Eén op drie Vlamingen voorkomt januaridip door te shoppen

Ondertussen ligt Blue Monday, de meest deprimerende dag van het jaar, alweer achter ons. Ook 30% van de Vlamingen beweert last te hebben van die sombere dag in januari. Maar volgens de Happy Index, een onderzoek in opdracht van Manhattan Associates, blijkt dat consumenten de donkere januaridagen opvangen door te winkelen. Het onderzoek werd uitgevoerd door OnePoll in 9 Europese landen, o.a. bij bijna 1000 Vlamingen.

Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat een derde van de Vlamingen (32%) meer online of in de winkelstraat wil shoppen om saaie of rustigere dagen te overbruggen. Een iets hoger aantal (38%) gaf zelfs aan opgevrolijkt te kunnen worden door winkeliers wanneer zij speciale Blue Monday-kortingen aanbieden.
 
Italianen zijn Europa’s gelukkigste shoppers
Italiaanse consumenten zijn de gelukkigste shoppers van Europa. Zij beoordelen het gevoel dat zij hebben tijdens het winkelen met een 7,6. Het ultieme geluksmoment wordt ervaren bij het ontvangen van een bestelling; dat moment wordt op een geluksschaal van 1 tot 10 beoordeeld met een 8,5. Op de tweede plaats staan Nederlandse shoppers: zij beoordelen hun winkelervaring gemiddeld met een 7,5. De derde plaats wordt gedeeld door Duitsland, Zweden en Spanje (7,2) en op plaats vier staan de Vlaamse consumenten die hun winkelervaring met een gelukscijfer van 7,1 beoordelen.
 
Online retailtherapie
Op de vraag ‘hoe winkelt u het liefst?’ blijkt dat veel Europeanen de voorkeur geven aan online shoppen in januari ten opzichte van de fysieke winkelstraat. De Britten en de Fransen voeren deze lijst aan met respectievelijk 45% en 43%. Wat de Vlamingen betreft, geeft 40% van de respondenten de voorkeur aan kopen via de computer.
Gekeken naar alle fases van het online aankoopproces, voelt een derde (34%) van de Vlamingen zich het gelukkigst op het moment dat ze het product zien wanneer het pakketje wordt opengemaakt. Op de tweede plaats staat het moment waarop de postbode het pakket overhandigt (33%). Op plaats drie wordt het scrollen op een website, zoekend naar een product als een erg gelukkig moment ervaren (26%).
 
Kleding, elektro en verzorgingsproducten zijn favoriet
Het zijn de Nederlanders en Duitsers die het meeste geluk ervaren bij het kopen van kleding en schoenen, respectievelijk 62% en 61%. Ook in Vlaanderen voeren kleding en schoenen de lijst aan wat betreft favoriete aankopen, zij het met een iets lager percentage. Ruim de helft (55%) ervaart het meeste geluk bij het plaatsen van die aankopen. Ook meer praktische aankopen bezorgen Vlamingen een gelukkig gevoel. Voor 37% staat de aankoop van een elektronisch apparaat (zoals tablet, blender of stofzuiger) bovenaan de lijst. Ook decoratie voor in huis zorgt voor geluk – een kwart van de Vlamingen (26%) voelt zich het gelukkigst bij het kopen van dat soort producten.
 
Zorgen voor geluksmoment
Volgens Pieter Van den Broecke, managing director Benelux en Duitsland bij Manhattan Associates hoeft een dag als Blue Monday geen sombere dag te zijn voor winkeliers en hun klanten. “Consumenten kunnen op die dag wel een geluksmomentje gebruiken en winkeliers kunnen daar slim op inspelen. Denk bijvoorbeeld aan het versturen van een persoonlijke Blue Monday-oppepper aan nieuwsbriefontvangers en benadruk de bestel- en shopopties die je hen biedt: inzicht in de bezorgtijd, leveringssnelheid of duurzame bezorgopties.” Wel waarschuwt hij dat retailers daarbij uiteraard moeten kunnen waarmaken wat ze beloven. “Als je extra diensten aanbiedt in de vorm van kortingen of versnelde levertijden, zorg dan voor een goede voorbereiding. Als een order niet op tijd of verkeerd wordt geleverd, worden je klanten alsnog niet blij van hun bestelling bij jouw webshop.”
Foto: Pixabay

Recente nieuwsberichten

Pieter Van den Broecke benoemd tot EMEA leader Supply Chain Commerce Strategies bij Manhattan Associates

Manhattan Associates heeft Pieter Van den Broecke (foto) benoemd tot EMEA leader Supply Chain Commerce Strategies. Pieter Van den Broecke is al meer dan vijftien jaar verbonden aan het technologiebedrijf als managing director Benelux, Denemarken, Duitsland en Oost-Europa.

Niels Stenfeldt nieuwe CEO van 9altitudes

9altitudes, een Europese digitale transformatiepartner gespecialiseerd in Microsoft Dynamics en PTC-oplossingen, heeft Niels Stenfeldt benoemd tot nieuwe chief executive officer. Deze strategische leiderschapsoverdracht kadert in de expansie- en innovatiestrategie van 9altitudes, gesteund door Waterland Private Equity.

AG Solution treedt toe tot Siemens Xcelerator

AG Solution, integrator van automatiseringssystemen en oplossingen voor o.m. procescontrole, gegevensbeheer en MES/MOM, is de nieuwste Belgische servicepartner van het digitale businessplatform Siemens Xcelerator.

Webinar: Fabels en Feiten over WMS, WES en WCS

(Advertorial) Benieuwd naar de verschillen tussen WMS, WES en WCS?
In dit webinar ontrafelen we misverstanden en geven we heldere uitleg over hun rol in magazijnautomatisering.

Coles investeert in technologie van Witron voor nieuw DC

De Australische supermarktketen Coles heeft zijn tweede ‘Automated Distribution Centre’ (ADC) geopend in Kemps Creek, op zo’n veertig kilometer ten westen van Sidney. Systeemintegrator Witron leverde de technologie voor deze totale investering van 1 miljard Australische dollar in technologie en innovatie. Dit is de tweede van twee Witron-faciliteiten die Coles heeft geopend en maakt deel uit van de grootste kapitaalinvestering in de 110-jarige geschiedenis van het bedrijf.

Duitse retailer Rewe opent geavanceerd DC met automatisering van Swisslog

Afgelopen zomer werd het meest geavanceerde logistieke centrum van de Rewe Group tot nu toe geopend. De Duitse supermarktketen investeerde zowat 250 miljoen euro in het nieuwe gebouw. In de eerste fase biedt het logistieke centrum 49.500m² ruimte voor 20.000 artikelen uit het assortiment droge goederen. Op piekdagen kunnen tot 286.000 pakketten per dag het distributiecentrum via 53 outbound dockdeuren verlaten. Een van de redenen voor die hoge efficiëntie is dat 50% van de opslag- en pickprocessen in RE D 39 volledig geautomatiseerd verloopt. Voor de automatisering werkte Rewe nauw samen met technologiepartner Swisslog.

Kappahl Group automatiseert nieuw logistiek centrum met Fastpick van Vanderlande

De Scandinavische moderetailer Kappahl Group heeft Vanderlande gekozen om een nieuw logistiek centrum te automatiseren dat zal worden gevestigd in de buurt van Göteborg in Zweden. Beide bedrijven hebben een contract getekend voor de installatie van de Fastpick-oplossing van Vanderlande in het 34.000m² grote centrum, dat naar verwachting in juni 2026 in gebruik zal worden genomen.

Nieuw warehouse van Dachser in Waddinxveen is operationeel

Logistiek dienstverlener Dachser heeft in Waddinxveen, Nederland, een nieuw warehouse in gebruik genomen. Het gebouw, dat volledig op contractlogistiek is gericht, vergroot de opslagcapaciteit van Dachser met 6.900m² en biedt ruimte voor zo’n 10.000 pallets. Daarmee komt de totale opslagcapaciteit van Dachser in Waddinxveen op 55.000 palletplaatsen.

P&O Ferries vergroot vrachtcapaciteit op Noordzee met uitbreiding vloot

P&O Ferries breidt zijn vloot uit met het Longstone-schip, waarmee de vrachtcapaciteit op de routes tussen Tilbury nabij Londen en de P&O-hub in Zeebrugge significant toeneemt. Het ro-ro vrachtschip, gecharterd voor een langdurige periode, zal P&O Ferries in staat stellen meer vracht te vervoeren binnen zijn Noordzee-netwerk, waardoor klanten meer capaciteit en flexibiliteit krijgen. Eind 2025 zal P&O Ferries ook het zusterschip van de Longstone aan zijn vloot toevoegen.

Brady Corporation lijft Gravotech in

Gravotech, een internationale fabrikant en leverancier van graveer-, markeer- en traceerbaarheidsoplossingen voor personalisatie, identificatie en signalisatie, maakt voortaan integraal deel uit van Brady Corporation, een internationale fabrikant en aanbieder van totaaloplossingen voor het identificeren en beschermen van mensen, producten en plaatsen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.