, zegt hij. “Het is belangrijk dat organisaties hun bestaande magazijnen moderniseren door gebruik te maken van innovatieve omnichanneltechnologie, zodat het personeel zich kan focussen op het verbeteren van supply chain processen. Door hun webshop goed in te richten met voldoende productinformatie kunnen ze de werkdruk die door retourzendingen ontstaat, verlichten. Tegelijkertijd moeten ze consumenten wijzen op duurzame bezorgmethodes en daarin ook sturen op de rol van hun fysieke winkel als belangrijke schakel voor het verkopen, ophalen en terugbrengen van producten.”

Over het onderzoek

Marktonderzoeker Vanson Bourne interviewde in het voorjaar van 2024 2.000 supply chain professionals wereldwijd, waarvan 200 uit België en Nederland. Onder de respondenten bevonden zich zowel senior management als operationeel personeel. Zij kwamen uit de sectoren fabricage en productie, logistiek, farmacie, retail, automotive en CPG. De volledige onderzoeksresultaten kunt u via deze link lezen.

Recente nieuwsberichten

Spoorverbinding tussen Liège Trilogiport en China volledig operationeel

Op 8 december 2020 verwelkomde Liège Trilogiport de eerste trein die rechtstreeks uit Yiwu kwam, een stad in de provincie Zheijang in het oosten van China. Daarmee is de spoorverbinding tussen het multimodale platform Liège Trilogiport en China volledig operationeel.

Capaciteit van wegtransport op de Europese spotmarkt stijgt terwijl de prijzen dalen

Het wegtransport steeg in november 2020 met 16,8%, in vergelijking met de maand ervoor. De index van de Europese spotmarkt staat nu op 102,8 punten. In vergelijking met november 2019, is er momenteel minder capaciteit beschikbaar op de markt (-19,6%).

Ravas stelt nieuwe versie van WeightsApp voor

Ravas, gespecialiseerd in mobiele weegoplossingen, zorgde onlangs voor een update van de Ravas WeightsApp, een app om slimmer te werken met een mobiel weegsysteem. Deze nieuwe en verbeterde versie is nu beschikbaar voor download. In magazijnen komt het wel vaker voor dat de indicator van het mobiele weegsysteem te ver van de medewerker verwijderd is om deze direct te kunnen aflezen.

Europese tak van ArcelorMittal implementeert Oracle Transportation Management Cloud

Staal- en mijnbouwgigant ArcelorMittal gaat de logistieke bedrijfsprocessen van zijn grootste Europese tak, ArcelorMittal Europe - Flat Products, transformeren met Oracle Transportation Management Cloud. In kader van het project zullen de staalfabrieken van het bedrijf in België, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Polen voortaan werken met één enkel transportmanagementsysteem dat alle aspecten van de logistieke bedrijfsprocessen omvat: logistieke netwerkmodellering, tactische planning, logistiek orderbeheer, transportplanning, uitvoering en zichtbaarheid, beheer van transportevenementen, vrachtafhandeling en bedrijfsanalyse.

Siemens introduceert decentraal aandrijfsysteem voor transportbanden

Met de Sinamics G115D presenteert Siemens een nieuw, compact en krachtig aandrijfsysteem dat specifiek ontworpen is voor horizontale transportbandtoepassingen. Het aandrijfsysteem omvat een motor, frequentieomvormer en aandrijving in één eenheid en wordt aangeboden in twee versies: wandgemonteerd en motorgemonteerd.

Van Moer Logistics ondersteunt diverse logistieke diensten met nieuw WMS

Sinds medio oktober stroomlijnt Van Moer Logistics de complexe flows van twee van zijn klanten met een nieuwe warehouse management oplossing. Na een succesvol implementatietraject bij Transmare in juli, worden nu ook de processen van Overstock Garden beheerd met het WMS van Elevate-IT uit Kontich, partner van Boltrics Professionals.

Productvisualisatie kan kwaliteit van picking met 20% verhogen

Bijna de helft van alle magazijnkosten zijn toe te schrijven aan de orderpicking. Fouten tijdens de picking kunnen die kosten nog eens opdrijven. Daarom streeft pick-by-vision-provider Picavi ernaar het orderverzamelen te verbeteren met een gebruikersinterface die is afgestemd op de behoeften van de gebruiker.

Dematic gaat nieuw nationaal dc voor Woolworths in Sydney automatiseren

Dematic, aanbieder van oplossingen voor magazijnautomatisering, is geselecteerd door Primary Connect, het supply chain onderdeel van de Australische supermarktketen Woolworths Group, om een geavanceerd geautomatiseerd afhandelingssysteem te leveren voor het nieuwe nationale distributiecentrum (NDC) in Moorebank Logistics Park, Sydney.

H.Essers wil chemielogistiek van Nederlandse Meeus Group overnemen

Logistiek dienstverlener H.Essers, vandaag met 77 vestigingen actief in 19 landen, voert vergevorderde onderhandelingsgesprekken voor de overname van de logistieke en transportactiviteiten van de Nederlandse Meeus Group. Het gaat meer bepaald om de logistieke en transportactiviteiten in en vanuit Bergen op Zoom (met daarin een grote focus op chemie inclusief gevarengoed) en de verhuisbedrijven van de groep.

Colruyt Group zorgt voor Europese primeur met test van 44 ton waterstoftruck

Colruyt Group startte recent als eerste in Europa met een test van een 44 ton ‘heavy duty’ volledig elektrische truck met waterstof ‘range extender’. Tijdens het rijden worden de batterijen van de truck bijgeladen met de elektriciteit die door de waterstof ‘fuel cell’ wordt gegenereerd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.