Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

De Bondt B.V. ondersteunt wereldwijde groei met Fastpick van Vanderlande

De Bondt B.V. is een internationaal opererende groothandel in fournituren, garens en handwerkartikelen. Het familiebedrijf, bekend van het eigen garenmerk ‘Scheepjes’, levert aan retailers en resellers in meer dan 70 landen wereldwijd en kent een sterke groei.

De uitdagingen van een succesvolle implementatie van magazijnautomatisering

(Advertorial) Als we het over automatiseringsprojecten hebben, gaat het vaak over de ondertekening van het contract of de succesvolle samenwerking achteraf. Over het implementatieproces wordt zelden iets gemeld. Dominic Crimp, COO van TGW Northern Hub, verbreekt de stilte: een globaal gestandaardiseerd ‘stage gate’-proces, een open communicatie en heel veel testen zijn voor TGW de sleutels tot succes.

Ontdek de customer van Vanas Engineering bij elektroketen Krëfel

(Video) 2020 was – met de opkomst van corona – een turning point voor veel bedrijven. Ook voor de Belgische elektronicaketen Krëfel, welke een enorme boost in online bestellingen kreeg. Door slim en snel in te springen op deze ontwikkeling is het marktaandeel van Krëfel sinds 2019 forst gestegen.

40% van de werkgevers in Supply Chain/Logistiek wil personeelsbestand dit jaar nog uitbreiden

Volgens de recentste ManpowerGroup Barometer voor de tewerkstellingsvooruitzichten, verwachten werkgevers dat er ook in het vierde kwartaal van 2022 banen zullen bijkomen in de sector Supply Chain & Logistics. Vier op tien (40%) van de in april door ManpowerGroup bevraagde werkgevers in deze sector zijn van plan hun personeelsbestand tegen het eind van de maand december uit te breiden, terwijl 20% van plan is dat te verminderen.

WDP vergroot footprint in Wallonië met 7 nieuwe sites in Doornik

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP heeft zeven nieuwe logistieke sites aangekocht van Sedimmo NV (onderdeel van Sedilog NV) in de industriezone Tournai West Zoning in Doornik. De acquisitie is goed voor een totale verhuurbare oppervlakte van om en bij de 100.000m² en een globale investering van ongeveer 120 miljoen euro.

Phi Data en Belintra optimaliseren voorraadbeheer in ziekenhuizen

IT-integrator Phi Data slaat de handen in elkaar met Belintra, een leverancier van oplossingen voor de gezondheidszorg met hoofdzetel in België en filialen in Zwitserland en de VS. Samen willen beide partners het herbevoorradingsproces in de voorraadruimtes van ziekenhuisafdelingen grondig verbeteren.

Qargo TMS haalt investering van 6 miljoen euro binnen voor verdere ontplooiing

Qargo TMS, ontwikkelaar van het gelijknamige transportmanagementsysteem, heeft een kapitaalronde van 6 miljoen euro afgerond. Die investering moet de start-up helpen internationaal uit te breiden, het sales en customer experience team te vergroten en verder in te zetten op automatisering ondersteund door AI.

Brochure: consider your route-to-market approach

(Advertorial) Doing business in complex markets? Worried about cultural distance, being compliant with local regulations, importing| or exporting your goods without having your own legal entity or depending on a distributor? Benefit from Trade Facilitation services done by Ahlers and our deep expertise.

Supply Chain Portal

(Advertorial) Maakt logistieke ketenprocessen efficiënter. Inbound controltower – Slotbooking – DC capaciteits planning - Outbound controltower. Action, Bol.com, Carrefour, Colruyt, Jumbo supermarkten, Zeeman   Lees de cases op www.incore.be >

nShift – the global leader in delivery management

(Video) Why nShift? We enable our customers to deliver a better customer experience, improve customer satisfaction, provide a full range of delivery options, create new revenue opportunities, and develop sustainable delivery options. This empowers them to achieve scalable and strategic growth.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.