Eén op drie Vlamingen voorkomt januaridip door te shoppen

Ondertussen ligt Blue Monday, de meest deprimerende dag van het jaar, alweer achter ons. Ook 30% van de Vlamingen beweert last te hebben van die sombere dag in januari. Maar volgens de Happy Index, een onderzoek in opdracht van Manhattan Associates, blijkt dat consumenten de donkere januaridagen opvangen door te winkelen. Het onderzoek werd uitgevoerd door OnePoll in 9 Europese landen, o.a. bij bijna 1000 Vlamingen.

Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat een derde van de Vlamingen (32%) meer online of in de winkelstraat wil shoppen om saaie of rustigere dagen te overbruggen. Een iets hoger aantal (38%) gaf zelfs aan opgevrolijkt te kunnen worden door winkeliers wanneer zij speciale Blue Monday-kortingen aanbieden.
 
Italianen zijn Europa’s gelukkigste shoppers
Italiaanse consumenten zijn de gelukkigste shoppers van Europa. Zij beoordelen het gevoel dat zij hebben tijdens het winkelen met een 7,6. Het ultieme geluksmoment wordt ervaren bij het ontvangen van een bestelling; dat moment wordt op een geluksschaal van 1 tot 10 beoordeeld met een 8,5. Op de tweede plaats staan Nederlandse shoppers: zij beoordelen hun winkelervaring gemiddeld met een 7,5. De derde plaats wordt gedeeld door Duitsland, Zweden en Spanje (7,2) en op plaats vier staan de Vlaamse consumenten die hun winkelervaring met een gelukscijfer van 7,1 beoordelen.
 
Online retailtherapie
Op de vraag ‘hoe winkelt u het liefst?’ blijkt dat veel Europeanen de voorkeur geven aan online shoppen in januari ten opzichte van de fysieke winkelstraat. De Britten en de Fransen voeren deze lijst aan met respectievelijk 45% en 43%. Wat de Vlamingen betreft, geeft 40% van de respondenten de voorkeur aan kopen via de computer.
Gekeken naar alle fases van het online aankoopproces, voelt een derde (34%) van de Vlamingen zich het gelukkigst op het moment dat ze het product zien wanneer het pakketje wordt opengemaakt. Op de tweede plaats staat het moment waarop de postbode het pakket overhandigt (33%). Op plaats drie wordt het scrollen op een website, zoekend naar een product als een erg gelukkig moment ervaren (26%).
 
Kleding, elektro en verzorgingsproducten zijn favoriet
Het zijn de Nederlanders en Duitsers die het meeste geluk ervaren bij het kopen van kleding en schoenen, respectievelijk 62% en 61%. Ook in Vlaanderen voeren kleding en schoenen de lijst aan wat betreft favoriete aankopen, zij het met een iets lager percentage. Ruim de helft (55%) ervaart het meeste geluk bij het plaatsen van die aankopen. Ook meer praktische aankopen bezorgen Vlamingen een gelukkig gevoel. Voor 37% staat de aankoop van een elektronisch apparaat (zoals tablet, blender of stofzuiger) bovenaan de lijst. Ook decoratie voor in huis zorgt voor geluk – een kwart van de Vlamingen (26%) voelt zich het gelukkigst bij het kopen van dat soort producten.
 
Zorgen voor geluksmoment
Volgens Pieter Van den Broecke, managing director Benelux en Duitsland bij Manhattan Associates hoeft een dag als Blue Monday geen sombere dag te zijn voor winkeliers en hun klanten. “Consumenten kunnen op die dag wel een geluksmomentje gebruiken en winkeliers kunnen daar slim op inspelen. Denk bijvoorbeeld aan het versturen van een persoonlijke Blue Monday-oppepper aan nieuwsbriefontvangers en benadruk de bestel- en shopopties die je hen biedt: inzicht in de bezorgtijd, leveringssnelheid of duurzame bezorgopties.” Wel waarschuwt hij dat retailers daarbij uiteraard moeten kunnen waarmaken wat ze beloven. “Als je extra diensten aanbiedt in de vorm van kortingen of versnelde levertijden, zorg dan voor een goede voorbereiding. Als een order niet op tijd of verkeerd wordt geleverd, worden je klanten alsnog niet blij van hun bestelling bij jouw webshop.”
Foto: Pixabay

Recente nieuwsberichten

PTV Logistics lanceert volgende generatie van routeplanningssoftware

PTV Logistics, leverancier van technologie voor transport en logistiek, heeft de volgende generatie gelanceerd van zijn logistieke planningssoftware PTV Map&Guide. De oplossing zet volgens de leverancier niet alleen een nieuwe standaard voor de nauwkeurige berekening van tolkosten, planning van vrachtwagenroutes en gebruikerservaring, maar houdt ook rekening met de ESG-vereisten (environmental, social and governance).

Brady kiest Vanas voor automatisering van nieuw magazijn

Brady Corporation vervaardigt en levert totaaloplossingen voor de identificatie en beveiliging van mensen, producten en plaatsen. Voor de automatisering van zijn nieuwe Europese distributiecentrum in het Oost-Vlaamse Zele deed Brady een beroep op Vanas Engineering, aanbieder van totaaloplossingen voor de intralogistiek. Onder meer de implementatie van interne transport- en sorteersystemen en tien verticale liftsystemen voor opslag en orderpicking van snel roterende items moeten Brady ondersteunen om meer oplossingen uit te leveren in heel Europa.

Zetes verwerft 50% in AMR-bedrijf Robotize

Robotize, opgericht in 2016 in Lyngby (Denemarken), wordt intussen in diverse sectoren als partner betrokken, waaronder voedingsmiddelen en dranken, zware machines en reinigingsapparatuur. De AMR’s van Robotize zijn ontworpen voor geautomatiseerde materiaaltransporten in productie- en logistieke omgevingen. De oplossingen zijn schaalbaar en gebruikersvriendelijk, wat ze volgens Zetes de perfecte aanvulling maakt op diens Collaborative Supply Chain-suite.

De teams van Zetes en Robotize zullen oplossingen ontwikkelen die geavanceerde toepassingen voor mobiliteit, veiligheid en supply chain executie combineren, zo luidt het. Dat moet zorgen voor meer efficiëntie en productiviteit in logistieke operaties, terwijl het de algehele inzet van medewerkers verbetert en de groeiende uitdagingen zoals personeelstekort aanpakt.

Dachser optimaliseert zijn rolcontainer voor winkelleveringen

Dachser Fashion Logistics ontwikkelde een speciale rolcontainer voor hangende en gevouwen kledingstukken. De Retail Box (voorheen Roll&GOH) moet ervoor zorgen dat kleding zonder kreuken of vouwen naar de winkels wordt gebracht. De container kan samen met andere goederen op pallets makkelijk in de laadruimte van de vrachtwagen worden vervoerd en kan door de chauffeur gemakkelijk naar de winkel worden gerold. De logistiek dienstverlener lanceerde deze container ongeveer vijf jaar geleden al, maar heeft hem nu verder geoptimaliseerd. Bij de verbeteringen heeft Dachser ook rekening gehouden met het gebruik van de box in andere sectoren waarbij de te bevoorraden winkels zich vaak in stadscentra bevinden, bijvoorbeeld de cosmetica-industrie en, in toenemende mate, de elektronicasector. Er zijn geen plannen om de box te gebruiken voor het verzenden van levensmiddelen.

IFS Ultimo versnelt probleemoplossing en verkort reparatietijd met AI-integratie

IFS Ultimo, leverancier van EAM-software (enterprise asset management), heeft AI-functionaliteit geïntegreerd in zijn volgende generatie EAM-platform. De bedoeling is probleemoplossing te verbeteren en bedrijven in staat te stellen de gemiddelde reparatietijd (MTTR) van hun assets te verkorten. Door gebruik te maken van AI zullen EAM-toolsets intuïtiever, toegankelijker en voorspellender worden, wat moet leiden tot hogere efficiëntie in asset management praktijken.

STEF Nederland beantwoordt groeiende marktvraag met uitbreiding warehouse

STEF Nederland breidt zijn warehouse in Zeewolde uit, goed voor een investering van 5 miljoen euro. De logistiek dienstverlener is begonnen met de bouw van een extra deel van 7.000m² dat medio 2025 klaar zal zijn. Daardoor wordt het totale oppervlak van het logistieke centrum meer dan 62.000m². Met de uitbreiding wil STEF inspelen op de groeiende vraag naar opslagruimte voor levensmiddelen die op kamertemperatuur moeten worden bewaard. Er komen 12.000 extra palletplaatsen bij.

Yusen Logistics rust Brits DC uit met Manhattan Active Warehouse Management

Logistiek dienstverlener Yusen Logistics, onderdeel van de Japanse Nippon Yusen Kabushiki Kaisha-group (NYK), gaat in zijn nieuwe distributiecentrum in Northampton het warehouse management system Manhattan Active Warehouse Management implementeren. De nieuwe vestiging in het Verenigd Koninkrijk gaat naar verwachting in januari 2026 open.

Exotec behaalt ISO-certificering voor cyberbeveiliging

Exotec, wereldwijde leverancier van magazijnrobotica, heeft de internationale beveiligingsstandaard ISO 27001:2002 certificering behaald. De wereldwijde standaard definieert de vereisten waaraan beheersystemen voor informatiebeveiliging moeten voldoen en biedt richtlijnen voor het opzetten, implementeren, onderhouden en voortdurend verbeteren van systemen om informatiebeveiliging te beheren.

Eutraco neemt intrek in verdeelcentrum van Decathlon in Willebroek

Logistiek dienstverlener Eutraco neemt in Willebroek bijna 60.000m² aan nieuwe opslagruimte in gebruik. Het gaat om het verdeelcentrum van Decathlon aan de Schoondonkweg, dat de sportwinkelketen tegen eind 2024 grotendeels verlaat. De locatie bestaat uit 41.000m² aan opslagruimte en 18.000m² mezzanine. “Na enkele kleine aanpassingen aan de inrichting van het gebouw zullen we rond de jaarwisseling klaar zijn om er onze logistieke activiteiten in onder te brengen. Dat gaat over ontvangst van goederen, opslag, distributie en verzending voor onze klanten in tal van sectoren”, aldus Serge Gregoir, CEO van Eutraco (foto).

VIL maakt duurzaamheidsrapporteringen eenvoudig met BI-tools

VIL (Vlaanderen, Innovatie en Logistiek) heeft recent de resultaten van het BILOG-project voorgesteld. “Bedrijven met logistieke operaties zitten op een goudmijn aan operationele data die ze halen uit boordcomputers, IoT-systemen en managementsoftware voor transport en warehousing. Alleen benutten ze die data vaak onvoldoende”, zo blijkt. VIL roept ondernemingen dan ook op die data slim in te zetten met business intelligence (BI) tools en zo klaar te zijn voor de verplichte CO2-rapporteringen volgens de Europese CSRD-wetgeving. Uit het project blijkt ook dat de sleutel tot succes niet alleen ligt in de technologie, maar vooral in de juiste aanpak, betrokkenheid van gebruikers en de kwaliteit van de data.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.